Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Brouwen met moutextract

Gestart door goom, 27-11-2007 18:17 u

Vorige topic - Volgende topic

goom

Ik heb net met een Brewferm moutextract pakket bier gemaakt.
Dit is mij erg bevallen en wil nu verder mee.

Kan iemand mij aangeven of ik dit extract zelf kan samen stellen? (Dus zelf allerlei grondstoffen bijelkaar mengen etc.)
Of dat ik het extract kant en klaar moet kopen?

Eduard

Hoi Goom, en welkom bij dit forum!

Jazeker kan dit. De meest uitgelezen manier om dit te doen is door je eigen extract te maken. Dit wordt dan 'wort' genoemd en is niet zo stroperig als wat er in het blik zit. Maar je hebt dan wel legio mogelijkheden.

Een eenvoudigere manier is door gedroogd, poedervormig moutextract te kopen. Hiermee kun je aan het mengen slaan en je kunt er ook echte mout bij gebruiken voor de 'speciale effecten'. Het mengsel van moutpoeder en water moet dan wel gekookt worden, samen met hop, om wort te verkrijgen. Er staat ook veel over brouwen op www.hobbybrouwen.nl !

goom

Fijn om te horen.
Ik ben zelf een witbier liefhebber net alsook een tripelliefhebber.
Het liefste een type dat zoetig is.
Kan je mij wat adviezen geven want ik kom er niet zo helemaal uit.

En wat moet ik dan precies bestellen zie wel een hoop soorten maar welke zou ik dan moeten bestellen?

Alvast bedankt.

Eduard

Er zijn niet zo erg veel verschillende soorten moutextraktpoeder verkrijgbaar in verhouding tot 'echte mout'. Dat komt omdat niet alle moutsoorten zich zomaar tot poeder laten veranderen, er is vaak sprake van mixen. Als je eens een witbiertje wilt maken kun je bijvoorbeeld moutextract poeder tarwe 1 kg (bestelnr 052.040.3) aanschaffen, en daarbij enkel nog wat koriander en curaƧaoschil gebruiken.

Zoek in de receptendatabase van dit forum en gebruik ongeveer 75% gewicht moutpoeder. Dus als een witbiertje om in totaal 4 kg mout vraagt, gebruik dan 0,75 x 4 = 3 kg moutextraktpoeder.

Kijk ook op http://www.hobbybrauer.de/rezepte.php voor een overzicht aan zowel mout- als moutextraktrecepten :). Tripel staat daar overigens ook vermeld.

den_organolept

Met tarwemoutextract ga je denk ik eerder naar een Weizen, maar dat maakt het recept er niet moeilijker op  :brouwen:

goom

Bedankt.
Waar kan ik dat moutextract het beste bestellen.
Hebben jullie nog een tip voor mij?

Menno

Er zijn enkele verdelers (bijv. v/d Kooy te Jubbega, Burg te Ermelo). Ik kan niet aan je profiel zien waar je woont, dus kan het je niet makkelijker maken. Maar via http://www.brouwland.com/ kan je rechtstreeks bestellen. Ook vind je op hun site een overzicht van de verdelers in Nederland. Succes!  ;)

goom

En welke type moutextract moet ik dan bestellen?
Waar moet ik op letten?

Vergelijkbare Topics (7)

39834

Reacties: 6
Gelezen: 980

33294

Gestart door studenthsl

Reacties: 2
Gelezen: 1115

26414

Reacties: 4
Gelezen: 2089

15850

Reacties: 31
Gelezen: 9675

29138

Reacties: 2
Gelezen: 1595

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.