Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Morgen brouwen of nog niet?

Gestart door Pieter., 29-09-2007 00:02 u

Vorige topic - Volgende topic

Pieter.

Mijn planning was om morgen een  Brown Ale te gaan brouwen met Wyeast London Ale gist.

De gist is van december 2006 en 4 dagen nadat ik hem gesmacked heb stond deze nagenoeg bol, ik heb een giststarter gemaakt van 1 liter bestaande uit 100gr licht moutextract en 1 liter water met wat gistvoeding, 24 uur belucht en toen een waterslot geplaatst. Nu ruim 48 uur later is er wel activiteit in het waterslot maar een schuimkraag in de fles ontbreekt.

De fles met de starter is groen dus visueel is het lastig te zien, maar er ligt een sediment op de bodem en de kleur van de starter is wit/troebel met een aangename gistgeur.

De starter staat in een bak met water wat met een aquarium thermostaat constant op ca 26 graden word gehouden. De batch moet 20 liter worden, wat zal ik doen?

Is de starter actief genoeg of zal ik hem opschalen naar 1,5 of 2 liter en nog een dag wachten?

:degroeten:

Oscar

Pieter,

NU 1 liter wort toevoegen en continue beluchten !! en wellicht morgen ook nog een litertje wort erbij. Bezuinig nu a.u.b. niet op je giststarter !  ;) :brouwen:

Oscar

Pieter,

Even een tip vanuit mijn laatste giststarter ervaring  ;) volgende keer 1,5 week voor brouwen beginnen met de giststarter en overdijf dan eens met het volume, dus schaal hem op (in delen) tot uiteindelijk 4 liter ! Laat deze 1,5-2  dagen voor brouwen bezinken, dan afgieten en voeg op de dag van brouwen ('s ochtends) dan nog 1 liter  wort toe. Kijk dan eens wat je vergisting doet !!

Caspar

Hoi Pieter,

Er is geen schuimkraag op de starter omdat alle suikers al lang en breed zijn vergist, de gist ligt nu leker "te slapen" op de bodem.

Ik zou de starter afgieten en verse wort toevoegen... wedden dat er zo een schuimkraag op staat ;).

Pieter.

Ik heb vanmiddag een liter wort bijgevoegd en nu staat het weer te beluchten, er lag inderdaad een witte massa op de bodem.

Pieter.

Vanmorgen de beluchting stil gezet omdat ik vandaag ging brouwen, de gist kon zo enigzinds bezinken. Rond 5 uur vanmiddag de gist toegevoegd, eerst zoveel mogelijk wort afgegoten om alleen de slurrie over te houden, dit is deels gelukt maar toch heb ik zo'n kleine liter slurrie/wort toegevoegd. De vergisting staat inmiddels op het punt van beginnen, de deksel staat bol en het waterslot staat op het punt om te gaan pruttelen.

Al met al een leerzame ervaring, al ga ik de volgende keer nog eerder beginnen met het maken van een starter en laat deze langer bezinken.

En een 15 liter fles voor een gistarter is ook niet echt handig.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.