Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Herstellen met koudhop?

Gestart door René K, 18-09-2007 17:19 u

Vorige topic - Volgende topic

René K

Mannen,

Afgelopen zaterdag was het weer brouwdag nou ja eigenlijk brouwavond bij mij. Ik had al tijden een witbier op het programma staan maar nooit tijd gehad om deze te brouwen. Dus zaterdag was de grote dag. Het recept is van een mede gildelid en het bier is mij dusdanig bevallen dat ik het zelf wilde brouwen.

Hieronder het recept:

Basis :
Naam receptKoobrew witbier
Brouwdatum8-9-2007
BiertypeWitbier
Aantal liters20
Gewenst begin SG1052
Brouwzaal rendement75.0%

Mout :
Moutnaam% stortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC50.0 %2304 gram3 EBC
Tarwemout50.0 %2304 gram3 EBC

Hop :
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijd
Northern Brewer (D)6.0 %15 gram60 minuten
Northern Brewer (D)6.0 %30 gram15 minuten

Kruiden
Naam KruidMassaKooktijd
Limoen2 gram10 minuten
Citroen1 gram1 minuten
Koriander (gemalen korrels)5 gram10 minuten

Gist
OmschrijvingWaarde
Gist soortCoopers
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking

Maischschema
Stap nrTemperatuurRusttijdMaisch dikte
166°C60 min4.00 l/kg

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater31.72 liter
Maischdikte4.00 l/kilo
Maischwater18.43 liter
Spoelwater8.13 liter
Kooktijd70 minuten
Berekende kleur7 EBC
Berekende Bitterheid20 EBU

Tijdens de hectiek van het brouwen ben ik de 2de hopgift helemaal vergeten :stom:.
Uiteindelijk heb ik nog maar 15 liter overgehouden met een SG van 1075. Dit heb ik verdund met 6.6 liter water totdat het SG 1052 was.

Het probleem is dus dat de EBU's nu veel lager uitkomen. Nu wil ik dit min of meer gaan herstellen met koudhop. Ik weet dat het er niet bitterder van wordt omdat de alfazuren nu niet meer isomeren, maar ik wil toch wel een hoppige smaak aan het witbier geven.

Hebben jullie tips en adviezen voor mij? Is het misschien wat om te gaan koudhoppen met Saaz?

Alvast bedankt voor het meedenken :)

René  :degroeten:

Hopmans

Ja, ik heb een tip voor je.

Bereken met BrouwHulp, BrouwVisie, of iets minders de bitterheid die je mist.
Dus je wilde 20EBU, maar het is nu 15EBU bijvoorbeeld.
Dan mis je nog 5EBU.
Dan bereken je voor jou volume hoeveel hop er nodig is voor 5 EBU bij een kooktijd van een kwartier.
Deze hoeveelheid hop kook je dan in een pannetje water (hoeft niet echt veel te zijn), en dat laat
je zachtjes koken voor een kwartier.
Dit filter je dan met een keukenzeef, en het vocht (hopthee) voeg je dan toe aan je wort of jongbier.

Een minder leuke en minder lekkere, maar wel makkelijkere manier is hopextract.

:degroeten:

Hopmans

In jou geval zou ik gewoon die 30 gram Northern Brewer doen.

René K

Bedankt voor je tip! Hopthee, hier had ik nog helemaal niet aan gedacht.
Is 15 minuten koken genoeg om de alfazuren te laten isomeren?

Hopmans

Het is de laatste 15 minuten-hop.
In je wort had het ook maar 15 minuten tijd gehad.

René K

Kopt ook natuurlijk ;D Wat kan brouwen toch simpel zijn he? :D

Hopmans

Oscar

Met een klein beetje hop in water is het denk ik wel genoeg om 15 minuten te koken. Ik vermoed dat de isomerisatie dan sneller gaat omdat er geen andere  "obstakels" zijn.

MO

Misschien heb jij hele andere plannen met dit witbier, maar alle bekende witbieren zijn absoluut verstoken van hoppige geuren en smaken. Het is de bovengist en de tarwe die het hem doen in dit type bieren. Ik zou dus zeggen: 15 IBU is meer dan genoeg, gewoon laten zo dat bier.

Hopmans

Misschien is het wel gods wil dat je de aromahop vergeten bent.  :engel:

René K

In dat geval laat ik het maar zo denk ik. . .  :engel:

Edgar

Goed plan, niks aan doen.

Huub Krekels

Nu is het mij na al die jaren toch gebeurd. Twee bieren gelijktijdig gebrouwen, waardoor ik kennelijk door onoplettenheid bij een bier (La Chouffe) de aromahop vergeten ben. Ik heb dat net pas ontdekt bij het opruimen. Vond de zakjes nog op tafel. Het wort is al voorzien van de giststarter. Wat kan ik doen: Van de aromahop "theehop" maken en bijvoegen of koudhoppen na de hoofdvergisting. Graag met spoed advies en het liefst van een "ervaringsdeskundige"  ;D

Oscar

Koudhoppen kan, maar heeft niet hetzelfde effect, en het effect is maar voor korte duur (± 3 maanden). Een thee-hop zou nog wat kunnen bieden. Echter....je hebt de bitterhop wel toegevoegd, dus het wordt gewoon een prima bier. ook zonder aromahop.  :)

Huub Krekels

Dan denk ik, dat ik mij gewoon laat verrassen en geen " stunts"  meer ga uithalen. Ik heb vrij verse hop gebruikt. Mogelijk dat het aroma dan toch goed aanwezig is.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.