Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Schuimende giststarter

Gestart door Batavier, 14-06-2007 10:23 u

Vorige topic - Volgende topic

Batavier

Ik ben een Westmalle giststarter aan het maken van ca. 2 liter in een 5 liter fles
Normaal wordt gesproken over 12.... 24uur beluchten.

Als ik de beluchtingspomp op de laagste stand zet schuimt het na ca. 5 minuten over in het waterslot.
Ik kan er slechts de hele dag bij blijven staan, dus ik zet de pomp aan als ik even tijd heb, zo'n 10x per dag.
Ik ben hier 2 dagen geleden mee gestart.

Mijn vraag:
a. mag je dit ongestraft 4 dagen volhouden
b. hoe kan ik het schuimen tegen gaan

MO

Dit is een bekend probleem, zeker met deze gist. Een 5 liter fles is meestal te klein voor een 2 liter starter, maar zo wijs ben jij nu uit ervaring ook. Af en toe aanzetten is ook prima. Fles ook vaak schudden om de gist weer in suspensie te brengen.
Vier dagen is wel veel te lang. De voeding voor de gist is na ca 24 uur wel op. Dan heeft verder beluchten alleen nog maar zin als je nieuwe voeding toevoegt.

Edwin

Volgens mij kan dit wel vier dagen, maar ik denk dat dat niet zoveel zin heeft. Volgens mij is er dan geen sprake meer van een toegevoegde waarde van het beluchten. Het schuimen tijdens het beluchten kun je niet tegengaan. Een hele simpele oplossing is de starter in een grotere fles maken. :clownsmile:

Ikzelf maak een starter en een dag voor het brouwen gaat de starter alvast in de mandfles waar ook de hoofdvergisting in plaatsvindt. Daarin wordt de starter belucht (meer dan genoeg headspace) en na het brouwen giet ik het wort simpelweg over de starter uit. Probleem opgelost.

Edwin

Hans (Lagos)

Ik had laatst een klein druppeltje olijfolie aan de starter toegevoegd en echt de indruk dat dit het schuimen behoorlijk verminderde.

Adrie

Een 5 literfles is veel te klein voor 2 liter beluchte giststarter. Ik doe altijd 1 tot 1,5 liter in een 5-literfles en dit is ook regelmatig te klein. Vier dage beluchten is, zoals al opgemerkt, veel te lang. 24 tot 36 uur is lang zat, afhankelijk van de temperatuur en de hoeveelheid gist die je toevoegt. Af en aan beluchten kan echter heel goed.

Henk oet Paiz

Mijn laatste Westmalle Tripel starter was 2 lt in een 10 lt mandfles en dit ging prima, geen overschuimende toestand. Ik had het wort gekookt in een snelkookpan en heb het idee dat de starter dan minder schuimt dan na gewoon koken.

Groeten,

Henk  :proost2:

Batavier

Heren bedankt voor de info, hier kan ik wat mee. :groots:

Hopmans

Het valt me op dat een starter gemaakt van mout ipv moutpoeder ook bijna
niet schuimt, omdat je kleinschaliger werkt met een vergiet, en er zodoende
meer (teveel) eiwitten in het wort komen door primitieve filtratie.

:degroeten:

William

Citaat van: Mr.Yeast op 14-06-2007  18:58 uHet valt me op dat een starter gemaakt van mout ipv moutpoeder ook bijna
niet schuimt,

Zou dit ook niet komen doordat er in mout nog een redelijke hoeveelheid olie aanwezig (1%) en in moutextract niet?

Hopmans

Misschien, maar dan zou dat ook in je gewone bier moeten zitten, en die schuimt wel goed.
Ik bedenk me net dat ik de eiwitten eigenlijk helemaal niet filter voor mijn starter.
Schroten -->  Maischen  -->  Filteren  -->  koken  -->  Afkoelen  -->  Enten

Het koken doe ik ook niet 90 minuten.
20 minuten meestal.
Het rendement is iets van 55% met een vergiet.

:degroeten:

Vergelijkbare Topics (7)

34320

Reacties: 6
Gelezen: 1885

9045

Reacties: 9
Gelezen: 16956

41246

Reacties: 2
Gelezen: 1023

20520

Reacties: 29
Gelezen: 13291

27451

Reacties: 23
Gelezen: 8543

40924

Reacties: 9
Gelezen: 1172

19570

Reacties: 75
Gelezen: 26417

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.