Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Maisch Rendement met oude mouten

Gestart door Brouwerij KOR, 07-10-2022 08:34 u

Vorige topic - Volgende topic

Brouwerij KOR

Beste brouwers,

Afgelopen zomer heb ik weinig gebrouwen en heb nu dan ook wat oudere mout staan die tegen de houdbaarheidsdatum zit. Ik heb nu een aantal brouwsels gedaan en het valt me op dat ik wat lagere rendementen behaal dan voorheen. Zou de leeftijd van de mout invloed kunnen hebben op het rendement en hoe dan? Ik heb helaas geen jodiumtest gedaan dus kan niet met 100% zekerheid zeggen dat al het zetmeel is omgezet.

Hoor graag jullie mening.

Gr Ruud

CeesM

Ik heb laatst bier gebrouwen met mout dat een jaar over de THT-datum was. Geen problemen met het behalen van een goed rendement. Vorige maand nog verse mout besteld, maar toen ik het ontving was deze al 2 maanden over de THT-datum.

Broewerke

Citaat van: CeesM op 07-10-2022  11:06 uIk heb laatst bier gebrouwen met mout dat een jaar over de THT-datum was. Geen problemen met het behalen van een goed rendement. Vorige maand nog verse mout besteld, maar toen ik het ontving was deze al 2 maanden over de THT-datum.
Droog en redelijk temperatuur bewaard blijft mout lang goed. De tht is gewoon omdat er steeds nieuwe voorraad is. Wil niet zeggen dat ie onbeperkt houdbaar is maar tht is een richtlijn hoor. Op juiste manier bewaren is vele malen belangrijker. Uiteraard niet voor alle mouten.

hansHalberstadt

Nog nooit druk gemaakt over de leeftijd van de mout of iets gemerkt van problemen. Ik heb ook wel gebrouwen met mouten van 10 jaar oud en ging nog prima. Zolang er maar geen vocht in komt waardoor het kan gaan schimmelen. 

Brouwerij KOR

Bedankt voor jullie reacties. Ik ga eens verder kijken naar andere mogelijke oorzaken.

CeesM

Citaat van: Brouwerij KOR op 09-10-2022  22:53 uBedankt voor jullie reacties. Ik ga eens verder kijken naar andere mogelijke oorzaken.
Probeer wat vaker te roeren en beter te spoelen.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.