Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Advies dubbel maischen Eden Quadrupel

Gestart door Peter MB, 29-05-2022 11:02 u

Vorige topic - Volgende topic

Peter MB

Voorlopig werk ik nog met ingrediënten pakketten en heb nu gekozen voor een Eden quadrupel van Brewmaster. Bij het bestellen werd al geadviseerd om dubbel te maischen.

Heb mij er al in verdiept maar ik kom er niet uit hoe ik dit met het maischschema ga doen.

Moet ik gewoon 2x de helft doen (water en mout) en het temperatuurschema volgen, dan beslag opslaan in een gistvat en de 2e keer maischen op dezelfde manier? Daarna alles samenvoegen om te koken? Of al het beslag water en dan 2x maischen met andere temperaturen?

Ik gebruik een Brewmonk 30L.

Snelbier

Dubbelmaischen wordt vooral gebruikt om meer te brouwen dan je ketel eigenlijk aan kan (ivm teveel mout ten opzichte van water).  Bijkomend voordeel is fractie hoger rendement dan bij enkele maisch.
2 Kleine batches maischen en later samen koken is NIET 'dubbelmaischen'. Het kan natuurlijk, maar reken op zelfde probleem als met enkele maisch: dikke shit in de ketel en laag rendement.

Dubbelmaisch in een notendop:
- 3/4 van alle water gebruiken voor 1e maisch. Zelf verdelen over start- en spoelwater.
- Ruim de helft van de mout inmaischen, zoveel mogelijk..
  Niet te dik inmaischen, stel 1 mout op 3 water.
  Gewenste maischschema volgen.  Uitmaischen overslaan.
- Ruim spoelen.  Zoveel spoelen dat je voor 2e maisch net genoeg water overhoudt..
- Maischkorf legen, bostel dumpen, hoe men het ook doet, en wort terug in de maischketel.
  Moet nu weer onder 67'C zijn, veel kouder zal niet lukken.
  Om de temperatuur juist te krijgen kan het zijn dat je in eerste stap koud moet spoelen..
   Nogmaals: veel kouder dan 65'C zal je wort niet worden, dus 2e maisch begint NIET op 58'C.
- Laatste mout in het wort, en weer maischen.. Nu wél volledig uitmaischen, indien gewenst.
- Spoelen met rest water tot gewenste volume (of SG) is bereikt. Kan zijn dat er geen spoelwater over is..
- Koken volgens schema..
== Zover de ruwe opzet, principe. Exacte volumes alleen te geven als je installatie bekend is..
Met dubbelmaisch haal je in de eerste maisch een hoog rendement door bijna ideale verhoudingen en veel spoelen, en dat op een groot deel van je mout.
Tweede maisch zal laag rendement hebben.  Start al in hoog SG, minimaal spoelen..
 Gemiddeld (totaal) rendement van dubbelmaisch zal meevallen..
Proost, Snelbier.
=========
Het lijkt ingewikkeld, maar je moet het gewoon een keer gedaan hebben.
Post eventueel het volledig recept, inclusief je brouw-installatie. Zal gerichtere antwoorden geven.

Peter MB

Bedankt voor je duidelijke uitleg Snelbier. Kwam via youtube en internet niet echt ver ondanks dat er best veel over is te vinden.

Mijn brouw installatie is een Brewmonk 30L

Aangezien het een moutpakket is heb ik het recept even gekopieerd van internet.

Begindichtheid: 1.076
Alc. 9 vol.%
EBU: 42
EBC: 36
Voor 20 liter

Pale Ale mout 7 EBC, Melanoidin mout 70 EBC, CaraMunich type 2 120 EBC, CaraAroma mout 400 EBC, Carafa Special type 1 900 EBC, tarwemout 3 EBC, kandijsuiker wit, Curacao, koriander, hopbloemen Styrian Goldings + East Kent Goldings, biergist.

Snelbier

Citaat van: Peter MB op 01-06-2022  17:07 u..  Mijn brouw installatie is een Brewmonk 30L
... Aangezien het een moutpakket is heb ik het recept even gekopieerd van internet..
Zelf ook de Brewmonk, maakt het makkelijker rekenen..
Recept (gewichten) is onduidelijk, maar als ik het zelf bereken kom ik op:
~7 kg mout en 1 kg suiker.
Totaalwater ~28 liter incl graan-adsorbtie.  24L over vóór koken.

Gewone maisch kom je dan op ~23L startwater en 5L spoelwater. Startwater ruim houden werkt beter in Brewmonk en gelijken.
7kg mout past daar prima in, en je kan ook nog wat spoelen. Rendement zal redelijk zijn.
Dubbelmaischen levert je hooguit een paar % hoger rendement, tegen veel extra werk en tijd.
  Zou het zelf in dit geval niet doen.

Het wordt een ander verhaal als je met de mout richting 8kg gaat.
Dat werkt minder lekker in de Bremonk. Dikke prut, past net, daardoor lager rendement.

Voorbeeld zelfde recept voor 30L bier:
- Mout 10,5kg.  Suiker 1,5kg.
- Graan-adsorbtie >7L.  Kookverdamping >4L.
- Dan totaalwater ruim 31L.  Spoelen tot 30L.
Die 10,5kg mout past niet in de ketel, dus nu wél dubbelmaischen..
Maisch-1: 23L startwater met 7kg mout. Mooie verhoudingen voor de ketel..
  Spoelwater 8L over, maar denk er aan dat 2e mout er nog bij moet
  >> Spoelen tot max 25L ketelvolume.  Reken op 1-2L rest spoelwater, gaat naar 2e maisch.
  Spoelwater temperatuur aanpassen op keteltemperatuur, kan zijn dat je koud moet spoelen..
  Moutkorf legen en terug in de ketel.
Maisch-2: Rest mout (3,5kg) maischen, uitmaischen.
  Spoelen tot volume 30L (of gewenst SG).  Kan zijn dat géén spoelwater nodig is.

Wordt dus een beetje googelen met hoeveelheden.  Afhankelijk van grootte van je ketel en verliezen.
Beruchte instinker is kook/verdampingsverlies; Je verdampt in principe een vast volume per UUR. Géén percentage..  Bij groter ketelvolume moet je dus heviger koken (meer warmte toevoeren) of langer..
Proost,  Snelbier.

Toevoeging: Mout gewicht van het pakket zal lager zijn dan mijn gestelde 7kg aangezien men meestal met 75% rendement rekent én bottelsuiker meerekent in alc%..
In dat geval helemaal geen reden voor dubbelmaisch..

Toevoeging 2e:  Mijn rekenvoorbeeld voor 30L dubbelmaisch klopt niet; Totaalwater wordt 41L (ipv 31L).
 Dus meer spoelen, en ook spoelwater over voor 2e maisch. Krikt het rendement lekker op.

middelaersch

Ik heb zelf ook een brewmonk, en brouw regelmatig biertjes van rond 1.080.

Zoals Snelbier eigenlijk ook al zegt: ik zie er geen voordeel in om dubbel te maischen, en begrijp dat advies dus niet goed. Valt voor mij toch een beetje in de categorie 'moeilijk doen terwijl het ook gemakkelijk kan'.

Bij dergelijke begin SG's in de Brewmonk wel: veel maischwater, weinig spoelwater. Anders wordt het een te dikke brij in de ketel.

Peter MB

Bedankt voor jullie hulp, hier kan ik echt wat mee. Heb de mout gewogen en is 6 kg dus dat is helemaal fijn.

Als beginnend brouwer lees ik veel en zoek ik veel op, als ik dan zie staan; advies dubbel maischen ga ik er van uit en maak ik het mijzelf weer te moeilijk. Het ging mij ook niet echt om rendement maar meer om het aanbranden tegen te gaan.

Dit weekend ga ik als alles mee zit brouwen.

Snelbier

Citaat van: Peter MB op 03-06-2022  13:51 u.. Het ging mij ook niet echt om rendement maar meer om het aanbranden tegen te gaan...
Aanbranden gebeurt vooral doordat er onvoldoende circulatie bij de bodem (verwarming) is, of doordat de bodem droogkookt..
Mijn oplossingen:
- Droogkoken voorkomen door circulatiepijp vlak boven het wort af te stellen (of volume iets aan te passen).
Wort circuleert soms voor een deel via de overloop, maar het circuleert tenminste.
- Circulatie houden, zie trucje met de overloop.  Pomp knijp ik zelden, en hoogstens 50%.
Tijdens roeren, inmaischen, etc (als pomp uit staat) even verwarming uitzetten.
  Eerst pomp aan, en dan pas weer verwarmen.
Succes, Snelbier

Peter MB

Citaat van: Snelbier op 03-06-2022  16:15 uMijn oplossingen:
- Droogkoken voorkomen door circulatiepijp vlak boven het wort af te stellen

Ben nu bezig, dat gaat inderdaad goed! Mijn 2e brouwsel met de BrewMonk. Ben benieuwd!

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.