Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Brouwen met Mark7

Gestart door Jacques, 15-01-2022 16:28 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Een aantal weken geleden heb ik mijn Speidel Braumeister 20L te koop aangeboden.
Deel van de deal was dat ik samen met de nieuwe eigenaar het eerste brouwsel zou doen. Mark7 was degene die zich melde. Hij wilde beginnen met het brouwen en had nog niets in huis. Vooraf hebben we een aantal keren contact gehad over de aanschaf van andere spullen zodat hij een complete installatie heeft. Zo heeft hij een schrootmolen, een rvs roerspaan, pH-strookjes, een refractometer, een hydrometer, een BrewMonk spoelwaterketel en een BrewMonk rvs vergistingsvat aangeschaft.
Zelf had ik nog wat andere spullen meegenomen zoals melkzuur en brouwzouten.

We hebben gewerkt met Brewfather op een tablet. Een geweldig programma. Het geleid je door het brouwproces en je kunt alles noteren tijdens het brouwen. Mark had doorgegeven welke mouten en hoppen hij ingekocht had. Daar konden verschillende bieren mee gebrouwen worden. Aan Mark heb ik gevraagd wat voor bierstijl hij wilde brouwen. Dat was een tripel. Vervolgens heb ik een recept samengesteld en de link van het recept gedeeld met Mark. Dit werkt erg mooi.

We brouwden in een onverwarmde kelder onder een bijgebouw. Het brouwwater was erg koud waardoor het een tijdje duurde voordat we konden beginnen met het maischen. Het is een heel plezierige brouwdag geworden en na afloop zat er 21 liter wort met een begin SG van 1080 in het gistvat. De gist die ge├źnt is, is de Lallemand Abbey. Deze gist heb ik afgelopen maandag geoogst en is vanaf dat moment bewaard in een koelkast. Van Mark heb ik begrepen dat de vergisting goed gestart is.

Na het brouwen ben ik weer naar huis gereden. Gisterenavond was er een digitale clubavond van De Roerstok. Tijdens deze clubavond heb ik een presentatie gegeven over body in bier en hoe je die kunt verhogen. Al met al een hele bierige dag dus.

Rinus

Geweldig! Leuk gedaan zo met een brouwdag in de deal inbegrepen, Mark is in zijn nopjes zo te zien!

thepsych

Goed idee om de kennis meteen over te dragen als je iets verkoopt. Het forum blijft een belangrijke plaats van kennisoverdracht. Houden zo.

Mark7

ik had niet verwacht dat mijn eerste keer brouwen door Jacques als topic zou worden geplaatst.
Er starten natuurlijk vele mensen met brouwen en voor een ieder is er een eerste keer.
Wel heel leuk om je eerste stapjes als beginnend brouwer zo op het forum tegen te komen.
Je kunt veel lezen over het brouwen van bier, youtube filmjes bekijken hoe je toekomstige brouwketel werkt, hoe anderen het doen en forums doorspitten om duidelijk proberen te krijgen waar je aan begint. Maar door het te doen wordt het een mooie en leerzame ervaring. Het leukste is natuurlijk om op dezelfde dag dat je de brouwketel krijgt ook voor de eerste keer te brouwen met de oud eigenaar van de brouwketel. Hij weet waar hij mee bezig is en hoeft niet meer na te denken hoe het ook al weer precies moet.
De voorbereidingen om alle materialen uit te zoeken, te bestellen en alles compleet te hebben voor de eerste brouwdag is best een klus als je er eigenlijk nog weinig tot niks van weet.
De dag ervoor had ik de benodigde moeten geschroot en alle materialen gereinigd.
Zoals Jacques al had aangegeven is mijn brouwruimte niet verwarmd, wel had ik van te voren een heater aangezet.
Samen met Jacques alle toestellen opgesteld en de materialen aangevoerd.
In het programma van Brewfather was het recept ingevoerd. Hieruit zijn met betrekking tot de waterbehandeling 5 toevoegingen gekomen.
Door te brouwen aan de hand van het recept zoals ingevoerd in Brewfather en ingesteld in het programma op de Speidel Brauwmeister krijg je voor elke volgende stap een signaal, dat maakt het wel makkelijker.
Om de brouwdag af te sluiten hebben we er een door Jacques recent gebrouwen biertje op gedronken dat nu al zeer smakelijk was (Jacques gaf aan dat hij nog wel heel jong was en nog moest rijpen)
Op het moment staat het vergistingsvat in de bijkeuken en elke seconde geeft hij via het waterslot een luchtbel bij een temperatuur van ca 19,8 graden.
Het lijkt dus goed te gaan.
Nu nog wachten tot de activiteit is afgelopen en ik kan gaan bottelen en over enkele dagen/weken kan proeven hoe mijn eerste tripel smaakt!

Jacques, nogmaals bedankt voor een leerzame, plezierige en ontspannen eerste brouwdag!

Jacques

Citaat van: Mark7 op 15-01-2022  22:20 uiJacques, nogmaals bedankt voor een leerzame, plezierige en ontspannen eerste brouwdag!

Graag gedaan Mark. Het was een plezierige brouwdag mede door het gastvrije ontvangst.
Het was voor mij een mooi afscheid van de installatie waar ik veel mooie bieren mee gebrouwen heb. Fijn om te weten dat hij in goede handen is. Heel veel succes met je volgende brouwsels.

Laat in dit topic weten waar je tegenaan loopt. Dat is leerzaam voor andere beginnende brouwers.

Gnaggnag

Leuk om te lezen dat er weer een hobbybrouwer erbij is gekomen.
Jacques, je schrijft dat je een presentatie hebt gegeven over hoe je de body van een bier kunt vergroten. Zou je daar iets meer over kunnen vertellen? Ik ben daar wel benieuwd naar.

Jacques

Citaat van: Gnaggnag op 17-01-2022  12:13 uJacques, je schrijft dat je een presentatie hebt gegeven over hoe je de body van een bier kunt vergroten. Zou je daar iets meer over kunnen vertellen? Ik ben daar wel benieuwd naar.

Het verhaal bij de presentatie zal ik binnenkort delen op het forum.

Mark7

Hierbij een update over mijn eerste brouwsel in de 20 liter Speidel Braumeister samen met Jacques.
Na het brouwen op 14 januari heb ik de tot op 20 graden afgekoelde wort in de 30 liter RVS BrewMonk fermentatieketel laten lopen. Eerst de ketel grondig gereinigd met PBW en afgespoeld en met Starsan HB ingespoten om te desinfecteren. Ik heb nog geen klimaatkast en heb de fermentatieketel in de keuken gezet waar hij prima op temperatuur (19,5 graden) bleef. De volgende dag was het waterslot constant aan het borrelen. De temperatuur liep door het gistingsproces op naar 21,3 graden met een constant borrelend waterslot. Na 3 dagen begon het borrelen af te nemen. na 5 dagen was het waterslot rustig en was de BRIX meting 11,4. Op de 10e dag zat de BRIX rond de 10 bij 20,3 graden. Wel elke dag een klein beetje afgetapt om te proeven.
Vanaf het begin smaakte hij al prima en het werd steeds meer "bier" en voller van smaak. Uit het waterslot is de hele periode een aangenaam fruitig geurtje waar te nemen dus geen zwavelgeur oid. Op het moment dat het gistingsproces af nam, heb ik om de temperatuur op niveau van 19,5 graden te houden, er een deken/plaid omheen gewikkeld. De Brix zat iets boven de 10 en bleef daar enkele dagen op staan. Op de 18e dag na het brouwen heb ik gebotteld. In mijn kunststof bottelemmer een mengsel van de benodigde kristalsuiker met evenveel warm water gedaan en de (met sanstar HB) gereinigde siliconenslang op de bodem van de emmer gelegd en de fermentatieketel in de emmer leeg laten lopen. alle flessen had ik gereinigd en nagespoten met Sanstar HB. Met het bottelen heb ik de kroonkurken aan de binnenzijde voor gebruik ingespoten met Sanstar HB. Omdat mijn klimaatkast niet klaar was heb ik de gebottelde flessen in 2,5 krat bij de verwarming gezet met een deken plaid erover om de warmte vast te houden op ca 22/23 graden. 12 dagen na het bottelen heb ik het eerste flesje koel gezet en gedronken met de familie, alle waren zeer lovend over de smaak. ik verwacht dat de koolzuur en smaak zich nog meer zullen ontwikkelen maar mijn eerste brouwsel is nu al een succes.
Tijdens het proces heb ik Jacques regelmatig op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen en aanwijzingen gekregen. Dit heeft in ieder geval geresulteerd in een zeer smakelijke Tripel die ik zeker vaker zal brouwen. Over een week zal ik een 2e brouwsel samen met mijn vrouw gaan maken. Haar voorkeur was om een bier met gember en sinaasappel te maken. als jullie nog goede en smakelijke recepten met deze combinatie hebben houd ik mij aanbevolen!

Takkie83

Leuk om te lezen Jacques en Mark! Dit zou je wel een kickstart van een nieuwe hobby kunnen noemen! Je eerste brouwsessie met de maestro himself, dat zat zeker bij de prijs inbegrepen  ;)

Willen jullie het recept van de tripel delen? En waarom heb je voor Lallemand Abbaye gekozen Jacques? Is dat wat jou betreft de beste korrelgist voor een tripel?

Bij sinaasappel en gember denk ik als eerste aan een saison, een droog en kruidig blond bier. Lijkt je dat wat Mark?

Jacques

Citaat van: Mark7 op 15-02-2022  23:42 uHierbij een update over mijn eerste brouwsel in de 20 liter Speidel Braumeister samen met Jacques.
Na het brouwen op 14 januari heb ik de tot op 20 graden afgekoelde wort in de 30 liter RVS BrewMonk fermentatieketel laten lopen. Eerst de ketel grondig gereinigd met PBW en afgespoeld en met Starsan HB ingespoten om te desinfecteren. Ik heb nog geen klimaatkast en heb de fermentatieketel in de keuken gezet waar hij prima op temperatuur (19,5 graden) bleef. De volgende dag was het waterslot constant aan het borrelen. De temperatuur liep door het gistingsproces op naar 21,3 graden met een constant borrelend waterslot. Na 3 dagen begon het borrelen af te nemen. na 5 dagen was het waterslot rustig en was de BRIX meting 11,4. Op de 10e dag zat de BRIX rond de 10 bij 20,3 graden. Wel elke dag een klein beetje afgetapt om te proeven.
Vanaf het begin smaakte hij al prima en het werd steeds meer "bier" en voller van smaak. Uit het waterslot is de hele periode een aangenaam fruitig geurtje waar te nemen dus geen zwavelgeur oid. Op het moment dat het gistingsproces af nam, heb ik om de temperatuur op niveau van 19,5 graden te houden, er een deken/plaid omheen gewikkeld. De Brix zat iets boven de 10 en bleef daar enkele dagen op staan. Op de 18e dag na het brouwen heb ik gebotteld. In mijn kunststof bottelemmer een mengsel van de benodigde kristalsuiker met evenveel warm water gedaan en de (met sanstar HB) gereinigde siliconenslang op de bodem van de emmer gelegd en de fermentatieketel in de emmer leeg laten lopen. alle flessen had ik gereinigd en nagespoten met Sanstar HB. Met het bottelen heb ik de kroonkurken aan de binnenzijde voor gebruik ingespoten met Sanstar HB. Omdat mijn klimaatkast niet klaar was heb ik de gebottelde flessen in 2,5 krat bij de verwarming gezet met een deken plaid erover om de warmte vast te houden op ca 22/23 graden. 12 dagen na het bottelen heb ik het eerste flesje koel gezet en gedronken met de familie, alle waren zeer lovend over de smaak. ik verwacht dat de koolzuur en smaak zich nog meer zullen ontwikkelen maar mijn eerste brouwsel is nu al een succes.
Tijdens het proces heb ik Jacques regelmatig op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen en aanwijzingen gekregen. Dit heeft in ieder geval geresulteerd in een zeer smakelijke Tripel die ik zeker vaker zal brouwen. Over een week zal ik een 2e brouwsel samen met mijn vrouw gaan maken. Haar voorkeur was om een bier met gember en sinaasappel te maken. als jullie nog goede en smakelijke recepten met deze combinatie hebben houd ik mij aanbevolen!

Bedankt voor deze update Mark. Mooi om te lezen dat het bier in smaak valt.

Jacques

Citaat van: Takkie83 op 16-02-2022  10:35 uWillen jullie het recept van de tripel delen? En waarom heb je voor Lallemand Abbaye gekozen Jacques? Is dat wat jou betreft de beste korrelgist voor een tripel?

Ik had kort van te voren een bier gebrouwen met deze gist. De gist heb ik geoogst voor het brouwsel met Mark.

Het recept is hierbij gevoegd.

Takkie83

Citaat van: Jacques op 16-02-2022  12:44 uHet recept is hierbij gevoegd.

Dank je Jacques! En helder wat betreft je gistkeuze.

Als ik hier nog even op je recept mag ingaan; waarom heb je voor deze hopsoorten gekozen? En ik zie ook dat je voor nog geen 5g/l bottelsuiker bent gegaan, bewuste keuze?

Takkie83

Citaat van: Takkie83 op 16-02-2022  10:35 uBij sinaasappel en gember denk ik als eerste aan een saison, een droog en kruidig blond bier. Lijkt je dat wat Mark?

Heb wat zitten puzzelen met de mout- en hopsoorten die je gezien het recept reeds in huis hebt. Probeer dit eens in Brewfather in te vullen voor dezelfde batchgrootte als je tripel (ik gebruik zelf BrouwHulp):

- 4kg Pilsmout
- 500g Tarwemout
- 100g Cara 110

- 25g Tettnanger @ 60 minuten
- 20g Spalter Select @  20 minuten
- 20g Tettnanger @ 7 minuten
- 10g Gemberwortel @ 7 minuten
- 10g Gedroogde sinaasappelschil zoet @ 7 minuten
- 20g Spalter Select @ vlamuit

- 15g Mangrove Jacks M29 French Saison gist

Jacques

Citaat van: Takkie83 op 16-02-2022  14:16 uDank je Jacques! En helder wat betreft je gistkeuze.

Als ik hier nog even op je recept mag ingaan; waarom heb je voor deze hopsoorten gekozen? En ik zie ook dat je voor nog geen 5g/l bottelsuiker bent gegaan, bewuste keuze?

Mark had al mout en hop ingekocht. Aan de hand daarvan heb ik het recept samengesteld.

Bottelsuiker vulik niet vooraf in bij Brewfather.

Vergelijkbare Topics (7)

44179

Reacties: 8
Gelezen: 928

37156

Reacties: 6
Gelezen: 2035

32866

Reacties: 17
Gelezen: 3985

14939

Reacties: 6
Gelezen: 4782

39267

Reacties: 3
Gelezen: 1193

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.