Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

2x brouwen op een dag

Gestart door Heuvinger brouwerij, 28-12-2020 19:11 u

Vorige topic - Volgende topic

Heuvinger brouwerij

Ik heb het afgelopen jaar een paar keer 2x op een dag gebrouwen.
Dat draait dus op uit dat het proces gewoon 2x herhaald wordt, maw vaak ook een 2x zolange brouwdag.
Natuurlijk kan er enigzins tijd bespaart worden door te maischen, spoelwater te verwarmen tijdens het koken van het eerste brouwsel.
Ook kan er een gedeelte van het koelwater gereserveerd worden om te dienen als spoelwater, helaas beschik daar voor niet over de juiste voedselveilige slangen.
Nu in de winter heb besloten om na het koken niet meer te gaan koelen, doch de hete ketel met deksel de nacht over buiten te laten staan en de volgende dag het wort in de gistingsflessen te laten lopen.
Nu heb ik vier elektrische ketels, waarvan de 30L Hopfengott standaard voor het maischen ingezet wordt.
Het idee is om dan ook maar de Lidl inkookautomaat maar weer in te zetten samen met een filterheks https://nl.aliexpress.com/item/4001057447473.html?spm=a2g0o.detail.1000023.1.29a72448Bt7YKM en een maischkookzak.
Een tweede MPR-15r pomp moet er direkt maar niet komen.

Daar de hoogte van de beide ketels verschilt ga een adapter maken om de pomp voor beide ketels geschikt te maken.

Dan blijven er nog twee ketels over voor spoelwater verwarmen en koken.

brouwmus

Goed bedacht maar persoonlijk brouw ik liever 2 x, ik heb dan weliswaar twee dagen waarop ik (overdag) weinig andere dingen kan doen maar wel per keer een minder lange brouwdag.

Het kost mij ongeveer 6 uur totaal om een brouwsel in het gistvast te krijgen en dan alles ook weer op te ruimen; klaarzetten doe ik de dag ervoor al want mijn spullen staan op zolder en ik brouw in de keuken.
Als ik dus op tijd begin, ben ik in de loop van de middag klaar.

Maar uiteraard kan iedereen doen waar hij/zij/het het beste bij voelt  :brouwen:

Vergelijkbare Topics (7)

40924

Reacties: 9
Gelezen: 1169

26177

Reacties: 9
Gelezen: 3681

2940

Gestart door Kaj

Reacties: 12
Gelezen: 5121

45561

Reacties: 14
Gelezen: 450

31160

Reacties: 4
Gelezen: 2057

13847

Reacties: 25
Gelezen: 14454

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.