Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Voorkomen oxidatie

Gestart door Wouter van Snippenburg, 02-09-2020 13:42 u

Vorige topic - Volgende topic

Wouter van Snippenburg

Beste allen,

Ik heb nu 2x een IPA geprobeerd te brouwen, en beide keren was ik nogal teleurgesteld in het uiteindelijke aroma. De laatste keer heb ik na vier dagen hoofdvergisting koudhop toegevoegd. Drie dagen later een sample genomen en die was fantastisch tropisch van geur. Uiteindelijk na totaal 7 dagen koudhoppen gebotteld: aroma al volledig verdwenen. Op basis van wat ik hier op het forum lees moet dit wel het gevolg zijn van oxidatie? Ik heb een aantal punten in het proces die denk ik beter kunnen, maar hoor graag van jullie waar ik als eerst tijd/geld/moeite in zou moeten steken:

• Ik heb een 70 L kunststof gistvat (PE-HD 02), die meestal maar voor zo'n 25 L is gevuld. Beter om een 30 L gistvat aan te schaffen?
  • Of gewoon hoofdvergisting laten plaatsvinden in mijn 70 L gistvat en vervolgens overhevelen naar kleinere mandflessen met daarin de koudhop?
  • Of gewoon langer laten vergisten in mijn 70 L gistvat, en pas als de vergisting zo goed als klaar is koudhop erbij, en in plaats van na 7 dagen al na 3 dagen bottelen?

Andere aanvullingen zijn natuurlijk ook welkom.

Groet, Wouter

daanvandervleuten

Ik doe dat laatste.
Heb een conische pet fles. (een fermzilla)
En vergist, hop en lager allemaal vanuit de pet.
Mijn apa was erg smakelijk. Dus optie 3 werkt voor mij.

harrydevos

Hallo,
mijn advies; of de 70 Ltr beter benutten (vullen) of een kleiner gistvat kopen.
Eventueel zelfs het kleinere gistvat spoelen met CO2 voordat het wort erin gaat (O2 eruit spoelen).
Was de hop trouwens in een sok (oid) geplaatst? zakte het naar de bodem? (Wellicht glazen steriele knikkers gebruiken?)
Bij het overhevelen even opletten dat het zonder kletteren gebeurd, ivm zo weinig mogelijk zuurstofinslag.
Succes de volgende keer, komt zeker goed! :brouwen: :biersmile: :proost:

Rejoen

Hoi Wouter

Het klinkt inderdaad als een zuurstof probleem. Ik zou zelf gaan voor een kleiner gistvat in jou situatie. Maar misschien ook belangrijk om te kijken naar het proces erna. Overhevelen brengt risico's met zich mee maar het bottelen zelf is ook een lastige als je niet met CO2 werkt. Het gaat nl heel erg snel verkeerd als je het over verlies van je hoparoma's hebt. Misschien heb je iets aan deze link:

https://byo.com/article/advanced-dry-hopping-techniques/

Jacques

JanDeGraaff

Citaat van: Jacques op 03-09-2020  22:20 uGebruik Antioxin SBT...

Voor wie geïnteresseerd is: Ik ben een gezamenlijke inkoopactie voor Antioxin SBT gestart.
Zie: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=41928.new#new

wernerthefox

Vooropgesteld dat ik niet weet wat er aan de hand is. Daarvoor is de vraag te breed en het probleem te complex. Maar hoe weet je zeker dat er sprake is van oxidatie. Als jij een verse roos plukt dan ruikt die 7 dagen later ook minder vers, en minder sterk. Dit komt doordat de geurstoffen vervliegen. Het vangen van etherische olie-en in een fermentatievat of bierfles is al een uitdaging op zich afgezien van chemische reacties zoals oxidatie. Is het een optie om de koudhopstap te verkorten?

EBC

Citaat van: wernerthefox op 05-09-2020  10:30 uVooropgesteld dat ik niet weet wat er aan de hand is. Daarvoor is de vraag te breed en het probleem te complex. Maar hoe weet je zeker dat er sprake is van oxidatie. Als jij een verse roos plukt dan ruikt die 7 dagen later ook minder vers, en minder sterk. Dit komt doordat de geurstoffen vervliegen. Het vangen van etherische olie-en in een fermentatievat of bierfles is al een uitdaging op zich afgezien van chemische reacties zoals oxidatie.

Eens, hoe komen we aan een oxidatieconclusie terwijl het recept en de werkwijze niet bekend zijn?

Om nu gelijk maar de anti-oxidanten aan te bevelen is toch lichtelijk overtrokken, dat zou immers betekenen dat je zonder dat spul niet kan dryhoppen.

beun

Heb je het basisbier al eens gebrouwen en hoe smaakt dat zonder koudhop. Ik splits vaak een batch in meerdere batches en dan pas ik bijvoorbeeld wel of geen koudhop toe. Zo kun je erachter komen wat de verschillen zijn en (in dit geval) of het aan het koudhoppen ligt of aan je proces.

groet stefan

Jacques

Citaat van: EBC op 05-09-2020  16:21 uOm nu gelijk maar de anti-oxidanten aan te bevelen is toch lichtelijk overtrokken, dat zou immers betekenen dat je zonder dat spul niet kan dryhoppen.

Als je oxidatie wilt voorkomen kun je bij elke stap in het brouwproces zuurstof uitsluiten.
In de praktijk van een hobbybrouwer is dat lastig de realiseren. Het gebruik van een goede anti-oxidant is een goed alternatief.
Een belangrijk werkzame stof van Antioxin SBT is kaliummetabisulfiet. Voor alle duidelijkheid sulfiet wordt van nature aangemaakt door de gist, de ene gist doet dat wat meer dan de andere. In plaats van op zoek te gaan naar een gist die heel veel sulfiet aanmaakt kun je ook wat sulfiet toevoegen in de vorm van Antioxin SBT. Er zijn meerdere wegen die bewandeld kunnen worden.

EBC

Citaat van: Jacques op 05-09-2020  23:04 uAls je oxidatie wilt voorkomen kun je bij elke stap in het brouwproces zuurstof uitsluiten.
In de praktijk van een hobbybrouwer is dat lastig de realiseren. Het gebruik van een goede anti-oxidant is een goed alternatief.
Een belangrijk werkzame stof van Antioxin SBT is kaliummetabisulfiet. Voor alle duidelijkheid sulfiet wordt van nature aangemaakt door de gist, de ene gist doet dat wat meer dan de andere. In plaats van op zoek te gaan naar een gist die heel veel sulfiet aanmaakt kun je ook wat sulfiet toevoegen in de vorm van Antioxin SBT. Er zijn meerdere wegen die bewandeld kunnen worden.

Waar is aangetoond dat oxidatie een probleem is? De TS mist het hoparoma. Maar wat heeft hij gedaan? Hoeveel hop gebruikt, welke soort, wwww? etc, etc.

Ik kan nog wel een paar producten aanbevelen die de stabiliteit van bier verhogen hoor, dat is niet moeilijk, er zijn tientallen op de markt die door menig brouwerij worden toegepast. Antioxin is er maar één. Maar is het nodig of gewenst? Gaat het de TS helpen?

Jacques

Citaat van: EBC op 05-09-2020  23:19 uWaar is aangetoond dat oxidatie een probleem is? De TS mist het hoparoma. Maar wat heeft hij gedaan? Hoeveel hop gebruikt, welke soort, wwww? etc, etc.

Ik kan nog wel een paar producten aanbevelen die de stabiliteit van bier verhogen hoor, dat is niet moeilijk, er zijn tientallen op de markt die door menig brouwerij worden toegepast. Antioxin is er maar één. Maar is het nodig of gewenst? Gaat het de TS helpen?

Zeker een minder hoparoma kan meerdere oorzaken hebben.
Zie https://www.homebrewtalk.com/threads/10-tips-to-optimize-dry-hop-aroma.678797/

Oxidatie is een mogelijke oorzaak. Dat kun je voorkomen door het gebruik van een goede anti-oxidant zoals Antioxin SBT. Ik gebruik dit middel nu een tijdje en het bevalt mij goed.

tdp

Je kunt Antioxin SBT gebruiken, maar wanneer je niet genoeg hop gebruikt voor het koudhoppen, zul je het gewenst aroma niet bereiken. Dat is wat Jasper probeert aan te geven (en jij volgens mij ook wel snapt). Mocht het komen door oxidatie, zou ik in eerste instantie naar het brouwproces kijken, voordat ik met lapmiddelen op de proppen kom.

Jacques

Citaat van: tdp op 08-09-2020  14:59 uMocht het komen door oxidatie, zou ik in eerste instantie naar het brouwproces kijken, voordat ik met lapmiddelen op de proppen kom.

Voor alle duidelijkheid: Antioxin SBT is geen lapmiddel dat je gebruikt als je geoxideerd bier hebt. Het is een middel om oxidatie te voorkomen. De hoeveelheid die je gebruikt is zeer minimaal. Een grotere doses is niet aan te bevelen omdat dit voor een smaakafwijking kan zorgen (waterstofsulfide - rotte eieren).

JanDeGraaff

Er wordt, naar mijn gevoel, een beetje zenuwachtig over het gebruik van hulpmiddelen, zoals Antioxin SBT, gedaan en al gauw verwezen dat als je het overweegt te gebruiken je beter naar je 'brouwproces' moet kijken. Maar, waarom? Als je brouwproces klopt, kun je nog steeds zuurstofinslag krijgen en dus te maken hebben met oxidatie.

Mag je dat dan niet proberen te voorkomen met, bijvoorbeeld, Antioxin SBT? Is er iets op tegen wanneer iemand dat doet? En, ook niet onbelangrijk, als iemand anders dat doet (Antioxin SBT gebruiken) moet jij het dan ook gebruiken? Staat het ergens dat het gebruik dan verplicht is? Wordt jouw bier slechter als jij het niet nodig vind om het te gebruiken? Wordt het bier van iemand die het wel gebruikt slechter?

Als alles hierboven met 'Nee' beantwoord kan worden – wat volgens mij het geval is – dan vraag ik mij serieus af wat het probleem is en waarom we elkaar niet gewoon lekker ons gang laten gaan...
Er zijn zoveel verschillende manieren om bier te brouwen. Er is toch niet slechts één goede manier?

tdp

Een ieder staat inderdaad vrij om dergelijke producten te gebruiken. Ik ben daar ook geen tegenstander van, al zal ik het zelf niet snel gebruiken. (Juich je gezamenlijke inkoopactie ook van harte toe :)) De term lapmiddel was wellicht ongelukkig gekozen, maar het wordt nu wel soms weggezet als 'de Heilige Graal'.

Maar in dit topic is het grappig om te zien dat een tekort aan aroma direct wordt weggeschreven aan oxidatie, waarbij Antioxin SBT als oplossing wordt voorgeschreven. Dat terwijl we het recept nog niet eens gezien hebben. Mijn opmerking was dan ook meer bedoeld om mensen van bepaalde stokpaardjes af te krijgen...

JanDeGraaff

Citaat van: tdp op 09-09-2020  08:37 uEen ieder staat inderdaad vrij om dergelijke producten te gebruiken. Ik ben daar ook geen tegenstander van, al zal ik het zelf niet snel gebruiken. (Juich je gezamenlijke inkoopactie ook van harte toe :)) De term lapmiddel was wellicht ongelukkig gekozen, maar het wordt nu wel soms weggezet als 'de Heilige Graal'.

Maar in dit topic is het grappig om te zien dat een tekort aan aroma direct wordt weggeschreven aan oxidatie, waarbij Antioxin SBT als oplossing wordt voorgeschreven. Dat terwijl we het recept nog niet eens gezien hebben. Mijn opmerking was dan ook meer bedoeld om mensen van bepaalde stokpaardjes af te krijgen...
Dan zijn we het helemaal eens! Het is zeker niet de heilige graal en als je recept niet klopt kan zoiets als Antioxin het niet fixen. Ook fouten in je brouwproces niet, trouwens. Hulpstoffen kunnen de brouwer niet vervangen, hooguit een beetje helpen zoals de term al aangeeft.

Ik denk dat oxidatie hier vrij direct als schuldige aangewezen is omdat TS dat zelf aandroeg en hij 25L vergist in een 70L vat. Maar inderdaad, zonder recept is dat nogal een slag in de lucht.. Toch, het is wel héél erg veel lucht in het gistvat. Als je die opent om koudhop toe te voegen, gaat de ingeslagen zuurstof volgens mij niet meer volledig verdrongen worden door de CO2 uit de resterende vergisting. Het kan dus ook nog een combinatie zijn: incorrect recept èn oxidatie.

Oscar

Citaat van: JanDeGraaff op 09-09-2020  09:50 uToch, het is wel héél erg veel lucht in het gistvat.

Ik vergist 25 liter in een 60 liter gistvat.. :brouwen: Maar daarin moet je niet gaan draai hoppen... ;)  Dat is vragen om kaam... >:D :'(

JanDeGraaff

Citaat van: Oscar op 09-09-2020  15:06 udat is vragen om Kaam...
Kaam? Ik neem aan dat je dit bedoelt?
Dit is toch net weer wat anders dan oxidatie, maar desalniettemin wel een probleem, ja.

Vergelijkbare Topics (7)

39956

Reacties: 16
Gelezen: 2552

21-10-2019 17:20 u
door Serge VL
38449

Gestart door tonincx

Reacties: 9
Gelezen: 1671

35993

Reacties: 155
Gelezen: 34246

16741

Reacties: 12
Gelezen: 4406

1243

Reacties: 20
Gelezen: 14632

43217

Gestart door LaurensV

Reacties: 4
Gelezen: 884

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.