Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Te laag SG Quadrupel

Gestart door Op de Fles, 28-12-2018 16:00 u

Vorige topic - Volgende topic

Op de Fles

Voor de eerste keer mijn 50 literketel in gebruik genomen en mijn recepten herberekend ten opzichte van de 30 literversie.
Het recept:

30 liter maischwater
13 liter spoelwater

6520 gr Pilsmout 3 EBC
2450 gr Munichmout 17 EBC
1630 gr Tarwemout
80 gr Special B 400 EBC
52 gr Chocolatemout 900 EBC
Bruine kandysuiker 1225 gr (45 minuten)

Hop Chalenger 36 gr   (90 minuten)
Hop Saaz 23 gr    (10 minuten)

Koriander 16 gr   (5 minuten)

Kooktijd 90 minuten

Na dik anderhalf uur koken bleef het SG hangen op 1076, terwijl dit in de kleine ketel altijd tussen de 1090/1092 uitkomt...
Bij deze keer wat suiker meer toegevoegd en langer gekookt, maar ben benieuwd wat er fout gaat ten opzichte van de brouwsels in mijn kleinere ketel.
De nieuwe ketel is een automaat, en heeft het hele maischproces gespoeld.
Is het niet roeren soms de boosdoener ???

Hay

Had je wel je liters gehaald wat je beoogd had?
Of had je meer ?

Op de Fles

Citaat van: Hay op 28-12-2018  18:25 uHad je wel je liters gehaald wat je beoogd had?
Of had je meer ?
Nee, door het lange koken maar 18 liter over.

PrinsHeerlijk

Op welk moment heb je de suiker toegevoegd? Als het tijdens de vergisting is kan het kloppen dat je start SG niet het gewenste SG is.

Op de Fles

Citaat van: PrinsHeerlijk op 28-12-2018  19:08 uOp welk moment heb je de suiker toegevoegd? Als het tijdens de vergisting is kan het kloppen dat je start SG niet het gewenste SG is.
Ik voeg de suiker altijd toe tijdens het koken.
Scheelt per recept hoelang.
Dit recept heb ik al tientallen keren gebrouwen in mijn kleine ketel maar op de zelfde manier.
En telkens kwam ik vóór het vergisten op een sg tussen de 1090/1092 uit.
Mijn vermoeden is dat er ondanks een volautomaat gewoon geroerd moet worden.

Jacques

Citaat van: Op de Fles op 28-12-2018  19:27 uMijn vermoeden is dat er ondanks een volautomaat gewoon geroerd moet worden.

Roeren bij een automaat kan een behoorlijk hoger rendement opleveren. Heel wat hobbybrouwers hebben dat inmiddels ervaren. Wel is het soms een heel gedoe. De automaten zijn namelijk niet ontworpen om er in te roeren...

Op de Fles

Citaat van: Jacques op 28-12-2018  20:23 uWel is het soms een heel gedoe. De automaten zijn namelijk niet ontworpen om er in te roeren...
Ik ga het gewoon maar eens proberen Jacques.
Tijdens elke maischstap even de bovenste filterplaat eraf en flink de roerstok er doorheen 😁

Hay

Citaat van: Op de Fles op 28-12-2018  18:50 uNee, door het lange koken maar 18 liter over.

Maar hoeveel liter had je over moeten houden dan? Dus hoeveel had er in je gistvat moeten komen?

Op de Fles

Citaat van: Hay op 28-12-2018  22:15 uMaar hoeveel liter had je over moeten houden dan?Dus hoeveel had er in je gistvat moeten komen?
26 liter.

Hay

Heb dit recept ff ingevoerd in mijn brouwprogamma en inderdaad ik kom ook op een totaal van 43 liter water maar zou dan uitkomen op een begin sg van 1.107.
Is er toch iets heel erg fout gegaan.

lier

Je hebt 8 liter meer weg gekookt dan berekend in het recept en dan nog kom je 15 sg punten tekort???
Heb je je ingrediënten wel goed afgewogen?

En, niet onbelangrijk heb je je recept wel goed omgerekend?
Je gebruikt hier ruim 10,5kg mout en dan ook nog 1,2kg suiker voor een start sg van 1092 op 26 liter dan ligt je rendement ergens tussen de 60 en 65% rendement met een sg van 1076 haal je de 50 nog niet denk ik.

Al met al geen handig recept om je ketel mee te leren kennen en wat mij betreft sowieso geen gebalanceerd recept.

Op de Fles

Citaat van: Hay op 28-12-2018  22:31 uIs er toch iets heel erg fout gegaan.
Ik vermoed het roeren als ik de topics hierover lees.

Op de Fles

Citaat van: lier op 28-12-2018  22:47 uJe hebt 8 liter meer weg gekookt dan berekend in het recept en dan nog kom je 15 sg punten tekort???
Yep, vandaar de vraag hier wat er fout gaat.

En, niet onbelangrijk heb je je recept wel goed omgerekend?
Ik heb 18.4 liter maischwater en 8 liter spoelwater omgerekend naar 30 liter maischwater/13 liter spoelwater.
De stort omgerekend van 6582 gr. naar 10732 gr. en de suiker van 750 naar 1225, dus dat zit volgens mij wel goed.

Al met al geen handig recept om je ketel mee te leren kennen en wat mij betreft sowieso geen gebalanceerd recept.
Het recept komt van één van de "bewezen recepten" op het forum, en heb deze al talloze keren gebrouwen met uitstekend resultaat (naar mijn beleving)

lier

Ik snap de special B stort niet in verhouding tot de andere ingrediënten zeker als je naar een alchohol percentage van tegen de 12% toe werkt, maar als het een bewezen recept is zal het ongetwijfeld kloppen.
Toch keek ik het recept nog ff na als ik jou was.

Als ik hem ff snel in BrouwHulp zet reken je met een rendement van 60% om 1092 te halen.
Dat is al niet veel maar jij haalt een rendement van 26% bij een sg van 1072 op 18 liter bier duhh.
Daarvan komt 10% uit je suiker (100% vergistbaar) blijft over 16% rendement uit je mout.
Dat ga je niet oplossen met roeren alleen, iets lijkt er misgegaan te zijn met de ingrediënten.

Op de Fles

Citaat van: lier op 29-12-2018  09:07 uAls ik hem ff snel in BrouwHulp zet reken je met een rendement van 60% om 1092 te halen.
Dat is al niet veel maar jij haalt een rendement van 26% bij een sg van 1072 op 18 liter bier duhh.
Daarvan komt 10% uit je suiker (100% vergistbaar) blijft over 16% rendement uit je mout.
Dat ga je niet oplossen met roeren alleen, iets lijkt er misgegaan te zijn met de ingrediënten.
Beste lier, als je goed leest had je gezien dat het sg van 1078 na 90 minuten koken was.
Na (veel) langer koken kwam ik op 18 liter en het gewenste sg van 1092 uit.

Hay

Citaat van: Op de Fles op 29-12-2018  07:28 uIk vermoed het roeren als ik de topics hierover lees.

Denk het niet want dat verschil is wel erg groot.Zoals gezegd ik zou op 1.107 uitkomen en ik roer ook maar doe dit maar een keer soms twee.
Ik heb wel de 30 liter versie en weet niet of dit iets uit maakt.

Op de Fles

Citaat van: Hay op 29-12-2018  14:09 uDenk het niet want dat verschil is wel erg groot.Zoals gezegd ik zou op 1.107 uitkomen en ik roer ook maar doe dit maar een keer soms twee.
Ik heb wel de 30 liter versie en weet niet of dit iets uit maakt.
30 of 50 liter ketel (automaat) zou naar mijn mening ook weinig uitmaken.
Ik merk wel dat velen hier gebruik maken van het BrouwHulp programma, wat ik wel geïnstalleerd heb maar nog niet gebruik.
#aanradermisschien
Ook heb ik al wat topics gelezen over de volautomaten, en het belang van roeren wat betreft het rendement wat mij niet bekend is omdat ik dat simpelweg nooit bereken.
Het recept wat ik hier genoemd heb ging in mijn 30 literketel (geen automaat) altijd goed naar mijn berekeningen.
Begin SG na 90 minuten koken 1090/1092
Eind SG na 3 weken hoofd- en nagisting 1020/1022
Vergistingsgraad altijd netjes tussen 76 en 78 %

lier

Citaat van: Op de Fles op 29-12-2018  09:17 uBeste lier, als je goed leest had je gezien dat het sg van 1078 na 90 minuten koken was.
Na (veel) langer koken kwam ik op 18 liter en het gewenste sg van 1092 uit.

Dan is je rendement iets beter afgezien van het feit dat je nog meer suiker hebt toegevoegd maar hoe dan ook je hebt een enorm rendement probleem met maischen. Vergistingsgraad heeft er vrij weinig mee te maken, de gist kan nl geen suikers omzetten die tijdens het maischproces niet zijn geproduceerd.

Rendement heeft doorgaans te maken met schroten en roeren en ingrediënten (een kilo mout geeft immers minder suikers dan een kilo suiker en de ene mout is de andere niet).

Theoretisch zou je met het door jou opgegeven recept met een rendement van ca 80% op een sg van ca. 1.107 uit moeten komen.
dat red je echter bij lange na niet.
Omdat je met je vorige installatie dit ook niet haalde gaat er ergens iets niet goed, het ligt dus niet alleen aan de installatie.

Als dit mij zou overkomen dan zou ik:
1 een ervaren brouwer vragen eens mee te kijken met schroten en brouwen (een brouwcursus heb ik al gevolgd anders zou die op 1 staan).
2 het recept nog eens goed door rekenen (met een brouwsoftware) zodat je zelf berekend waar je ergens uit moet komen met jou installatie ipv de berekening van een ander te gebruiken die heel andere verliezen met koken en filteren heeft dan jij.
3 je installatie leren kennen met een lichter bier zodat je brouwautomaat het makkelijker heeft.

Maar wie ben ik :biersmile:

CeesM

Citaat van: Op de Fles op 28-12-2018  16:00 uVoor de eerste keer mijn 50 literketel in gebruik genomen ...

De nieuwe ketel is een automaat, en heeft het hele maischproces gespoeld.
Is het niet roeren soms de boosdoener ???
Ik heb een sterk vermoeden dat de mout ingedikt was en de meeste wort dat werd rondgepompt via de overlooppijpje weer doorstroomde. Ik heb de 30 liter versie en dat gebeurde mij ook de eerste keer. Ik pauzeerde het programma en verwijderde het bovenfilter om de mout zo af en toe te roeren als het peil weer de overlooppijpje naderde. Nadien gebruik ik het bovenfilter niet meer en roer zo om de 5 - 10 minuten.

Op de Fles

Citaat van: lier op 29-12-2018  23:28 uDan is je rendement iets beter afgezien van het feit dat je nog meer suiker hebt toegevoegd maar hoe dan ook je hebt een enorm rendement probleem met maischen. Vergistingsgraad heeft er vrij weinig mee te maken, de gist kan nl geen suikers omzetten die tijdens het maischproces niet zijn geproduceerd.

Rendement heeft doorgaans te maken met schroten en roeren en ingrediënten (een kilo mout geeft immers minder suikers dan een kilo suiker en de ene mout is de andere niet).

Theoretisch zou je met het door jou opgegeven recept met een rendement van ca 80% op een sg van ca. 1.107 uit moeten komen.
dat red je echter bij lange na niet.
Omdat je met je vorige installatie dit ook niet haalde gaat er ergens iets niet goed, het ligt dus niet alleen aan de installatie.

Als dit mij zou overkomen dan zou ik:
1 een ervaren brouwer vragen eens mee te kijken met schroten en brouwen (een brouwcursus heb ik al gevolgd anders zou die op 1 staan).
2 het recept nog eens goed door rekenen (met een brouwsoftware) zodat je zelf berekend waar je ergens uit moet komen met jou installatie ipv de berekening van een ander te gebruiken die heel andere verliezen met koken en filteren heeft dan jij.
3 je installatie leren kennen met een lichter bier zodat je brouwautomaat het makkelijker heeft.

Maar wie ben ik :biersmile:
Jouw theorie 80 % met een sg 1107 komt niet overeen met het recept wat ik al jaren brouw, en wat een prijswinnend bewezen recept is.
Ingrediënten, begin en eind sg, aantal liters kloppen op een tweetal puntjes altijd.
Zoals ik eerder zei: Ik maak (nog) geen gebruik van brouwsoftware.

Voor de rest:
1: gedaan en jaren plezier van gehad.
2: Van 30 liter recept naar 50 liter is geen brouwsoftware nodig.
3: vandaag weer een poging met dezelfde ingrediënten, maar dan met roeren tussen de stappen door.

#durfteexpirimenteren  ;D

Op de Fles

Citaat van: CeesM op 30-12-2018  00:33 uIk heb een sterk vermoeden dat de mout ingedikt was en de meeste wort dat werd rondgepompt via de overlooppijpje weer doorstroomde. Ik heb de 30 liter versie en dat gebeurde mij ook de eerste keer. Ik pauzeerde het programma en verwijderde het bovenfilter om de mout zo af en toe te roeren als het peil weer de overlooppijpje naderde. Nadien gebruik ik het bovenfilter niet meer en roer zo om de 5 - 10 minuten.
Dit ga ik vandaag proberen  :brouwen:

lier

Probeer alleen te helpen, doe met de info wat je wilt.

Op de Fles

Citaat van: lier op 30-12-2018  22:14 uProbeer alleen te helpen, doe met de info wat je wilt.
En wordt gewaardeerd.
Overigens gisteren hetzelfde recept gebrouwen en bij elke stap effe goed door geroerd.
Na 90 minuten 31,5 liter de vergistingskast in met een SG van 1092.
Ik zeg niet dat het perfect is, maar dit komt goed overeen met de brouwsels uit de kleine ketel.

Vergelijkbare Topics (7)

39952

Reacties: 17
Gelezen: 2162

31502

Reacties: 12
Gelezen: 2269

27538

Gestart door Gadiot

Reacties: 7
Gelezen: 3524

8694

Reacties: 17
Gelezen: 6333

41579

Reacties: 2
Gelezen: 914

33772

Reacties: 11
Gelezen: 2337

27907

Reacties: 8
Gelezen: 3882

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.