Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gewicht voor en na de gisting

Gestart door Kokkebil, 01-04-2018 12:31 u

Vorige topic - Volgende topic

Kokkebil

Ik heb onlangs voor de aardigheid het vergistingsvat voor-en na de vergisting gewogen.

Ik heb volgens mij een fout gemaakt met het wegen of verkeerd genoteerd.

Gewicht voor de gisting 40,2 kg, na de gisting 32,6!

Dit verschil kan toch nooit zo groot zijn?

CeesM

Nee, dat verschil kan nooit zo groot zijn. Tenzij er iemand bij je in huis is die de laatste dagen vrolijk rond loopt. ;)

Drents Hopbier

Citaat van: Kokkebil op 01-04-2018  12:31 uIk heb onlangs voor de aardigheid het vergistingsvat voor-en na de vergisting gewogen.

Gewicht voor de gisting 40,2 kg , na de gisting 32,6!

Nee, dat verschil kan nooit zo groot zijn. Tenzij alle gevormde CO2 er uit geblazen is en er een paar liter water mee verdampt is.

Hopbier

Kokkebil

Citaat van: CeesM op 01-04-2018  12:41 uNee, dat verschil kan nooit zo groot zijn. Tenzij er iemand bij je in huis is die de laatste dagen vrolijk rond loopt. ;)

Nee  er is niet van gesnoept in de tussentijd.

Begin SG was 1084 eind SG 1008 dus 76 g suiker per liter vergist.
Dus op deze hoeveelheid ca. 3 kg.

Jacques

Citaat van: Kokkebil op 01-04-2018  12:31 uIk heb onlangs voor de aardigheid het vergistingsvat voor-en na de vergisting gewogen.

Gewicht voor de gisting 40,2 kg, na de gisting 32,6!

Nee zo groot kan dit verschil niet zijn. Als ik kijk naar mijn ervaringen met de weegmethode zou je inderdaad zo'n 3 kg kwijt moeten zijn.

Heb je tussentijds monsters genomen?
Wat voor weegschaal gebruik je? Alles valt en staat natuurlijk met je meetapparatuur.

Kokkebil

Citaat van: Jacques op 01-04-2018  16:12 uNee zo groot kan dit verschil niet zijn. Als ik kijk naar mijn ervaringen met de weegmethode zou je inderdaad zo'n 3 kg kwijt moeten zijn.

Heb je tussentijds monsters genomen?
Wat voor weegschaal gebruik je? Alles valt en staat natuurlijk met je meetapparatuur.

Het was eigenlijk gewoon voor de lol!
Zal wel verkeerd gewogen of genoteerd hebben.

Jacques

Citaat van: Kokkebil op 02-04-2018  09:49 uHet was eigenlijk gewoon voor de lol!
Zal wel verkeerd gewogen of genoteerd hebben.

Toch kun je met een goede weegschaal, die niet al te duur hoeft te zijn, de vergisting heel goed volgen. Speciaal hiervoor hebben Hans Halberstadt en ik een spreadsheet gemaakt.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.