Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Bottelen met kandijsiroop

Gestart door Martijn0172, 25-10-2017 12:01 u

Vorige topic - Volgende topic

Martijn0172

Ik wil vandaag een dubbel bottelen. De kleur wil ik graag donkerder. Smaak is goed. Ik heb kandijsiroop van 2000 EBC liggen.

Kan ik hier mee bottelen? Vergistingsgraad is 79% meen ik dus ik wil dat als gewicht aanhouden. Toevoegen aan twee keer volume water en dit toevoegen aan de bottelemmer.

Gaat dit zo werken om donkerder te krijgen?

Chris71

Dat gaat het wel donkerder maken. Suikerstroop zal 100% hergisten op de fles.

Martijn0172

Dank je! Maar als er op staat dat de vergistingsgraad 79% is dan zal het toch nooit 100% gaan vergisten? Of bedoel je dat 100% van de 79% zal gaan vergisten?

Martijn0172

Normaal zou ik bottelen met 7 gram suiker per liter. De vergistingsgraad is 99% op droge stof, vochtgehalte is 20%. Ik wil dus bottelen met 8,75 gram kandijsiroop. Zo denkend vraag ik me af of hoeveel donker 3 gram kandijsiroop het bier gaat maken. Dit is ongeveer 1% van het gewicht, de kandijsiroop is 1900 EBC, zou dit dan in theorie 19EBC donkerder moeten maken?

Serge VL

Citaat van: Martijn0172 op 25-10-2017  14:03 u, zou dit dan in theorie 19EBC donkerder moeten maken?
Als het kleurvaste kandijsiroop is, niet alle kandijsiropen zijn 100% kleurvast in bier (enkel die met E150c zijn 100% kleur vast)

Martijn0172

Ok ik moet toch in twee keer bottelen dus ik ga een versie maken met kandijsiroop en 1 versie met kristalsuiker merk ik gelijk het verschil

Chris71

CiteerDank je! Maar als er op staat dat de vergistingsgraad 79% is dan zal het toch nooit 100% gaan vergisten? Of bedoel je dat 100% van de 79% zal gaan vergisten?

De vergistingsgraad van 79% heeft betrekking op een volmout wort, waarin ook niet-vergistbare suikers zit. Suiker is 100% vergistbaar.

seed7

Het gekarameliseerde deel van de kandijsuiker is niet vergistbaar.

Ingo

beermenke

Ik bottel vaker met kandysuiker en gebruik gewoon 7 g en goed oplossen. Ik vind deze bieren lekkerder en kan verbeelding zijn maar ik vind het gewoon en gebruik dit dus.

Peke

Nu ben ik heel nieuwsgierig hoe ik kan weten hoeveel onvergistbare suikers er in die siroop zitten.
Dan zou het ook ideaal kunnen zijn om aan te zoeten

Superbeun

Citaat van: Peke op 25-10-2017  20:50 uNu ben ik heel nieuwsgierig hoe ik kan weten hoeveel onvergistbare suikers er in die siroop zitten.
Dan zou het ook ideaal kunnen zijn om aan te zoeten
Je kunt kijken naar het percentage koolhydraten, dat zijn je vergistbare suikers.
Staat meestal wel op de verpakking vermeld.
100% suiker = 100% koolhydraten

Vergelijkbare Topics (7)

34571

Gestart door lier

Reacties: 10
Gelezen: 3329

7452

Reacties: 29
Gelezen: 14828

44233

Reacties: 12
Gelezen: 1845

37520

Reacties: 5
Gelezen: 2297

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.