Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Giststarter vs gist uit zakje

Gestart door rutgeri, 14-08-2017 11:53 u

Vorige topic - Volgende topic

rutgeri

Ik heb de afgelopen dagen veel gelezen over giststarters maken, en ik lees ook vaak over vitalere gist die in je giststarter zou zitten. Wat ik mij af vraag is of het voor kleine hoeveelheden wort ook bet is om een giststarter te gebruiken. Op dit moment brouwen wij kleine batches  van 5 tot 8 liter. Volgens alles wat ik heb gelezen kunnen we voor deze hoeveelheid prima af met (korrel)gist uit een zakje.

Echter vroeg ik mij af of het beter zou zijn om op basis van die korrelgist een kleine giststarter te maken om zo meer vitale gistcellen te hebben, of zelfs te proberen die vitale gistcellen te scheiden door de uitgeputte gistcellen dit op de bodem terecht komen te niet aan het wort toe te voegen.

Zijn er mensen die hier idee├źn over of ervaring mee hebben?

Neetje

Geen starter maken met korrelgist, tenzij je te weinig gist hebt.
Verder gewoon over het wort strooien of activeren met warm water zoals op het zakje/spec staat.

Dees Dubbel

Bij zulke kleine hoeveelheden zou ik me geen zorgen maken over 5 dode gistcellen, die vind je wel terug in de vettige donkerbruine drets bovenop de dikke schuimlaag. Ik schepte dat af, een keer.

Heb vroeger eigenlijk nooit veel problemen gehad met vers gekochte korrelgist voor 8 L, een keer had ik azijn ipv bier, kwestie van een passend deksel op de gistingskuip en fruitvliegjes; maar gebruik nu wel vloeibare gist voor een dikke 20 L.

Jacques

Citaat van: Dees Dubbel op 14-08-2017  17:29 uBij zulke kleine hoeveelheden zou ik me geen zorgen maken over 5 dode gistcellen, die vind je wel terug in de vettige donkerbruine drets bovenop de dikke schuimlaag. Ik schepte dat af, een keer.

Die dronkerbruine plekken op het schuim bestaan uit hopbestanddelen. Die kun je afscheppen maar nodig is dat niet.
Dode gistcellen bezinken en zitten onder in het gistvat.

rutgeri

Dank voor de antwoorden, dan houden we het voorlopig gewoon bij gist uit het zakje.

EBC

Citaat van: Jacques op 14-08-2017  20:03 uDie dronkerbruine plekken op het schuim bestaan uit hopbestanddelen. Die kun je afscheppen maar nodig is dat niet.
Dode gistcellen bezinken en zitten onder in het gistvat.

Hmmm, dit is geen antwoord.

Antwoord op de vraag:
Geen starters maken. Dat levert enkel slechtere resultaten voor jullie hoeveelheden. Gewoon het juiste aantal grammen strooien.

BLUB

Citaat van: EBC op 14-08-2017  23:41 uHmmm, dit is geen antwoord.

Eerst goed lezen, was een reactie op Dees Dubbel   :weetniet: :weetniet:

VtX

Citaat van: EBC op 14-08-2017  23:41 uHmmm, dit is geen antwoord.

Antwoord op de vraag:
Geen starters maken. Dat levert enkel slechtere resultaten voor jullie hoeveelheden. Gewoon het juiste aantal grammen strooien.

Kleine aanvulling mijnerzijds: bij deze hoeveelheden is strooien prima, bij iets grotere hoeveelheden is het advies om de korrelgist te hydrateren (bij droog strooien sneuvelen heel veel gistcellen, maar dat kun je prima lijden bij deze hoeveelheden, al is de vraag of je dode gistcellen uberhaupt wilt lijden). Bij significant grotere hoeveelheden is een starter zeker interessant

tdp

Citaat van: VtX op 15-08-2017  13:21 uKleine aanvulling mijnerzijds: bij deze hoeveelheden is strooien prima, bij iets grotere hoeveelheden is het advies om de korrelgist te hydrateren (bij droog strooien sneuvelen heel veel gistcellen, maar dat kun je prima lijden bij deze hoeveelheden, al is de vraag of je dode gistcellen uberhaupt wilt lijden). Bij significant grotere hoeveelheden is een starter zeker interessant

Welke grote hoeveelheden praten we dan over? 100 liter, SG van 1.050 en maar 1 zakje?

seed7

Tsja, natuurlijk kun je een starter met korrelgist maken voor brouwsels van 5-8 liter. Echter, waar het om gaat is dat je met de juiste hoeveelheid cellen aan je starter begint, dus zeker niet het hele zakje in 500 ml wort als starter, eerder een theelepeltje, afgestreken, of zelfs een halve.

Zinvol? Ik denk het niet.

@tdp, ja een zakje in 10 liter starterwort voor 100 liter  SG 1050 kan.

Ingo

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.