Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Spoed vraag (nu aan het brouwen)

Gestart door wvdbroek, 27-03-2017 13:43 u

Vorige topic - Volgende topic

wvdbroek

Ben op dit moment aan het brouwen met een premium pilsner pakket van Brouwmarkt.
En voor het eerst met mijn nieuwe rvs roerwerk.

Nu viel mij op dat de maisch wel erg grijs lijkt (zie foto) dit is niet ok toch?
Had mijn nieuwe roerwerk extreem goed gereinigd maar...

iemand een idee of ik nu wel kan stoppen of toch nog doorgaan?

Thamerdal

Ik heb dit nog nooit gezien...  :-\
Wat is dat grijze? Is dat van de mout of iets anders?

Mathijsz

Ziet er niet heel natuurlijk uit...

HermanH

Ik heb dat ook eens voor gehad, met nieuw roerwerk in messing, roerwerk en brouwsel weggegooid.... Roerwerk was zwart geworden met grijze stippen, zink? Wie zal het zeggen...? Komt (of kwam) het nu door de zure inwerking van fosfor- en melkzuur op die messing profielen...? Heb nu (nog steeds een voorlopig) roerwerkje uit hout en dat bevalt voorlopig ook goed...  :brouwen:

wvdbroek

Ik stop ermee  >:(

Heb ook voor het eerst met een accuboor op de victoria mout molen gewerkt en ik kom er nu achter dat er allemaal metaal slijpsel in de molen zit.
Dit verklaart naar mijn mening de grijze kleur dus. Grrrrr uithuilen en opnieuw beginnen!

Bedankt voor jullie reacties!

Thamerdal

Citaat van: wvdbroek op 27-03-2017  13:54 uIk stop ermee  >:(

Heb ook voor het eerst met een accuboor op de victoria mout molen gewerkt en ik kom er nu achter dat er allemaal metaal slijpsel in de molen zit.
Dit verklaart naar mijn mening de grijze kleur dus. Grrrrr uithuilen en opnieuw beginnen!

Balen man. Succes! (Het is mooi weer  :))

mbroek

Sterkte, en ga kijken naar een walsenmolen.

DLB

Ik had al zo'n vermoeden dat het stukjes metaal zouden kunnen zijn.
Mooi klote van het werk. Wellicht een soort Kellogs van maken: met toegevoegde ijzers! :nut:

wvdbroek

Verder nog wat testjes gedaan!

Ik heb ook de tempsensor in een messing buisje en heb het vermoeden dat dat ook niet geheel goed ging met het rvs roerwerk.

Mijn roerwerk verkleurt als de temperatuur omhoog gaat zie foto. En de bodem van mijn pan ziet er plotseling ook niet meer uit  >:( zie foto.

wvdbroek

Roerder helemaal blinkend weer gemaakt losgehaald van het roerwerk en los in de pan , pan nu inmiddels op 91C geen verkleuring water mooi helder, schiet mij maar lek. Als iemand een verklaring heeft hoor ik het graag. Zou het dan toch kunnen dat als het ronddraait er een andere reactie optreedt!

Chilobrachys

Kraanwater is niet zuur, wort wel. Daar zou het verschil door kunnen komen.

wvdbroek

Citaat van: Chilobrachys op 27-03-2017  17:55 uKraanwater is niet zuur, wort wel. Daar zou het verschil door kunnen komen.

Sorry was vergeten om te vermelden dat nadat het fout gegaan was . De testen die ik daarna gedaan heb ook met schoon water gedaan zijn. Dus de verkleuring van de roerder op de foto waren ook van schoon water!

Knobby

In een oplossing van ionen (zouten e.d.) kan je een elektronen uitwisseling krijgen tussen twee verschillende metalen of legeringen; corrosie. Hierbij wordt de 'minste edele' van de twee aangetast. Een zure oplossing kan dat versterken.

Nou weet ik niet of dit in het geval van messing en RVS het geval is. Wat voor RVS is het trouwens, Chinese kwaliteit?

Ik heb het niet echt uitgezocht, maar persoonlijk probeer ik het mengen van verschillende metalen te voorkomen in mijn brouwopstelling.
 Overigens lijkt het op de foto dat het emaille van de pan is aangetast. Als dat het geval is denk ik dat je het probleem gevonden hebt...

Paard

In een ver verleden had ik allerlei delen van messing in mijn wort en dat leverde nooit die grijze meuk op, dus betwijfel of dat de reden is wat het wel is, geen idee, maar lijkt eerder op verbrande mout.

justDick

Kan het ook nog met de draairichting/vorm van je roerder te maken hebben?
Als de foto klopt en je draait met de klok mee, dan "druk" je de mout op de bodem.
Dat kan in ieder geval het aanbranden verklaren.

Henielma

Weet je zeker dat je roerwerk van RVS is? Ziet er een beetje uit als behandeld ijzer.

Herman

Een magneettestje kan dit ophelderen.

Paard

Je hebt ook gewoon magnetisch rvs, maar goed als het niet magnetisch is het waarschijnlijk rvs uit de 300 serie

wvdbroek

Citaat van: Knobby op 27-03-2017  18:23 uIn een oplossing van ionen (zouten e.d.) kan je een elektronen uitwisseling krijgen tussen twee verschillende metalen of legeringen; corrosie. Hierbij wordt de 'minste edele' van de twee aangetast. Een zure oplossing kan dat versterken.

Nou weet ik niet of dit in het geval van messing en RVS het geval is. Wat voor RVS is het trouwens, Chinese kwaliteit?

Ik heb het niet echt uitgezocht, maar persoonlijk probeer ik het mengen van verschillende metalen te voorkomen in mijn brouwopstelling.
 Overigens lijkt het op de foto dat het emaille van de pan is aangetast. Als dat het geval is denk ik dat je het probleem gevonden hebt...

Dat van de Corrosie ken ik van mijn boot (anode) geen idee of dat hier van toepassing is?
kwaliteit RVS geen idee maat van mij heeft dit voor me gemaakt in de werkplaats op zijn werk, zal hem eens vragen!
De aantasting op de bodem van de pan is geen emaille maar de verhittingsplaat dit is een metalen plaatje volgens mij waar het verwarmingselement onder zit!

Citaat van: justDick op 27-03-2017  18:50 uKan het ook nog met de draairichting/vorm van je roerder te maken hebben?
Als de foto klopt en je draait met de klok mee, dan "druk" je de mout op de bodem.
Dat kan in ieder geval het aanbranden verklaren.

Draairichting is goed de ruitenwisser motor draait andersom dus hij drukt het mout omhoog!
Er was ook geen aangebrande mout!

Citaat van: Paard op 27-03-2017  19:38 uJe hebt ook gewoon magnetisch rvs, maar goed als het niet magnetisch is het waarschijnlijk rvs uit de 300 serie

Magneettest gedaan. As, boutjes, en roerwerk niet magnetisch?

Paard

304 of 316 ligt dan voor de hand

wvdbroek

Citaat van: Paard op 27-03-2017  21:04 u304 of 316 ligt dan voor de hand

Nou zegt mij dit niet zoveel, is dit een rvs soort die sterk reageert met andere metalen?

SanderH

RVS 304 en 316 zijn nagenoeg inert, dus dat reageert bijna nergens mee. Ozon is een van de meest agressieve middelen voor deze metalen.
Daarnaast zijn er RVS soorten in de 200 serie. Het verschil tussen 200 en 300 is dat de 300 serie goed lasbaar is.
Dit is even een "kort door de bocht uitleg".

Aluminium kan snel verward worden voor RVS en gaat zeer slecht samen met wort.

SanderH

Citaat van: SanderH op 27-03-2017  21:45 uRVS 304 en 316 zijn nagenoeg inert, dus dat reageert bijna nergens mee.

Oh ja, chloor is ook niet fijn! En zeezout... (gelukkig is er titanium).

Maar over het algemeen zou rvs voor onze toepassingen geen probleem moet vormen. Maar bleek dus...? (schiet ook maar even!)

mbroek

Zijn die boutjes en moertjes ook van RVS? Als er maar een klein onderdeel van een roerwerk niet van RVS is krijg je al chemische reacties heb ik ooit gemerkt. Ook messing zou ik niet vertrouwen, het zit continue ondergedompeld.

Simpele test, hang het roerwerk in je pan met water, eventueel met sensor en doe er een handvol mout bij. 24 uur laten staan, als er wat fout gaat zie je dat. Als je niet roert zie je waarschijnlijk ook wel waar het vandaan komt.

wvdbroek

Citaat van: mbroek op 28-03-2017  15:20 uZijn die boutjes en moertjes ook van RVS? Als er maar een klein onderdeel van een roerwerk niet van RVS is krijg je al chemische reacties heb ik ooit gemerkt. Ook messing zou ik niet vertrouwen, het zit continue ondergedompeld.

Simpele test, hang het roerwerk in je pan met water, eventueel met sensor en doe er een handvol mout bij. 24 uur laten staan, als er wat fout gaat zie je dat. Als je niet roert zie je waarschijnlijk ook wel waar het vandaan komt.

Ja de boutje en moertjes zijn ook niet magnetisch en lijken dus van rvs. Die test zal ik nog doen.
Maar ik denk dat ik deze weckpan maar afschrijf  en op zoek ga naar een rvs elektrische pan.

Vergelijkbare Topics (7)

18946

Reacties: 2
Gelezen: 1705

36556

Reacties: 13
Gelezen: 2607

41370

Reacties: 9
Gelezen: 1455

1086

Reacties: 6
Gelezen: 3894

28285

Reacties: 24
Gelezen: 11086

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.