Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Quadrupel (Rochefort 8)

Gestart door Vinifera, 20-03-2017 18:37 u

Vorige topic - Volgende topic

Vinifera

Collega's hobbybrouwen
Ik heb gisteren deze quadrupel gebrouwen uit het boek van Adrie Otte.
Ik heb de gegevens in BrouwHulp gestoken en een brouwsel volume gemaakt van 5,2 liter
De volgende minuscule foutjes heb ik gemaakt:
1. 2de maischstap heb ik echter rond de 75°C uitgevoerd ipv 72°C --> wat is het gevolg?
2. Kruiden en de kandijsuiker vanaf het begin van het koken uitgevoerd ipv op het einde? Kan dit kwaad?
De rest uitgevoerd volgens de software
De begin SG was ergens tussen de 1075 en 1080, terwijl de soft een start aangaf van 1080?
De hoofdvergisting is gestart.
Mijn doel is om vanaf nu batches te brouwen van max 5 liter.
Vroeger was dit met pakketten van 20 liter.
Ik had dit gelezen van een vrouw die batches van 1 gallon brouwde en ik moet toegeven dat het proces beter in de hand ligt en nauwkeuriger te volgen en sneller
Om 8 uur gestart met schoonmaken en ontsmetten en alles stond klaar rond 11:15 en het brouwsel was klaar rond 16 uur.

Ik ben toch tevreden van het resultaat

De volgende stap na de hoofdvergisting is, de nagisting op op een fles van 5 liter.
Momenteel heb ik 6,5 liter brouwsel in het gistingsvat.
En vervolgens de vergisting op de fles. Hoe los ik het best de suiker op om een gelijkmatige verdeling van suiker te hebben over elk flesje?

Dank voor jullie reacties en feedback.

:)

Jacques

Maak je niet al te druk om de door jou gemaakte "foutjes".
Je bier zal waarschijnlijk wat minder ver uitgisten en wat minder kruidig smaken dan bedoeld.

Laat de gistjes hun werk doen en geniet van je uiteindelijke bier!

Sjoerd

Als je toch een SG van 1075 gehaald hebt, dan heb je toch aardig gebrouwen. Over het effect van vroeg kruiden toevoegen durf ik niet direct iets te zeggen, ik denk dat een mogelijke afwijking meevalt. Ik snap alleen niet dat je maar 5 liter brouwt, dat is bijna niets. Geloof me, als je een beetje verdienstelijk brouwt, dan kan je de vraag uit vrienden, collega's en kennissenkring niet bijbenen. Voor de suiker werk ik met een schepje waar afgestreken precies 3 gr in zit, die doe ik door een trechtertje in de flesjes (33cl)voor bottelen, altijd nog goed gekomen.

Gerb

De foutjes zullen waarschijnlijk maar een klein effect hebben. Kun je aangeven hoeveel kruiden en welke je hebt toegevoegd?

Wat is het volume van je gistvat? Bedenk wel dat je de kopruimte enigzins beperkt en het bier niet te lang na de afronding van de vergisting laat staan. De kans op oxidatie van het bier is aanwezig. Als je 5 liter bier hebt, zou ik maximaal 5 liter kopruimte aanhouden.

Vinifera

0,5 g koriander
Het gistvat volume is 28 liter
Waarom speelt de oxidatie hier een grotere rol?
De bedoeling is wel om de navergisting in een mandfles van 5 liter te doen
Of zou het beter zijn de hoofdvergisting te doen in een mandfles van 10l en de navergisting in een 5 liter

Dank voor de feedback

Vinifera

Zou ik het bier lageren?
😉

Vinifera

Enige feedback omtrent de gistvaten?
Is lageren een optie?

😋

Jacques

Lageren als zodanig is niet noodzakelijk. Wel moet het bier goed uitgegist zijn als je het gaat bottelen. Het helpt als je de temperatuur op het einde van de nagisting een paar graden verhoogt.

Vinifera

Brouwers

Mijn hoofdvergisting is afgelopen en heb zojuist overgeheveld voor de navergisting
Mijn eindwaarde van de hoofdvergisting  is 1012 en de beginwaarde was 1075
Kom op een alcohol gehalte van 8,2

Het bier ruikt fijn
De navergisting zal hopelijk verder gaan  op een temperatuur van 21,3 ºC.

😀

Vinifera

Hallo,

Het recept geeft een SG eindwaarde van 1009 en heb nu 1012. (Startwaarde was 1075)
Dus over een aantal dagen opnieuw meten en zien of deze waarde nog dealt of niet.
Is er geen verandering meer, zal het tijd zijn om te bottelen?

tdp

Citaat van: Vinifera op 24-03-2017  07:44 uHallo,

Het recept geeft een SG eindwaarde van 1009 en heb nu 1012. (startwaarde was 1075)
Dus over een aantal dagen opnieuw meten en zien of deze waarde nog dealt of niet.
Is er geen verandering meer, zal het tijd zijn om te bottelen ?

Jou bier leest het recept niet ;), maar als het over 3 dagen niet gezakt is, kun je normaliter met een gerust hart bottelen.

Jacques

Citaat van: Vinifera op 24-03-2017  07:44 uHallo,

Het recept geeft een SG eindwaarde van 1009 en heb nu 1012. (Startwaarde was 1075)
Is er geen verandering meer, zal het tijd zijn om te bottelen?

Precies wat tdp zegt. Van brouwsel tot brouwsel kan met hetzelfde recept het eind SG anders zijn.
Ligt onder andere aan de vitaliteit van de gist, de hoeveelheid en de vergistingsgraad. Maar ook aan de thermometer die je gebruikt bij het maischen en aan de gebruikte mout. Kortom staar je niet blind op een eind SG van een recept. Het slechts een indicatie.

Vergelijkbare Topics (7)

8694

Reacties: 17
Gelezen: 6333

41579

Reacties: 2
Gelezen: 913

37272

Reacties: 17
Gelezen: 3277

27907

Reacties: 8
Gelezen: 3881

44800

Reacties: 2
Gelezen: 386

39089

Reacties: 6
Gelezen: 1422

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.