Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Timing giststarter

Gestart door Sjoerd, 02-01-2017 19:27 u

Vorige topic - Volgende topic

Sjoerd

Besten,

Volgens mij is mijn giststarter nog vol aan de gang, gist zakt in elk geval nog nauwelijks uit. Nu ga ik morgen brouwen en brouwdag kan ik niet uitstellen. Weet nu niet goed wat te doen. Waarschijnlijk heb ik morgen rond 17 uur het wort op een goede temperatuur om de gist toe te voegen. Hopenlijk is hij dan uitgezakt, maar wat als dat niet zo is? Kan ik wat minder spoelwater toevoegen en de starter in zijn geheel toevoegen? Ik hoor graag jullie advies. Groet Sjoerd

Oscar

Citaat van: Sjoerd op 02-01-2017  19:27 uVolgens mij is mijn giststarter nog vol aan de gang, gist zakt in elk geval nog nauwelijks uit. Nu ga ik morgen brouwen en brouwdag kan ik niet uitstellen. Weet nu niet goed wat te doen.

Morgen lekker brouwen! En die gist er gewoon bijknikkeren...  :brouwen: ^-^

DLB

Het effect van het niet afdecanteren vooraf aan het toevoegen is waarschijnlijk beperkt. De smaakafwijking door het toevoegen van de complete giststarter zal zeer gering zijn dus zoals Oscar al zegt: lekker brouwen en er bij gooien. Succes!

Sjoerd

Dank voor jullie reacties! Vandaag succesvol gebrouwen. Ik had een beoogd SG van 1082. Ik had uiteindelijk 1086, na toevoegen giststarter 1080. Moet goedkomen! Groet Sjoerd

Jacques

Citaat van: DLB op 03-01-2017  08:46 uHet effect van het niet afdecanteren vooraf aan het toevoegen is waarschijnlijk beperkt. De smaakafwijking door het toevoegen van de complete giststarter zal zeer gering zijn dus zoals Oscar al zegt: lekker brouwen en er bij gooien. Succes!

Bij een niet intensief beluchte giststarter waaraan geen gistvoeding is toegevoegd is het effect inderdaad gering dan wel nihil. Je hebt dan een gewone vergisting uitgevoerd.

Geheel anders is het wanneer je een geroerde starter hebt waaraan gistvoeding is toegevoegd voor het gehele brouwsel. Als je dat een keer geproefd hebt ga je afgieten...

DLB

CiteerGeheel anders is het wanneer je een geroerde starter hebt waaraan gistvoeding is toegevoegd voor het gehele brouwsel. Als je dat een keer geproefd hebt ga je afgieten...

Dat is zeker waar. De chemische geuren van de gistvoeding zijn niet te negeren.

Sjoerd

Hmmm, was een goed geroerde giststarter met gistvoeding. Dan ben ik benieuwd...

Brouwers

Citaat van: Sjoerd op 04-01-2017  12:05 uHmmm, was een goed geroerde giststarter met gistvoeding. Dan ben ik benieuwd...
Je moet je niet zoveel angst aan laten praten door Jacques. En geroerde starter smaakt inderdaad niet lekker, mja dat doen melkzuur en gist ook niet en toch voegen we dit toe. Ik kieper altijd mijn volledige starter erbij. Tot op heden geen klachten over gehad ondanks dat we meerdere keurmeesters in het gilde hebben. Met 2 van de bieren heb ik zelfs prijs gewonnen. Dit is natuurlijk anekdotisch, dus totaal geen bewijs dat het geen effect. Maar het is naar mijn idee een beter bewijs dan het verhaal van Jacques: Starter=vies dus dan moet bier+starter=vies zijn.
M

Sjoerd

Helder, ik hoop dat je gelijk hebt. Ik heb niet super veel gistvoeding gebruikt, 6 gram op 2,5 l gekookte wortpoeder, waarvan voor de starter 2l gebruikt, uiteindelijk toegevoegd op 27 liter wort. We gaan het zien, ik laat het weten!

Haagse Wouter

Citaat van: Brouwers op 04-01-2017  12:29 uJacques: Starter=vies dus dan moet bier+starter=vies zijn.

Dat zegt hij niet. Hij zegt dat de starter vies is en het daarom hetgistdepot achter laat. Niet dat dit altijd een smaakafwijking in het bier zelf geeft.

Jacques

Citaat van: Brouwers op 04-01-2017  12:29 uJe moet je niet zoveel angst aan laten praten door Jacques. En geroerde starter smaakt inderdaad niet lekker, mja dat doen melkzuur en gist ook niet en toch voegen we dit toe. Ik kieper altijd mijn volledige starter erbij. Tot op heden geen klachten over gehad ondanks dat we meerdere keurmeesters in het gilde hebben. Met 2 van de bieren heb ik zelfs prijs gewonnen. Dit is natuurlijk anekdotisch, dus totaal geen bewijs dat het geen effect. Maar het is naar mijn idee een beter bewijs dan het verhaal van Jacques: Starter=vies dus dan moet bier+starter=vies zijn.
M

Je hebt natuurlijk verdunning wanneer je een starter toevoegt aan een brouwsel. Daardoor kunnen vieze smaken onder de smaakdrempel komen. Maar waarom zou je iets wat vies smaakt toevoegen aan je wort als je lekker bier wilt brouwen?

Het feit dat je door het toevoegen van een geroerde starters prijzen hebt gewonnen zegt op zich niets. Mogelijk was je bier nog beter gewaardeerd als je de starters wel afgegoten zou hebben.

Brouwers

Citaat van: Jacques op 04-01-2017  20:25 uJe hebt natuurlijk verdunning wanneer je een starter toevoegt aan een brouwsel. Daardoor kunnen vieze smaken onder de smaakdrempel komen. Maar waarom zou je iets wat vies smaakt toevoegen aan je wort als je lekker bier wilt brouwen?

Het feit dat je door het toevoegen van een geroerde starters prijzen hebt gewonnen zegt op zich niets. Mogelijk was je bier nog beter gewaardeerd als je de starters wel afgegoten zou hebben.
Of misschien heb ik juist gewonnen door de starter toe te voegen!

Reden om het wel toe te voegen is dat, mits goed gepland, je de meest actieve en gezonde starter hebt. En of het effect op de smaak heeft is gewoonweg speculatie.

Jacques

Citaat van: Brouwers op 04-01-2017  21:19 uOf misschien heb ik juist gewonnen door de starter toe te voegen!

Reden om het wel toe te voegen is dat, mits goed gepland, je de meest actieve en gezonde starter hebt. En of het effect op de smaak heeft is gewoonweg speculatie.

Door een starter goed koud te zetten zakt alle gist naar beneden. De vloeistof boven de gist is helder en het kan daarom niet anders dan deze weinig gistcellen bevat.

Voor mij is de intens smerige de smaak van een geroerde starter voldoende reden om hem niet toe te voegen aan mijn bier.
Misschien is het wel aardig in een echte vergelijking te doen. Want stellen dat het het toevoegen van een smerig smakende vloeistof aan je bier geen effect heeft op de smaak is ook pure speculatie.

Sjoerd

Besten, dit bier is met volledig toegevoegde giststarter gelukkig een heerlijk bier geworden. Wellicht was ie zonder nog beter geweest. Ik ga dinsdag een Maredsous 10 achtige brouwen en zal de tip van Jacques (even koud zetten) opvolgen. Al heb ik de indruk dat de 1388 beter uitzakt dan de 1214. Groet Sjoerd

Vergelijkbare Topics (7)

41386

Reacties: 21
Gelezen: 2469

20606

Reacties: 7
Gelezen: 2725

27627

Reacties: 13
Gelezen: 5644

210

Reacties: 23
Gelezen: 11946

03-02-2004 19:28 u
door Essie
35433

Reacties: 4
Gelezen: 1340

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.