Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Discussie pils brouwen is simpel!

Gestart door Oscar, 19-11-2016 00:57 u

Vorige topic - Volgende topic

crazyjopje

Citaat van: Juindorper op 23-11-2016  22:22 uDat heeft niks te maken met kunnen of de naam mogen voeren.
Het is voor kleinere brouwerijen gewoon commercieel niet interssant. Wie koopt er immers nog een krat pils voor meer dan 10 euro?
En dat relatief weinig hobbybrouwers zich er mee bezig houden komt denk ik omdat ze pils wat te gewoontjes vinden.
Commercieel interessant? Hobbybrouwforum toch? Dus waarom moet het commercieel zijn?
En de meeste brouwers worden denk ik afgeschrikt door verhalen hoe moeilijk het wel niet is een pils te brouwen...
De meeste hier hebben beschikking over gecontroleerd gisten... Ipv op 19 stel je die kast in op 12... Zorg inderdaad voor voldoende gist, starter kan, gewoon extra zakjes korrel of snackpack werkt ook... En geduld. Gisten duurt langer bij ondergister is mijn ervaring. Daarentegen na bottelen wel sneller op dronk..
Zolang je binnen de richtlijnen qua kleur en alcohol enz blijft heb je best veel ruimte om met hop en gist je eigen smaak te creëren. En dat hoeft een ander niet te kopen van je voor € 10 per krat want jij brouwt voor jezelf toch?

Sluit me dus aan bij Oscar... Gewoon brouwen niet te moeilijk denken.

Juindorper

Citaat van: crazyjopje op 23-11-2016  23:00 uCommercieel interessant? Hobbybrouwforum toch? Dus waarom moet het commercieel zijn?
En de meeste brouwers worden denk ik afgeschrikt door verhalen hoe moeilijk het wel niet is een pils te brouwen...
De meeste hier hebben beschikking over gecontroleerd gisten... Ipv op 19 stel je die kast in op 12... Zorg inderdaad voor voldoende gist, starter kan, gewoon extra zakjes korrel of snackpack werkt ook... En geduld. Gisten duurt langer bij ondergister is mijn ervaring. Daarentegen na bottelen wel sneller op dronk..
Zolang je binnen de richtlijnen qua kleur en alcohol enz blijft heb je best veel ruimte om met hop en gist je eigen smaak te creëren. En dat hoeft een ander niet te kopen van je voor € 10 per krat want jij brouwt voor jezelf toch?

Sluit me dus aan bij Oscar... Gewoon brouwen niet te moeilijk denken.
Lees je eigen citaat even terug waar ik op heb geantwoord. ::)

Bram86

Citaat van: hansHalberstadt op 23-11-2016  21:15 uIk begin het doel van deze discussie een beetje te missen. Gaat het er nu om om een klein vakje op het dartbord te raken wat pils heet, (dan is pils brouwen moeilijk) of gooien we gewoon een pijltje in het bord en tekenen er dan een vakje omheen wat we pils noemen (dan is het een stuk makkelijker). :weetniet:

Was het doel van Oscar niet gewoon het ontketenen van de discussie? Dan is het doel toch aardig behaald ;)

EvdBroek

Citaat van: Bram86 op 23-11-2016  23:58 uWas het doel van Oscar niet gewoon het ontketenen van de discussie? Dan is het doel toch aardig behaald ;)

Natuurlijk! Hij gooit even een knuppel in het hoederhok en de discussie brandt nu al dagen flink los. :)

Jeukstaardt

Toch heb ik weer een hoop geleerd van dit topic. Ik ben geen goede brouwer, met al mijn bieren is iets mis en ik denk nog teveel in hokjes, lees: biertypen.
Hmm...

Brouwers

Citaat van: Jeukstaardt op 24-11-2016  12:38 uToch heb ik weer een hoop geleerd van dit topic. Ik ben geen goede brouwer, met al mijn bieren is iets mis en ik denk nog teveel in hokjes, lees: biertypen.
Hmm...
Er is helemaal niks mis met in hokjes denken. Reden dat biertypen bestaan is dat (ten tijden van het ontstaan) de biertypen als lekker waren of commercieel succesvol. Dus door binnen de hokjes te brouwen verklein je de kans dat je bier recept technisch slecht in elkaar zit (lees slecht in balans). Neemt niet weg dat je hele lekkere bieren kunt brouwen door de hokjes weg te gooien.

Verder ben ik van mening dat bierbrouwen an sich niet heel moeilijk is. Een ondergister is niet veel moeilijker als een bovengister. Brouwtechnieken zijn ook goed beschreven op het internet net als genoeg goede recepten.

Ik heb ooit eens een pils gemaakt met motueka en amber mout, ik noemde het een Marzen, maar met de definitie van enkele hier had ik het net zo goed pils kunnen noemen  ;D

Oscar

Citaat van: Bram86 op 23-11-2016  23:58 uWas het doel van Oscar niet gewoon het ontketenen van de discussie?

Citaat van: Jeukstaardt op 24-11-2016  12:38 uToch heb ik weer een hoop geleerd van dit topic.

:) :brouwen: :biersmile:

ciesvandekwis

Leuke discussie, was net weer aan het kauwen op een receptje voor de wintermaanden. Ik brouw nogal graag volgens de temperatuur van het seizoen, en bij kouder weer is dat pils-type en lambiek.
Dus wordt het volgende terug de Lager!Lager! versie drie  :brouwen:. Mét de gekende 'snelle' methode van Brulosophy levert dit zowat het snelste én relatief goedkoopste biertje op, dat bijna iedereen lust.
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,29747.msg475962.html#msg475962

Jeukstaardt

Citaat van: Brouwers op 24-11-2016  13:15 uEr is helemaal niks mis met in hokjes denken. Reden dat biertypen bestaan is dat (ten tijden van het ontstaan) de biertypen als lekker waren of commercieel succesvol. Dus door binnen de hokjes te brouwen verklein je de kans dat je bier recept technisch slecht in elkaar zit (lees slecht in balans). Neemt niet weg dat je hele lekkere bieren kunt maken door de hokjes weg te gooien.

Verder ben ik van mening dat bierbrouwen an sich niet heel moeilijk is. Een ondergister is niet veel moeilijker als een bovengister. Brouwtechnieken zijn ook goed beschreven op het internet net als genoeg goede recepten.

Ik heb ooit eens een pils gemaakt met motueka en amber mout, ik noemde het een Marzen, maar met de definite van enkele hier had ik het net zo goed pils kunnen noemen  ;D

Mijn post is enigszins cynisch bedoeld hoor. Ik vind niets mis met mijn bieren alhoewel ik ze om verschillende redenen voor verbetering vatbaar vind. De verschillende biertypen bieden mij een kader waarbinnen ik zelf kan kiezen om of daarin te blijven of daarbuiten te gaan.

Hay

Citaat van: ciesvandekwis op 24-11-2016  14:16 uLeuke discussie, was net weer aan het kauwen op een receptje voor de wintermaanden. Ik brouw nogal graag volgens de temperatuur van het seizoen, en bij kouder weer is dat pils-type en lambiek.
Dus wordt het volgende terug de Lager!Lager! versie drie  :brouwen:. Mét de gekende 'snelle' methode van Brulosophy levert dit zowat het snelste én relatief goedkoopste biertje op, dat bijna iedereen lust.
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,29747.msg475962.html#msg475962

En wie zegt hier dat het geen pils is:

Citaat van: Oscar op 12-10-2015  18:52 uWordt een mooie bock of alt, maar geen pils omdat het toevallig ondergistend is. ;)  Wellicht gewoon een mooie ondergister, maar noem het geen pils!

Niet in hokjes denken Oscar

tdp

Citaat van: Hay op 24-11-2016  15:05 uEn wie zegt hier dat het geen pils is:

Haha!!  >:D >:D >:D

crazyjopje

Citaat van: Hay op 24-11-2016  15:05 uEn wie zegt hier dat het geen pils is:

Dat recept spreekt over groot deel mout wat niet in een pils hoort.

Fermon

Citaat van: crazyjopje op 26-11-2016  00:17 uDat recept spreekt over groot deel mout wat niet in een pils hoort.

Een "out of the box" pils....

crazyjopje

Citaat van: Vrumona op 26-11-2016  00:53 uEen "out of the box" pils....
Inderdaad....

Noem ik mijn volgende pils "out of the box porter".

seed7

Citaat van: crazyjopje op 26-11-2016  00:57 uInderdaad....

Noem ik mijn volgende pils "out of the box porter".

PIPL, Pale Inda Porter, untergaerig wohl zu verstehen,

Ingo

crazyjopje

Nee inderdaad... Thuis kun je geen heldere pils brouwen...
Zie hier mijn porter 1e poging... Ist wat?

Jeukstaardt

Voor een Golden Porter ziet ie er niet slecht uit ;D

Biertje1985

Ik heb een kraakheldere pils gebrouwen (S-189 gist) 18 dagen gelagerd de laatste 4 dagen op 2,5 graden. Een aantal keer bezinksel afgetapt.
Geen koudewaas niks. Ik was zelfs ook verbaasd, na 2 weken op fles was het zo helder als een fabriekspils. Zonder filteren.

Het kan dus wel!

Of het een klassieke pils is dat valt onder discussie want ik had een klein beetje munchener toegevoegd bij de pilsmout en ik heb styrian goldings hop gebruikt.
Proefde overigens prima.

Biertje1985

Citaat van: Jeukstaardt op 24-11-2016  12:38 uToch heb ik weer een hoop geleerd van dit topic. Ik ben geen goede brouwer, met al mijn bieren is iets mis en ik denk nog teveel in hokjes, lees: biertypen.
Hmm...

Dat maakt je geen slechte brouwer! ik heb ook zat bieren met een afwijkingen, brouwen is experimenteren en zolang je dat doet in plaats van succesvolle recepten kopiëren dan komt de ervaring vanzelf. Ik heb immers ook nog maar een 20 tal bieren gebrouwen.

En dat maakt het leuk, want zo valt er nog genoeg te ontdekken en te leren.  :proost:

Ansius

En toch is het niet zo simpel!

William

Citaat van: Ansius op 28-12-2016  20:11 uEn toch is het niet zo simpel!

Maar wel een mooi schuim

Haagse Wouter

Citaat van: Biertje1985 op 25-12-2016  22:06 uDat maakt je geen slechte brouwer! ik heb ook zat bieren met een afwijkingen, brouwen is experimenteren en zolang je dat doet in plaats van succesvolle recepten kopiëren dan komt de ervaring vanzelf. Ik heb immers ook nog maar een 20 tal bieren gebrouwen.

En dat maakt het leuk, want zo valt er nog genoeg te ontdekken en te leren.  :proost:

De een zijn afwijking is de ander zijn unieke smaak :).

Jeukstaardt

Citaat van: Biertje1985 op 25-12-2016  22:06 uDat maakt je geen slechte brouwer! ik heb ook zat bieren met een afwijkingen, brouwen is experimenteren en zolang je dat doet in plaats van succesvolle recepten kopiëren dan komt de ervaring vanzelf. Ik heb immers ook nog maar een 20 tal bieren gebrouwen.

Ik chargeerde enigszins :) Ik ben dik tevreden met mijn bieren, maar er zal ongetwijfeld iets op aan te merken zijn.

Ik heb er plezier in om recepten uit te proberen, maar ik betrap me erop dat ik toch vaak dingen aanpas terwijl ik bezig ben. Ik varieer met de tijdstippen van hopgiften, meer of minder hop, andere soorten hop, beetje schuiven met de storting enz. Dat maakt het brouwen leuk voor mij. Als ik op die manier buiten een typering uitkom jammer dan.
En zo blijven we lekker bezig.
Ik heb het overigens nog niet geprobeerd omdat het me niet zo interesseert als stijl, maar het lijkt mij niet simpel een goede pils te brouwen...

bierfan

Helder krijgen is geen probleem.  :biersmile:

Ansius

Mijn laatste poging om een mooi pils te fabriceren zit ook in de fles.
De smaak belooft.
Ten opzichte van de vorige versie is deze veel zachter.
Ook wat minder bottelsuiker gebruikt.
Nieuwsgierig wat de hergisting op de fles geeft.

Voor de verandering ga ik deze eens insturen voor het ONK.

Zou het dan toch simpel zijn?

Vergelijkbare Topics (7)

27554

Reacties: 5
Gelezen: 2401

33841

Reacties: 26
Gelezen: 3879

43115

Reacties: 11
Gelezen: 1625

11720

Reacties: 2
Gelezen: 2101

33445

Reacties: 44
Gelezen: 7386

41396

Reacties: 25
Gelezen: 3821

8200

Reacties: 7
Gelezen: 4889

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.