Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Discussie pils brouwen is simpel!

Gestart door Oscar, 19-11-2016 00:57 u

Vorige topic - Volgende topic

EvdBroek

Citaat van: The-Giant-Master op 22-11-2016  16:39 uAls pils brouwen zo makkelijk is dan moet je inderdaad een kloon maken van een ander brouwsel lijkt mij. Wat voor merk je dan ook kiest je hebt dan een vergelijk. Anders is het appels met peren vergelijken toch.
persoonlijk zou ik proberen de hertog jan te klonen, ik vind dat het beste commerciële pilsje op de markt.

Ik denk alleen dat dit helemaal niet kan.
Van de fabriekspilsjes zijn geen gisten te koop die we zo kunnen gebruiken, we zijn altijd aangewezen op die paar gisten die de brouwwinkels aanbieden. De gist bepaalt toch altijd een groot deel van de uiteindelijke smaak.

Daarnaast vraag ik me af of de grote brouwers wel verse hop gebruiken of hopextract. Verder gebruiken de meeste brouwfabrieken hun eigen waterbron waarvan we de samenstelling ook niet kennen.

The-Giant-Master

Citaat van: EvdBroek op 22-11-2016  16:53 uIk denk alleen dat dit helemaal niet kan.
Van de fabriekspilsjes zijn geen gisten te koop die we zo kunnen gebruiken, we zijn altijd aangewezen op die paar gisten die de brouwwinkels aanbieden. De gist bepaalt toch altijd een groot deel van de uiteindelijke smaak.

Daarnaast vraag ik me af of de grote brouwers wel verse hop gebruiken of hopextract. Verder gebruiken de meeste brouwfabrieken hun eigen waterbron waarvan we de samenstelling ook niet kennen.

Ik denk het ook niet inderdaad.. Als je sommige commercials moet geloven dan gebruiken ze verse hop ;) water is wellicht ook nog wel bij in de buurt te komen maar gist inderdaad niet. Conclusie pils brouwen is makkelijk (over smaak valt niet te twisten), maar een commercieel pilsje klonen eigenlijk onmogelijk.

Nerro

Volgens mij gebruiken de grote brouwers gereduceerd hopextract. "gereduceerd" Slaat in dit geval op een chemische behandeling waarbij de lichtgevoeligheid van de humulonen en lupulonen verdwijnt waardoor je "pilsje" niet naar kattenpis gaat stinken bij blootstelling aan zonlicht.

M.a.w. ik geloof de reclames ook niet.

Eskil

Citaat van: The-Giant-Master op 22-11-2016  16:39 uAls pils brouwen zo makkelijk is dan moet je inderdaad een kloon maken van een ander brouwsel lijkt mij. Wat voor merk je dan ook kiest je hebt dan een vergelijk. Anders is het appels met peren vergelijken toch.
persoonlijk zou ik proberen de hertog jan te klonen, ik vind dat het beste commerciële pilsje op de markt.
Tegenwoordig zit er mais in volgens het etiket, jammer onnodig volgens mij. Doe mij maar Alfa.
Ik brouw een Boheems Pilsener, 90% WEYERMANN® VLOERGEMOUTE BOHEMIAN PILSNER, 5% WEYERMANN® CARAPILS, 5%WEYERMANN® CARAHELL.
En veel Saazerhop (nog steeds mijn favoriet)met Wyeast 2001 Urquell.  DE eerste maischstap 62 graden.
Het wordt dan net zo "donker" als Urquell en met een echt stevig romig schuim.

Nee pils brouwen is niet moeilijk, maar je moet wel de nodige spulletjes hebben.

daniel_oud

Citaat van: EvdBroek op 22-11-2016  16:53 uIk denk alleen dat dit helemaal niet kan.

Volgens mij moet je dat vermelden op het etiket. Bij Hertog Jan stond er de laatste keer dat ik keek hop. Bij Heineken staat er hopextract. Alle goedkope B bieren vermelden trouwens hopextract.

Oscar

Citaat van: Ansius op 22-11-2016  12:12 uHier word ik moe van.

En ik op mijn beurt weer van dit soort posts... ;)

Citaat van: Ansius op 22-11-2016  12:12 uEerst ben je geen goede brouwer als je geen pils kunt brouwen

Klopt, als je geen pils kunt brouwen... Dan is er ongetwijfeld iets mis met je andere bieren ;-)   Het proces wordt er niet anders op... :brouwen:

Citaat van: Ansius op 22-11-2016  12:12 uen dan er een eigen draai aan geven.

Yep, ik word nogal suf van het gebrek aan fantasie en inzicht bij sommige brouwers... Voor velen valt er nog een hoop te leren. Daar is niets mis mee, maar sommigen lijken het maar niet te willen snappen v.w.b. bier... Ook bij pils is er meer dan pilsmout  en Saaz hop..;-) 

Waarom geen pils met een mooie Amerikaanse hop? Of Tsjechische of poolse hop? Of nieuw zeelandse hop?

* Wirlpool hop in Pils ? Yes Please !!
* 3 gr/l ? Yes Please !!!
* Centennial in Pils Yeah !!! Go !!!
* FWH in Pils Yeah !!!
* don't stop here........ !!!

Is het dan nog steeds pils?  Jazeker!!! De grens gaat zo ver als jou creativiteit !!! Trek hieruit je eigen conclusies!

Saai bier is er al genoeg... ;)   Het Uiltje heeft een smoking Pils!

* Oh! Nee dat kan niet hoor!
* Nee dat is geen pils...
* Rookmout hoort niet in eens pilsener...

Kom op jongens, kom uit die kast! Weg met die hokjes! Geen beperkingen!  :brouwen:  Wordt geen saaie brouwer!
[/quote]

Ansius

Kan jij een klasiek pils volgens soort brouwen dat ook nog smaakvol is Oscar?

Zou het graag proeven!

Roodwang

Mooi betoog Oscar!!

en ik ben het er wel mee eens ook..
Doe wat je leuk lijkt. Doe waarvan je denkt dat het een lekker brouwsel wordt.
Hulp vragen of het wel te drinken zal zijn kan natuurlijk altijd maar brouw mensen brouw!

Oscar

Citaat van: Ansius op 22-11-2016  23:32 uKan jij een klasiek pils volgens soort brouwen dat ook nog smaakvol is Oscar?

Saai !!!    :P (en ja ik kan dat... :brouwen: )

seed7

Heb je nu al Holger gehaald? € 3,59 voor een heel krat bij de Nettodrama.

Haha, Uiltje rookpils, dat kan ik wel waarderen. Ik ken ze niet goed genoeg om het goed te interpreteren, als sneer of als knipoog. Pils is natuurlijk bij uitstek het bier waar geen "rook" in hoort, dat was nu juist een van de doelstellingen bij dit bier (overigens ook van Dreher bij de Vienna). Daarom hebben een heleboel Duitse brouwers in Engeland 'stage' gelopen en alles gejat wat los en vast zat. De Engelsen zaten daar niet mee, die hadden straal bezopen de halve wereld veroverd. Het grote Duitse brouwersdoel was zeer lichte mout zonder rooksmaak. De Engelsen konden dat al lang op industriële schaal waar de Duisters niet verder kwamen dan een soort gerookte Muenchner.

Ik denk dat ik een paar van die kratten Holger in een van mijn vaten mik nadat ik de Porter gebotteld heb. Brettje bij?

Ingo

Oscar

Citaat van: seed7 op 23-11-2016  00:41 uHeb je nu al Holger gehaald? € 3,59 voor een heel krat bij de Nettodrama.

:brouwen: :groots: :proost: Vrijdag maar ff de auto van vol laden dan.... :groots: :groots: :groots:

Zooms

Het is inderdaad stuitend hoezeer sommigen vast zitten aan de definitie van pils, met daarbij enkel het Nederlandse fabriekspils in gedachten. Ongelooflijk.

Kan je een Heineken nabrouwen? Niet met gerstemout, hop en de gisten waar wij aan kunnen komen. Kan je een zeer smakelijk pils brouwen: ja!

Maar een Heineken klonen of een ander fabriekspils is nou niet echt waarom wij zijn gaan brouwen. De speciaalbier-revolutie is juist ontstaan doordat liefhebbers van bier zich afzetten tegen het gebrek aan smaak, tegen het gebruik van veel suiker, maisch en of rijst. Omdat we smaak wilden. Dus hou aub op met het gemekker over het niet kunnen klonen van een H, een B of een G... Dát wil ik dus juist per definitie niet. Dat is geen zwakte, dat is juist mijn, en voor de meesten: onze, sterke kant!

seed7

Citaat van: Zooms op 23-11-2016  09:28 uDe speciaalbier-revolutie

In de woestijn van Craftbier is er een mooie plek voor een goed Pils ;)

Het leuke van de 'nieuwe' Duitse hoppen is dat ze veel ingetogener zijn dan de schreeuwerige Amerikaanse en daarmee passen ze mooi in een wat ander Pils. Saphir voor wat bloemigs, Smaragd voor wat kruidigs, Mandarina voor een subtiele citrus toets etc.

Ingo

hansHalberstadt

Citaat van: Zooms op 23-11-2016  09:28 uHet is inderdaad stuitend hoezeer sommigen vast zitten aan de definitie van pils, met daarbij enkel het Nederlandse fabriekspils in gedachten. Ongelooflijk.

Is er dan een formele definitie van pils? eea wordt pas van belang als brouwers hun pils laten beoordelen door anderen bv bij wedstrijden. Maar pils is zo'n groot aandeel dat je niet zomaar om die definitie hen kan lijkt mij.

hobbybob

Een rookpils ja dat wordt de volgende 100% rookmout

Ansius

Nog even wat.

Onderwerp is dat Pilsbrouwen simpel is.
Bij Pils denk ik, net als vele anderen, aan Nederlands, Duits of Tsjechische Pils.
Om bovengenoemde te benaderen is niet zo simpel.

Dit heeft niets te maken met creativiteit, beperkt inzicht of gebrek aan fantasie.
Dit heeft alles te maken met iemand zijn of haar brouwkwaliteiten.

Aangeven dat je met andere andere ingrediënten een ander of smaakvoller Pilsvariant kan brouwen is overbodig want dat weet elke niet beginnende brouwer.

Waarom toch proberen om een traditionele Pils te brouwen?

Omdat ik dat wil.

Punt.

Tuur

Eskil

Citaat van: Ansius op 23-11-2016  16:38 uNog even wat.

Onderwerp is dat Pilsbrouwen simpel is.
Bij Pils denk ik, net als vele anderen, aan Nederlands, Duits of Tsjechische Pils.
Om bovengenoemde te benaderen is niet zo simpel.

Dit heeft niets te maken met creativiteit, beperkt inzicht of gebrek aan fantasie.
Dit heeft alles te maken met iemand zijn of haar brouwkwaliteiten.

Aangeven dat je met andere andere ingrediënten een ander of smaakvoller Pilsvariant kan brouwen is overbodig want dat weet elke niet beginnende brouwer.

Waarom toch proberen om een traditionele Pils te brouwen?

Omdat ik dat wil.

Punt.

Inderdaad!
met als toevoeging, omdat ik het lekker vind.

Jacques

Citaat van: Oscar op 22-11-2016  22:25 uEn ik op mijn beurt weer van dit soort posts... ;)

Klopt, als je geen pils kunt brouwen... Dan is er ongetwijfeld iets mis met je andere bieren ;-)   Het proces wordt er niet anders op... :brouwen:

Yep, ik word nogal suf van het gebrek aan fantasie en inzicht bij sommige brouwers... Voor velen valt er nog een hoop te leren. Daar is niets mis mee, maar sommigen lijken het maar niet te willen snappen v.w.b. bier... Ook bij pils is er meer dan pilsmout  en Saaz hop..;-) 

Waarom geen pils met een mooie Amerikaanse hop? Of Tsjechische of poolse hop? Of nieuw zeelandse hop?

* Wirlpool hop in Pils ? Yes Please !!
* 3 gr/l ? Yes Please !!!
* Centennial in Pils Yeah !!! Go !!!
* FWH in Pils Yeah !!!
* don't stop here........ !!!

Is het dan nog steeds pils?  Jazeker!!! De grens gaat zo ver als jou creativiteit !!! Trek hieruit je eigen conclusies!

Saai bier is er al genoeg... ;)   Het Uiltje heeft een smoking Pils!

* Oh! Nee dat kan niet hoor!
* Nee dat is geen pils...
* Rookmout hoort niet in eens pilsener...

Kom op jongens, kom uit die kast! Weg met die hokjes! Geen beperkingen!  :brouwen:  Wordt geen saaie brouwer!

In feite zegt je: trek je helemaal niets aan van wat de gemiddelde consument verstaat onder een pils, of een willekeurig ander biertype.

Er zullen maar heel weinig mensen zijn die een ondergistend bier met alleen aromatische Amerikaanse hopsoorten en een flink aandeel rookmout een pils noemen.
Alhoewel, ik hoor regelmatig mensen pilsje zeggen als ze een trappist bedoelen. Die mensen verbeter ik nooit. Ze weten niet beter...

Herman

Citaat van: Jacques op 23-11-2016  20:54 uAlhoewel, ik hoor regelmatig mensen pilsje zeggen als ze een trappist bedoelen. Die mensen verbeter ik nooit. Ze weten niet beter...
Maak je maar geen illusies Jacques, Oscar verbeteren lukt je ook niet...

Ik ken genoeg mensen die na proeven van een Kölsch denken dat het pils is, niet iedereen is fijnproever en blindproeven is sowieso lastig. Maar zodra daar een rooksmaak of zeer aparte hop om de hoek komt kijken is er vrijwel niemand die klakkeloos zal aannemen dat men een pils drinkt.

crazyjopje

Krijg beetje het idee dat alleen de grote merken pils brouwen en de rest of wij amateurs dat niet kunnen of het dan geen pils mogen noemen...

Inderdaad een bekende pils klonen is niet eenvoudig... Alleen al omdat we het recept niet hebben en waarschijnlijk geen beschikking over de gist krijgen... Maar dat houdt toch zeker niet in dat bijv iets wat ik brouw geen pils is of mag zijn? 100%pils mout 2stappen maisch en Halletau en Saaz hop met de Wyeast 2007...

Oscar

Citaat van: Jacques op 23-11-2016  20:54 uIn feite zegt je: trek je helemaal niets aan van wat de gemiddelde consument verstaat onder een pils, of een willekeurig ander biertype.

Inderdaad! Als hobbybrouwer heb je helemaal niets met de gemiddelde consument te maken! Als brouwer ben je (ga ik dan maar even van uit) bovengemiddeld op biergebied :-) 

Citaat van: Jacques op 23-11-2016  20:54 uEr zullen maar heel weinig mensen zijn die een ondergistend bier met alleen aromatische Amerikaanse hopsoorten en een flink aandeel rookmout een pils noemen.

Nou en? Lekker belangrijk als hun niet beter weten... Hier gaat het om dat je met een pils nog heel veel kanten uit kunt... en je het dan nog steeds een pils kunt noemen... :)

:)

Citaat van: Herman op 23-11-2016  20:57 uMaak je maar geen illusies Jacques, Oscar verbeteren lukt je ook niet.....

;D ;D ;D  :lol: :lol: :lol:

hansHalberstadt

Ik begin het doel van deze discussie een beetje te missen. Gaat het er nu om om een klein vakje op het dartbord te raken wat pils heet, (dan is pils brouwen moeilijk) of gooien we gewoon een pijltje in het bord en tekenen er dan een vakje omheen wat we pils noemen (dan is het een stuk makkelijker). :weetniet: 

Jacques

Citaat van: crazyjopje op 23-11-2016  21:03 uInderdaad een bekende pils klonen is niet eenvoudig... Alleen al omdat we het recept niet hebben en waarschijnlijk geen beschikking over de gist krijgen... Maar dat houdt toch zeker niet in dat bijv iets wat ik brouw geen pils is of mag zijn? 100%pils mout 2stappen maisch en Halletau en Saaz hop met de Wyeast 2007...

Natuurlijk kunnen wij als hobbybrouwer een pils brouwen. Hele goede pilsners zelfs.

Maar er komt wel meer bij kijken dan bij een gemiddeld bovengistend bier. Door de lagere temperatuur heb je veel meer gist nodig. Zeker als je gaat vergisten onder de 12 ºC. Voor een iets meer gevorderde brouwer geen probleem. Die maakt een giststarter en vergroot deze zo nodig (een zogenaamde getrapte giststarter) om zo aan voldoende gistcellen te komen. Na het opkweken van de gist bij kamertemperatuur laat hij de temperatuur van de gist langzaam zakken. Ook beschikt die hobbybrouwer ook over een vergistingskast waarmee hij de temperatuur goed kan sturen. Die hobbybrouwer weet ook dat je eerst de gewenste vergistingstemperatuur moet hebben bereikt voordat je de gist ent. Als je aan die voorwaarden voldoet is een pils brouwen simpel.
Maar voor veel (beginnende) hobbybrouwers is het minder simpel. Hier op het forum zien we bijvoorbeeld heel vaak dat het maken van giststarter als iets moeilijks wordt gezien. Sommige ervaren brouwers snappen niet dat... Het is zo simpel roepen ze.

Juindorper

Citaat van: crazyjopje op 23-11-2016  21:03 uKrijg beetje het idee dat alleen de grote merken pils brouwen en de rest of wij amateurs dat niet kunnen of het dan geen pils mogen noemen...
Dat heeft niks te maken met kunnen of de naam mogen voeren.
Het is voor kleinere brouwerijen gewoon commercieel niet interssant. Wie koopt er immers nog een krat pils voor meer dan 10 euro?
En dat relatief weinig hobbybrouwers zich er mee bezig houden komt denk ik omdat ze pils wat te gewoontjes vinden.

Vergelijkbare Topics (7)

27554

Reacties: 5
Gelezen: 2401

33841

Reacties: 26
Gelezen: 3879

43115

Reacties: 11
Gelezen: 1625

11720

Reacties: 2
Gelezen: 2101

41396

Reacties: 25
Gelezen: 3821

8200

Reacties: 7
Gelezen: 4889

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.