Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Tips voor eerste keer met giststarter werken

Gestart door IONOX, 16-04-2019 10:13 u

Vorige topic - Volgende topic

IONOX

Goedemorgen brouwers,

Deze zaterdag ga ik een nieuw witbiertje brouwen en voor de eerste keer met een giststarter werken. De gist die ik gebruik is WLP400, batchdatum uit januari 2019. Ik las dat naarmate de gist ouder wordt, de vitabiliteit van de gist afneemt. Hierdoor de keuze gemaakt om voor de eerste keer met een starter te werken.

Recept op hoofdlijnen:
5 EBC
20L eindvolume
Begin SG: 1.060

Plan voor starter:

Whitelabs geeft aan dat op 20L volume en een begin SG tussen de 1.050 en 1.065 een starter van 1 liter een optimaal resultaat maakt.
De starter wordt gemaakt met extra licht DME. Verhouding DME t.o.v. vloeistof is 1:10, dus 100 gram DME op een liter water. Deze kook in in een pan voor 10 minuutjes --> wort.
het wort koel ik af naar kamertemperatuur in een ijsbad, waarna ik het overhevel naar een 2L erlenmeyer. De gist voeg ik hierbij toe. Ik dek de erlenmeyer af met aluminiumfolie en laat dit 2,5 dag zijn werk doen. Ik heb geen magneetroerder, dus probeer ik ieder uur (dat ik thuis ben) de erlenemeyer even flink heen en weer te schudden. Ik zag in een aantal andere posts op dit forum dat er in ieder geval een flinke schuimlaag in de erlenmeyer moet zitten om te weten dat het goed gaat. Dit zal ik dan ook doen.

Als ik het op deze manier aanpak, komt het dan goed? Moet ik de starter op zaterdag nog decanteren voordat ik het bij het afgekoelde wort na het brouwen plaats?

Jacques

Citaat van: IONOX op 16-04-2019  10:13 uGoedemorgen brouwers,

Deze zaterdag ga ik een nieuw witbiertje brouwen en voor de eerste keer met een giststarter werken. De gist die ik gebruik is WLP400, batchdatum uit januari 2019. Ik las dat naarmate de gist ouder wordt, de vitabiliteit van de gist afneemt. Hierdoor de keuze gemaakt om voor de eerste keer met een starter te werken.

Recept op hoofdlijnen:
5 EBC
20L eindvolume
Begin SG: 1.060

Plan voor starter:

Whitelabs geeft aan dat op 20L volume en een begin SG tussen de 1.050 en 1.065 een starter van 1 liter een optimaal resultaat maakt.
De starter wordt gemaakt met extra licht DME. Verhouding DME t.o.v. vloeistof is 1:10, dus 100 gram DME op een liter water. Deze kook in in een pan voor 10 minuutjes --> wort.
het wort koel ik af naar kamertemperatuur in een ijsbad, waarna ik het overhevel naar een 2L erlenmeyer. De gist voeg ik hierbij toe. Ik dek de erlenmeyer af met aluminiumfolie en laat dit 2,5 dag zijn werk doen. Ik heb geen magneetroerder, dus probeer ik ieder uur (dat ik thuis ben) de erlenemeyer even flink heen en weer te schudden. Ik zag in een aantal andere posts op dit forum dat er in ieder geval een flinke schuimlaag in de erlenmeyer moet zitten om te weten dat het goed gaat. Dit zal ik dan ook doen.

Als ik het op deze manier aanpak, komt het dan goed? Moet ik de starter op zaterdag nog decanteren voordat ik het bij het afgekoelde wort na het brouwen plaats?

Over het maken van giststarters ik ongekend veel geschreven op dit forum...

Als het de eerste keer is dat een een starter maakt kun je de opgeloste moutextractoplossing beluchten door de oplossing flink te schudden. Voeg de gist toe, laat de gist zijn werk doen. Dat zal met snel verlopen. Grote kans dat de starter al tussen 18 tot 30 uur al uitgewerkt is. Zet de starter in de koelkast zodra je ziet dat de vergisting minder wordt. Je kunt de starter op die manier zonder problemen een kleine week bewaren.

brouwerwaldonk

Nadat je het DME met uw water hebt gekookt en laten afkoelen, zou ik de pH meten en met een of meer druppels melkzuur of fosforzuur aanpassen naar 5 - 5,1

JamMasterJustin

En over het decanteren bestaan diverse meningen: de één doet het wel, de ander niet.

Reden om wel te decanteren is dat wordt gezegd dat de smaak van de starter (die niet lekker is) de smaak van je bier kan beïnvloeden. Het deel van de mensen dat wel decanteert zet de giststarter meestal koud weg zodat de gist kan bezinken.

Reden om niet te decanteren is dat wordt gezegd dat de meest vitale gistcellen nog zweven in het wort, terwijl de beinvloeding van de smaak niet/nauwelijks merkbaar is.

Veel wijsheid!

brouwerwaldonk

Niet overdrijven met beluchten en met gistvoeding en je hoeft niet af te gieten.
Iedereen die ik mijn bier laat proeven ook in de gilde, vinden mijn bier het lekkerst van iedereen en afgieten heb ik nog nooit gedaan.
Bovendien is mijn bier doorgaans volledig uitgegist na dag 7, in mijn klimaatkast.

RoyB

Citaat van: brouwerwaldonk op 18-04-2019  08:30 uIedereen die ik mijn bier laat proeven ook in de gilde, vinden mijn bier het lekkerst van iedereen en afgieten heb ik nog nooit gedaan.

Dat is natuurlijk geen hard bewijs, misschien hadden ze het bier nog lekkerder gevonden als je het wel had gedaan.

De vergisting in een starter is aeroob, dwz de vergisting vind plaats waarbij de gist beschikking heeft over zuurstof. Als dat zo is ontstaan er stoffen bij de vergisting als zuren e.d.
Afhankelijk van wat voor bier je brouwt en hoeveel giststarter t.o.v. volume wort kun je dat proeven, en het hoeft zelfs niet eens af te doen aan de smaak maar het zal zeker beperkte invloed hebben.

Daar bij moet ik wel zeggen, ik decanteer zelf meestal niet, omdat mijn bieren vaak sterk aromatisch en vol zijn dat ik denk dat de invloed op de smaak door de starter verwaarloosbaar is en ik het risico van een slechte vergisting dan liever niet loop.

Als je het toch doet, een tip: laat je gist echt lang in de koelkast staan, ruim 24 uur, en kijk goed dat het levende gist is afgezakt, dit is visueel te controleren.

Zie in het plaatje hieronder alle laagjes, nummertje 3 is levend gist wat nog niet is afgezakt, dat zou je niet weg willen gieten...

brouwerwaldonk

Roy, Neem eens een druppel van volume 4 leg het onder een microscoop en je zal versteld staan hoeveel gistellen er nog aanwezig zijn, na 24u verblijf in de koelkast, gewoon ontelbaar.

IONOX

Daarom vond ik het ook wel een goed idee om een topic te starten, want ik merk vanuit de topics die ik eerder gelezen heb dat er op gebied van giststarters nog wat verschillende meningen zijn. Ik zal op vrijdag de starter in de koelkast zetten. Volume van de starter zal een liter zijn t.o.v. 20 liter wort zijn. Ik heb momenteel de middelen niet om mijn waterprofiel te behandelen, dus wellicht dat de zuuraanmaak wel positieve effecten heeft. Deze keer zal ik niet decanteren, volgende keer wel. Eens kijken of ik dan het verschil kan proeven. Bedankt voor de feedback iedereen.

Jacques

Citaat van: RoyB op 18-04-2019  09:19 uAls je het toch doet, een tip: laat je gist echt lang in de koelkast staan, ruim 24 uur, en kijk goed dat het levende gist is afgezakt, dit is visueel te controleren.

Zie in het plaatje hieronder alle laagjes, nummertje 3 is levend gist wat nog niet is afgezakt, dat zou je niet weg willen gieten...

Als je starter er zo uitziet kun je inderdaad beter niet afgieten. Hoe snel het uitzakken van de gist gaat ligt aan de temperatuur. Als deze zo rond de 4 ºC ligt gaat het snel. Maar dan nog duurt het even.
Zoals zo vaak bij het brouwen van bier dien je naar bevind van zaken te handelen. Bierbrouwen is continu zoeken naar het beste compromis.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.