Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Brouwen naar vergisten naar lageren...

Gestart door dimitri.bourgois, 08-11-2016 22:26 u

Vorige topic - Volgende topic

dimitri.bourgois

Hallo,

Op 31/10/16 heb ik een gehele batch gebrouwen en hield ik een 35 l bier over die ik in een gistingsvat van 60 l heb gedaan. De start SG was 1059.
De dag zelf is de vergisting op gang gekomen en na een 2 tal dagen was het waterslot stilgevallen, vergisting werd uitgevoerd op een 21°C.
Ik heb 5/11/16 de SG eens gemeten en kwam uit op SG van 1018. Voor mij dus nog niet voldoende en heb ik dus nog wat laten staan.
Vandaag (8/11/16) heb ik nog eens het SG gemeten en kwam ik uit op 1016.
Ik heb nu alles over geheveld om te laten lageren.

Ik heb nu enkele vragen rond wat ik ervaren/gedaan heb en had graag jullie respons hierover gehad aub :

1) Van SG1059 naar SG1018/1016, is dit voldoende uitgegist?
2) Is het normaal dat het slot stil valt na een 2 tal dagen? Ik dacht dat dit geleidelijk ging, maar dit was wel snel.
3) Ik heb 35 liter vergist in een 60 l vat, kan dit kwaad of niet. Is het vat dus niet te groot?
4) Ik heb vandaag moeten overhevelen van mijn 60 l vergistingsvat naar 2 vergistingsemmers van 30 liter, om zo mijn 60 liter vat te kunnen poetsen, en vervolgens terug moeten overhevelen van mijn 30 liter emmers naar mijn 60 liter vat om zo alle te kunnen doen lageren. Dit omdat ik maar 1 60 liter vat heb. Kan dit een probleem geven?
5) Ik heb hier ook mandflessen liggen van 25 l, 15 l en 2 van 10 l. Mocht ik bijvoorbeeld vanuit mijn 60 litervat naar de mandfles van 25 liter en het ander deel naar 15 liter gedaan hebben, of is het beter dat al het bier "samen" blijft ?
6) Hoe lang en op welke temperatuur moet het lageren best gebeuren.

Alvast benieuwd naar jullie reacties!

Bedankt!

Groetjes,

Dimitri

Dugraph

Hoi Dimitri,

Een hoop vragen die je met een beetje speurwerk terug kunt vinden op dit forum. Toch even een snelle reactie om je op weg te helpen.

Graag je recept en beoogde waardes posten. Anders is een beoordeling lastig.

1) Je hebt een vergistingsgraad behaalt van ((1059-1016)/59=) 73%. Dat is helemaal niet verkeerd maar we weten niet wat je gebrouwen hebt (moutstort, maischschema, gebruikte gist, enz) dus hier valt niet veel over zeggen. Zo te lezen is het eind SG nog niet stabiel. Pas bottelen als dit wel het geval is dus.
2) Dat is wel snel maar ook hier zijn verklaringen voor (lek gistingsvat?)
3) Kan geen kwaad. Ik zou max 50/50 aanhouden. De kopruimte wordt volledig gevuld met CO2 uit het gistingsproces, dus weinig kans op oxidatie.
4) Alleen een probleem omdat het de kans op oxidatie en infecties groter maakt.
5) Het is niet erg als bier niet 'samenblijft' maar dan is een homogeen mengsel wel handig als je hetzelfde bier wilt maken. Tenzij je bewust wilt experimenteren door na het splitsen een andere weg in te slaan met de mengsels.
6) Bedoel je nagisten, lageren of hergisten (rijpen)? Welk doel streef je na?

dimitri.bourgois

Hallo,

Ik heb volgend recept gebruikt:

Mouten:
5 kg pilsmout 3ebc
2 kg munichmout 15ebc
2 kg cara 20ebc
1 kg kristalsuiker 20 min voor einde koken

Hop:
200 gram eigen hop uit de tuin (Saaz 2.8% ?)

Gist:
2 zakjes Safbrew S-33

Maishschema:
5 min 52°C
45 min 65°C
20 min 72°C
5 min 78°C

Koken:
90 min koken
Direct hop erbij

Koelen:
Ongeveer 40 min van 102°C naar 22,4°C

Jongbier naar gistvat was tussen 36 a 37 liter

Bier in gistvat om te lageren 35 liter

Hoe lang zou het lageren moeten gebeuren, een 2 tal weken ?

Oscar

Citaat van: dimitri.bourgois op 08-11-2016  22:26 u6) Hoe lang en op welke temperatuur moet het lageren best gebeuren.

ik adviseer een week warm lageren... :)

dimitri.bourgois

Citaat van: Oscar op 09-11-2016  22:02 uik adviseer een week warm lageren... :)

En op welke temperatuur is warm lageren dan aub ?

Oscar

Citaat van: dimitri.bourgois op 09-11-2016  22:33 uEn op welke temperatuur is warm lageren dan aub ?
Zelfde temperatuur als de vergisting of kamertemperatuur... naar eigen inzicht  ;)

dimitri.bourgois

Hallo,

Een korte update...

Mijn bier is nu 6 dagen aan het lageren en deze is inderdaad veel helderder nu.
Ik heb vandaag nog eens de SG gemeten en deze is nog steeds 1016. Dus die zakt niet meer...

Ik zou van zin zijn deze week te gaan bottelen, zou dit lukken of mag/kan dit nog niet?

Hoeveel gram suiker zou ik moeten toevoegen op mijn 34 liter bier ? 10 g/l is dit te veel?

Alvast bedankt !!!

Fermon

Citaat van: dimitri.bourgois op 14-11-2016  21:27 uHoeveel gram suiker zou ik moeten toevoegen op mijn 34 liter bier? 10 g/l is dit te veel?

Alvast bedankt !!!

10 gram per liter is wel veel.
Het is afhankelijk wat jij lekker vind, weinig koolzuur(pilsener) 4 a 5 gram per liter.
Veel koolzuur(tripel) 8 a 9 gram per liter.
Dit is mijn ervaring.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.