Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Ontstaan van giststammen

Gestart door Erwin Warners, 22-08-2016 18:15 u

Vorige topic - Volgende topic

Erwin Warners

Hallo mede brouwers,

Ik vroeg mij af wanneer men is begonnen met het gebruik van giststammen en het opkweken hiervan.
Ik heb terug kunnen vinden dat in 1846 in Wenen men is gestart met het op grotere schaal opkweken van gisten.
In het begin was er alleen spontane gisting maar wanneer is men begonnen gebruik te maken van aparte gist stammen van hoge gisting?

Met vriendelijke groet,

Erwin

EvdBroek

Citaat van: Erwin Warners op 22-08-2016  18:15 uHallo mede brouwers,

Ik vroeg mij af wanneer men is begonnen met het gebruik van giststammen en het opkweken hiervan.
Ik heb terug kunnen vinden dat in 1846 in Wenen men is gestart met het op grotere schaal opkweken van gisten.
In het begin was er alleen spontane gisting maar wanneer is men begonnen gebruik te maken van aparte gist stammen van hoge gisting?

Met vriendelijke groet,

Erwin
Bovengisting is er al veel langer, dat was altijd een menging van diverse bovengistende stammen. In de 19de eeuw kon men die uitsplitsen per stam. Dat wil niet zeggen dat je daarvoor spontane gisting had.

Monkey

Er is een verschil tussen reinculturen en verrijkingsculturen. De procedure voor een reincultuur (1 stam opkweken) leerde men inderdaad pas kennen aan het eind van de 19de eeuw. Maar verrijkingscultures (het bevorderen van omstandigheden waarin bepaalde stammen of combinaties daarvan goed groeien) kon al veel eerder. Een voorbeeld is het ontstaan van de pilsgist in de 15de eeuw (zie http://www.pnas.org/content/108/35/14539.full.pdf

seed7

Citaat van: Erwin Warners op 22-08-2016  18:15 uIn het begin was er alleen spontane gisting maar wanneer is men begonnen gebruik te maken van aparte gist stammen van hoge gisting?

Zodra de mens door had dat dat prutje onderin er voor zorgt dat het bier sneller klaar was, ik den binnen 10 brouwsels sinds het eerste. Op dat moment is ook de selectie van gisten begonnen, wat niet lekker was werd niet hergebruikt.

Monocultuur hebben we sinds Emil Chr. Hansen de procedure hiervoor geperfectioneerd heeft. 1883 is de eerste ondergister geïsoleerd,

Ingo

Erwin Warners

Kijk dit zijn interessante zaken om te lezen :)

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.