Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Stout een paar weken in de navergisting laten zitten

Gestart door braaf, 24-07-2016 10:32 u

Vorige topic - Volgende topic

braaf

Beste brouw collega's.
Ik heb een stout gebrouwen en deze heb ik na de hooftvergisting overgeheveld voor de navergisting.
Kan ik dit daar een paar weken laten zitten, of nogmaals overhevelen. Dit in verband met evt smaak afwijkingen.
Ik hoor het graag van jullie.

RienP

Een specifieke reden waarom je het zo lang wil lageren? Als je niet eerder kan bottelen zou ik zelf niet nog een keer overhevelen. Misschien een klein beetje suiker toevoegen zodat je wat extra CO2 deken bovenop je bier hebt ter bescherming.

braaf

Citaat van: RienP op 24-07-2016  12:34 uEen specifieke reden waarom je het zo lang wil lageren? Als je niet eerder kan bottelen zou ik zelf niet nog een keer overhevelen. Misschien een klein beetje suiker toevoegen zodat je wat extra CO2 deken bovenop je bier hebt ter bescherming.
Ik ga woensdag op vakantie en ik heb eigenlijk geen tijd om nog te bottelen voor die tijd.

Esterenbrouw

Niet meer overhevelen en zo koel mogelijk zetten en over enkele weken gewoon bottelen.

braaf

Citaat van: Esterenbrouw op 24-07-2016  13:11 uNiet meer overhevelen en zo koel mogelijk zetten en over enkele weken gewoon bottelen.
Hartstikke bedankt voor jullie advies.
Dan ga ik het laten laten staan en de temperatuur laten zakken tot een graad of 15. Is dat koud genoeg trouwens?

Esterenbrouw

braaf

Wat is eigenlijk het nut van terug koelen. Wat is er dan anders als bij kamertemperatuur.

Esterenbrouw

Volgens mij gaat het bier dan mooier helder worden, doordat gist en andere zwevende delen uitzakken.
Activiteit van gist stopt.
En bij koel lageren lijkt mij dat je bier frisser blijft dan op hogere temperatuur langer laten staan.

braaf

Citaat van: Esterenbrouw op 24-07-2016  17:49 uVolgens mij gaat het bier dan mooier helder worden, doordat gist en andere zwevende delen uitzakken.
Activiteit van gist stopt.
En bij koel lageren lijkt mij dat je bier frisser blijft dan op hogere temperatuur langer laten staan.
Duidelijk, vooral het fris blijven is wel heel belangrijk. Ik ga hem straks terug koelen naar 5 graden.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.