Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Tweede brouwsel Braumeister, vraagje over rendement

Gestart door MrJeJo, 09-07-2016 12:19 u

Vorige topic - Volgende topic

MrJeJo

Gisteren heb ik voor de tweede keer gebrouwen met mijn Braumeister. Dit keer een Milk Stout, waarvan ik het recept hier op het forum heb gevonden bij de bewezen recepten (http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,26024.msg398738.html), bedankt Jan van den Hoogen / Esterenbrouw.

Hieronder de uitdraai van BrouwHulp:

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk20160708
Naam receptMilk Stout, 10 liter
Brouwdatum08-07-2016
BiertypeStout (Milk)
Volume8,0
Begin SG1,068 SG
Berekende kleur (Mosher)63 EBC
Berekende bitterheid (Rager)33 IBU
Brouwzaalrendement74,7 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
15,60 lWater uit de kraan
4,10 mlMelkzuur

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,287 kgPale Ale moutDingemans9 EBC86,9 %
0,205 kgCara 120Dingemans120 EBC7,8 %
0,089 kgBlackSwaen BlackDe Swaen1325 EBC3,4 %
0,050 kgBlackSwaen Chocolate BDe Swaen850 EBC1,9 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Inmaischen67,0 °C1 min.60 min.5,9 l/kg
Uitmaischen78,0 °C11 min.5 min.5,9 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
19,6 gE.K. Goldingpellets5,2%75 min.33,0 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
3,00 gIers mosklaringsmiddelkoken
123,00 gLactoseanderskoken

Gist
HoeveelheidNaamType
1,0 pak(ken)London Ale III (1318)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting18,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting20,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting20,0 °C

Dit keer besloot ik om eens een kopje water door het te schroten mout te doen. Ik had gelezen dat dit gunstig is tijdens het schroten, omdat de kafjes dan meer heel blijven. Probleem was echter dat het schroten wel een stuk moeizamer verliep, zeker met mijn budget schootmolen zonder boormachine. Gevolg was dat de hendel van de schrootmolen op een gegeven moment dol was en ik genoodzaakt was om een boormachine op te zoeken met uiteraard een lege accu. Hierna alsnog gewoon kunnen schroten en ik had inderdaad kafjes die meer intact waren.

Na het maischen bleek ik echter een lager rendement te hebben in vergelijk met mijn eerste brouwsel in de Braumeister. Eerste keer had ik een rendement van 79% en nu 74,7%. Is dat de danken aan het schroten van klam mout? Moet haast wel, want dat is het enige wat anders was vergeleken met de eerste keer.

Al met al toch een geslaagde dag, meteen een MattMill Classic besteld die ik met boormachine ga aandrijven. Het wort staat inmiddels al flink bellen te blazen.

Brambo

Als ik een blond bier brouw (ook met een speidel) heb ik altijd een hoger rendement dan een bruin/zwart bier, zal aan de speciale mouten liggen denk ik.

Ik schroot altijd "klam" (bevochtigen van mout) en heb nog nooit moeite ondervonden bij schroten. Wanneer water toegevoegd bij mout wacht ik wel altijd minimum 15min vooraleer ik schroot zo trekt het vocht mooi in de kafjes.

MrJeJo

Ok, dat kan ook inderdaad, donkere mouten. Ik zal er eens op letten de komende keren.

Mogelijk heb ik ook iets te veel water toegevoegd, een kopje (70 ml?) voor ca. 2,5 kg. mout, geeft 28 ml per kg mout. Ik lees net dat ik ca. 8-10 ml per kg moet toevoegen...

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.