Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Eerste keer Braumeister

Gestart door MrJeJo, 04-06-2016 15:15 u

Vorige topic - Volgende topic

MrJeJo

Ik heb vandaag mijn tweede brouwsel gebrouwen, een Weizen. Voor de eerste keer gebruik gemaakt van BrouwHulp, de eerste keer in een Braumeister 20 liter, de eerste keer het beslag aangezuurd en de eerste keer een vergistingskast.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptWeizen, 10 liter
Brouwdatum04-06-2016
BiertypeWeizen
Volume8,2
Begin SG1,053 SG
Berekende kleur (Morey)8 EBC
Berekende bitterheid (Rager)15 IBU
Brouwzaalrendement79,0 %
Kooktijd70 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
15,10 lKraanwater
4,64 mlMelkzuur
0,00 lSpoelwater

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
1,189 kgWhiteSwaen tarwemoutDe Swaen4 EBC54,0 %
1,013 kgSwaen PilsnerDe Swaen3 EBC46,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Inmaischen42,0 °C1 min.10 min.6,9 l/kg
Beta-amylase62,0 °C20 min.15 min.6,9 l/kg
Alfa-amylase72,0 °C10 min.45 min.6,9 l/kg
Uitmaischen78,0 °C5 min.5 min.6,9 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
5,2 gSaazpellets3,4%70 min.5,7 IBU
13,5 gHallertau Hersbrucker pellets2,2%70 min.9,6 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
1,0 pak(ken)Weihenstephan Weizen (3068)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting18,0 °C

Alles gaat een stuk makkelijker nu met de Braumeister i.t.t. een pan op het fornuis, nu binnen 4 uur klaar (excl. schoonmaken). 10 minuten na start van het maischen heb ik pH gemeten, en deze was inderdaad te hoog. BrouwHulp gaf al aan dat ik 4,64 ml. melkzuur moest toevoegen. Dit heb ik gedaan, maar wel in stappen; 2 ml + 2 ml + 0,8 ml. Tot mijn verbazing klopte de berekening van BrouwHulp perfect, ik kwam precies op een pH van 5,4 uit.

Ik had een rendement opgegeven van 77,5%, die waarde had ik hier op het forum gevonden. Echter kwam ik iets hoger uit met mijn SG (voor koken) op 1.043 i.p.v. 1.037.
Na het koken van 70 minuten gaf BrouwHulp mij een SG van 1.050, maar ik had dus 1.053, ietsje hoger met een rendement van 79,0% i.p.v. de opgegeven 77,5%

Daarna snel gekoeld met een dompelkoeler tot 20 ºC, whirlpool en de mandfles in met vloeibare gist van Wyeast. Ik wil starten op 18 ºC en langzaam opvoeren tot ca. 22 ºC in 4 dagen. Iets wat nu kan met een vergistingskast.

Al met al een geslaagde dag. Ik ben blij met BrouwHulp die waarden geeft die kloppen, ook voor het samenstellen van ingrediënten biedt het uitkomst, omdat ik bijna alle recepten moet aanpassen voor de Braumeister met verkorte moutpijp.

Jukkie

Lijkt erop dat je je proces al snel onder controle hebt   :biersmile:

Jacques

Je houd er van de dingen goed aan te pakken zo te merken.

Zeker een vergistingskast zorgt voor een verbetering van de kwaliteit van je bier.

MrJeJo

Ik heb nog een vraag over de temperatuur in de vergistingskast. Ik heb nu de temperatuursensor aan mijn vergististingsvast vastgemaakt, onder niveau van het wort, afgedekt met bubbelplastic, met een elastiek. Zodoende om niet de luchttemperatuur te meten, maar eerder de temperatuur van het wort. Ik meet nu dus ca. 19°C, terwijl de luchttemperatuur ietsje koeler is (gemeten met andere thermometer). Dit lijkt mij de juiste aanpak?

Jacques

Citaat van: MrJeJo op 05-06-2016  14:02 uIk heb nog een vraag over de temperatuur in de vergistingskast. Ik heb nu de temperatuursensor aan mijn vergististingsvast vastgemaakt, onder niveau van het wort, afgedekt met bubbelplastic, met een elastiek. Zodoende om niet de luchttemperatuur te meten, maar eerder de temperatuur van het wort. Ik meet nu dus ca. 19°C, terwijl de luchttemperatuur ietsje koeler is (gemeten met andere thermometer). Dit lijkt mij de juiste aanpak?

Ja. Dit wordt vaker zo gedaan.

brouwmus

Proficiat met de brouwdag! Ben benieuwd naar het uiteindelijke bier - is 22 °C niet hoog voor deze gist?

Groet,
John

MrJeJo

Citaat van: brouwmus op 06-06-2016  08:54 uProficiat met de brouwdag! Ben benieuwd naar het uiteindelijke bier - is 22 °C niet hoog voor deze gist?

Wyeast geeft 18 tot 24 graden op, maar ik denk dat ik wat lager ga zitten en alleen bij navergisting even richting 22 graden ga.

PeterVH

Citaat van: MrJeJo op 05-06-2016  14:02 uIk heb nog een vraag over de temperatuur in de vergistingskast. Ik heb nu de temperatuursensor aan mijn vergististingsvast vastgemaakt, onder niveau van het wort, afgedekt met bubbelplastic, met een elastiek. Zodoende om niet de luchttemperatuur te meten, maar eerder de temperatuur van het wort. Ik meet nu dus ca. 19°C, terwijl de luchttemperatuur ietsje koeler is (gemeten met andere thermometer). Dit lijkt mij de juiste aanpak?

Ik meet op dezelfde manier, maar dan met een schuimsponsje ipv bubbelplastic. Als ik dan met een digitale meter de temperatuur van het wort op meet, zit er toch altijd een marge in van 1,5 ºC. Ik meet ongeveer 10 centimeter onder het oppervlak in het midden.
Ik heb ervoor gekozen om mijn STC daarom 1,5 ºC hoger in te stellen op het moment dat ik ga vergisten.

kiekumgaon

Lang leven de Braumeister :proost:

MrJeJo

Zojuist overgeheveld voor de nagisting. Het waterslot werd gister al een stuk minder, maar vandaag stond het al zo goed als stil, dus na 3 dagen. Met een start SG van 1,053 en nu een Brix van 7,1 kom ik uit op 1,013 met een SVG van 75,5%. BrouwHulp had een eind SG van 1,013 voorspeld, maar dan wel na de nagisting en lagering, maar daar zit ik dus nu al op... Voor de nagisting heb ik de vergistingskast op 22°C gezet.

Verder heb ik gewogen hoeveel bier ik had om zodoende het aantal liters te bepalen; 7,9 kg a 1,013 geeft 7,8 liter en ik wilde 7,2 liter overhouden, dat lijkt dus te kloppen wanneer ik nog wat verlies ga krijgen tijdens bottelen.

De smaak leek al redelijk op een Weizen en was al aangenaam, maar de geur was niet bepaald lekker, beetje zurig. Is dit een probleem of gaat dat nog weg?

Dus al met al gaat het goed, vergisting iets beter en sneller dan BrouwHulp had verwacht.

EDIT: ik vermoed dat de geur van acetaldehyde komt, wat nog weg zou moeten gaan, echter de smaak is wel goed...

DirkB

Dat een Weizen niet helemaal fris ruikt in de vergistingskast heb ik ook. Het bier zelf is prima. Hoe 'harder' de vergisting gaat, hoe erger de stank.

MrJeJo

Net weer even SG gemeten, nog steeds 1.013, het bier was dus kennelijk al na 3 dagen compleet uitgegist. Nu heb ik de temperatuur omlaag gezet en dan morgen of maandag bottelen. Ik heb ook nog even geproefd, maar het was enigszins zurig. Dat lijkt mij niet te kloppen?

EDIT: Ik lees wel dat Weizen soms wat zurig kan zijn door de tarwe?

Jacques

Citaat van: MrJeJo op 11-06-2016  16:51 uNet weer even SG gemeten, nog steeds 1.013, het bier was dus kennelijk al na 3 dagen compleet uitgegist. Nu heb ik de temperatuur omlaag gezet en dan morgen of maandag bottelen. Ik heb ook nog even geproefd, maar het was enigszins zurig. Dat lijkt mij niet te kloppen?

EDIT: Ik lees wel dat Weizen soms wat zurig kan zijn door de tarwe?

Een tarwebier/Weizen kan licht zuur zijn. Als je een infectie te pakken hebt daalt het SG nog wat. Daarom denk ik niet dat je een infectie te pakken hebt.

MrJeJo

Vandaag al gebotteld. SG stond al na drie dagen op 1.013 en vandaag nog steeds. Ik vind het vrij snel om na een week te bottelen, maar het bier was echt uitgegist.
 :weetniet:

Vergelijkbare Topics (7)

31532

Reacties: 2
Gelezen: 1170

8915

Reacties: 50
Gelezen: 17373

15-06-2008 21:54 u
door oranjeboombiertje
20796

Reacties: 16
Gelezen: 5904

6157

Reacties: 29
Gelezen: 8084

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.