Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Giststarter er gebeurt weinig voor mijn gevoel

Gestart door remolen, 14-12-2015 18:35 u

Vorige topic - Volgende topic

remolen

Zoals de titel zegt.

Even een uitgebreidere omschrijving. Zelf een magneetroerder gemaakt. Die werkt als een trein.
In een erlenmeyer een starter met moutextract en wat gistvoeding van een liter. Maar heb het gevoel dat er weinig gebeurd.
De kleur is wel iets veranderd maar het is lang geen koffiemelk zoals ik op andere plekken lees.

Is het een optie om domweg eens het soortelijk gewicht te meten dan kan ik zien of er wel of geen suikers vergist zijn en ongeveer hoeveel...

Wat voor eind SG kan je verwachten als je alleen moutextract gebruikt en een begin SG van 1.040 hebt gebruikt?

Groet René

Brouwers

Hoe vers was de gist?
En hoe lang staat hij al op de roerder?

remolen

Gist uit pakje korrels nog lang houdbaar.  Staat nu 15 uur. Als ik hem stil zet zie ik vrij snel bovenin wat helder worden de mist zakt dan. SG is nu 1.010

lennart0r

Voldoende belucht? Ons laatste brouwsel was met een gisteren van 1,5 liter, twee pakjes relatief oude poedergist, ook op basis van moutextract met een beetje gistvoeding. Wij gebruiken een aquariumpomp voor het beluchten en hadden hem ongeveer 36 uur voor het brouwen voorbereid. Het werd een mooie koffiemelkachtige substantie met banaangeur. Vergisting ging als een speer!! Bijna 60 liter met een SG van 1070 was binnen no time uitgegist.

Thamerdal

Voor de goede orde; de gist gaat er niet uitzien als koffiemelk, maar als koffie met heel veel koffiemelk. Dat is best een groot verschil.

remolen

Citaat van: lennart0r op 14-12-2015  20:16 uVoldoende belucht? Ons laatste brouwsel was met een gisteren van 1,5 liter, twee pakjes relatief oude poedergist, ook op basis van moutextract met een beetje gistvoeding. Wij gebruiken een aquariumpomp voor het beluchten en hadden hem ongeveer 36 uur voor het brouwen voorbereid. Het werd een mooie koffiemelkachtige substantie met banaangeur. Vergisting ging als een speer!! Bijna 60 liter met een SG van 1070 was binnen no time uitgegist.

Staat op een magneetroerder. Niet belucht verder. Is toch niet nodig met magneetroerder? Eind SG van giststarter kan ik niet vinden op het forum is 1.010 het einde of zullen er dan nog flink suikers in zitten?

groet Rene

remolen

Citaat van: Thamerdal op 14-12-2015  20:27 uVoor de goede orde; de gist gaat er niet uitzien als koffiemelk, maar als koffie met heel veel koffiemelk. Dat is best een groot verschil.

Dan zou die best eens heel erg klaar kunnen zijn. En ga ik hem koel zetten.

Thamerdal

Citaat van: remolen op 14-12-2015  20:32 uDan zou die best eens heel erg klaar kunnen zijn. En ga ik hem koel zetten.
Puik plan  :)

lennart0r

Ziet er goed uit op de foto, hoe ruikt ie?

remolen

Citaat van: lennart0r op 14-12-2015  22:35 uZiet er goed uit op de foto, hoe ruikt ie?

Hij ruikt gistachtig. :) .. maar ook naar fruit is dit wel goed?
Koud gezet.
Nu zit er een dikke laag op de bodem ik veronderstel vooral gist.
maar nu een klein probleem.. Hoe bewaar ik het en hoe lang? Deze gist was voor a.s. zaterdag bedoeld maar omdat het mijn eerste giststarter was dacht ik op tijd beginnen als er nog iets mis gaan kan ik opnieuw..

ciesvandekwis

Zo te zien heb je een heel goeie flinke laag gist. Je kan die gerust 1-2 weken bewaren. Op de ochtend van je brouwdag haal je die uit de koelkast, giet die voorzichtig af (bovenste heldere laag) tot er bijna gist begint mee te komen. Afdekken met alufolie en op kamertemperatuur laten komen. Klaar om in je wort te gieten.

Je kan evt al een litertje van je eerste afloop van je maisch opvangen, even apart koken en in wat ijswater laten afkoelen en bij je starter voegen (en op magneetroerder zetten). Dan heb je superactieve gist die meteen aan de slag gaat. Maar hoeft niet echt. Is een extra handeling terwijl je het al druk hebt met brouwen.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.