Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Brouwen en vergisten op twee locaties

Gestart door JAS, 29-06-2015 00:25 u

Vorige topic - Volgende topic

JAS

Beste hobbybrouwers,

Inmiddels begint mijn brouwsysteem voor moutbrouwen steeds completer te worden, en hoop ik over een aantal weken het eerste ''echte'' biertje te gaan maken. Ik ben al aan rondneuzen op het forum voor een leuk en gemakkelijk, maar vooral lekker beginnersrecept.  :proost:

Nu heb ik zo zitten uitdenken hoe ik dit alles wil gaan aanpakken, en kwam ik tot de conclusie dat ik het brouwen en het vergisten op dit moment op twee verschillende plekken moet gaan doen, respectievelijk in Rotterdam en Delft. Ik heb mijn twijfels of dit nou wel zo praktisch is of überhaupt mogelijk is, daarom vraag ik om jullie advies.

Ik woon op mezelf in een studentenhuis in Delft, en heb daar nu mijn vergistingskast staan. Tot dusver met blikbrouwen (weinig apparatuur) kon ik prima terecht daar, en kon ik dus ook daar vergisten. Nu ik straks wil gaan moutbrouwen, heb ik meer ruimte nodig, en bovenal: een goede krachtige brander.
Bij mijn ouders in Rotterdam zijn die beide dingen aanwezig(4,5 kW wokbrander in gasfornuis), vandaar dat ik me had voorgenomen om daar te gaan brouwen. Vooral geen aparte brander hoeven kopen inclusief gasfles en toebehoren scheelt weer aardig wat centjes.

De praktijk is dat ik idealiter op een zaterdag het bier brouw, waarna ik dan zondagavond weer naar delft ga. Dat betekent dat het wort anderhalve dag op een ongecontroleerde temperatuur staat, en dat op de terugreis het wort in gistvat een halfuurtje achterin de auto klotsend naar huis word gereden. Dit alles heeft mijn inziens mogelijk niet zo'n goede impact op het wort. Dit i.v.m. ongecontroleerde temp, eventueel zuurstof inslag tijdens het geklots met het rijden, en algehele geschud van wort wat de gist misschien niet prettig vindt. 

Nu had ik me een aantal mogelijkheden bedacht:
1. Ik wacht met het toevoegen van gist tot zondagavond. Hierdoor scheelt de negatieve impact van ongecontroleerde temperatuur weer.
Ook het geklots in de auto heeft dan i.i.g. geen impact op het gist. Maar blijft het wort hierdoor wel lekker ''vers''?
2. Ik voeg wél zaterdag het gist toe, en dan moet het bier maar simpelweg anderhalve dag op een ongecontroleerde temperatuur staan. Dit zal door goede isolatie echter s'nachts niet veel verder dalen dan een graadje of 17 en overdag graadje of 23. Wel word het gist dan goed geschud in de auto reis.
3. Ik brouw op zondag, scheelt temperatuur probleem minder. Rest nog wel nog steeds de autoreis, kan dan gist nog eventueel wel even weglaten.

Wat denken jullie dat impact van geklots in auto is i.v.m. zuurstofinslag en algehele geschud tijdens vergisting? En is gecontroleerde temperatuur juist belangrijk in de aerobe fase van gistdeling? Wel aanpak is het handigst? Of is brouwen op twee locaties simpelweg erg onpraktisch?  :weetniet:

Ik hoor graag jullie advies en ideeën hierover!
 :groots:

Groetjes,
Jasper

brouwmus

Oplossing is simpel: na het brouwen op zaterdag even een ritje naar je studentenhuis, daar de gist enten en het vat in de vergistingskast zetten.

Terug naar Rotterdam rijden, daar fijne zaterdagavond en zondag doorbrengen en op zondagavond terug naar Delft, waar je verwelkomd zult worden door vrolijk gebubbel uit de klimaatkast. :)

Tip: start met een Belgische Blonde, tamelijk eenvoudig recept en (bijna) iedereen vindt het bier lekker.

Succes met het brouwen!

Groet,
John

JAS

Hehe, dat is inderdaad makkelijk! Maar het is helaas wel een uur rijden heen en terug dus dat doe ik het liefst niet tweemaal in een weekend..

Welk van de overige opties is dan het beste?
Ik heb een mooi La Chouffe kloon recept kunnen vinden die zeer goed te doen lijkt :)
Dank voor je reactie John!

braaf

Hallo Jasper.
Als ik met deze situatie zou moeten dealen dan zou ik zondag brouwen.
Het gevulde vergistingsvat avonds in de auto zetten en een beetje voorzichtig naar Delft rijden en daar de gist toevoegen. Lijkt mij de beste optie ik denk dat je op deze manier het minste risico loopt. 

Anton

Na het brouwen en afkoelen goed afsluiten en de volgende dag gist erbij.
Deed ik vroeger vaak. Soms brouwden we met meerdere personen en iedereen nam zijn deel mee naar huis om te laten vergisten.

hansHalberstadt

Gist erbij en klotsen in de auto is in feite beluchting van je wort, dus lijkt me juist wel handig. Hoef je dat niet meer apart te doen, gebeurt dan onderweg. Hoe sneller de gist bij het wort zit, hoe minder kans op infecties. 

brouwmus

Of: als je toch (bijna) elk weekend naar je ouders gaat, kun je daar dan geen vergistingskastje zetten? Je kunt dan weekend 1 brouwen en weekend 3 of 4 (of 5) bottelen.

Er zijn overigens mensen die elke dag langer dan die reistijd in de auto zitten...

Lekker trouwens, La Chouffe. Doe je wel rustig met de koriander? ;)

Markiej87

Citaat van: JAS op 29-06-2015  00:25 u3. Ik brouw op zondag, scheelt temperatuur probleem minder. Rest nog wel nog steeds de autoreis, kan dan gist nog eventueel wel even weglaten.
Dat dus.

Vergelijkbare Topics (7)

11720

Reacties: 2
Gelezen: 2116

27554

Reacties: 5
Gelezen: 2420

34475

Reacties: 33
Gelezen: 5644

33642

Reacties: 11
Gelezen: 2265

42551

Reacties: 7
Gelezen: 1207

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.