Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gepruts met Leidse Rims en vragen hierover

Gestart door vanduijneveld, 16-06-2015 19:03 u

Vorige topic - Volgende topic

vanduijneveld

Zondag heb ik voor het eerst moutgebrouwengeprutst en ook gelijk voor het eerst met mijn Leidse Rims. Eigenlijk heb ik meer vragen gekregen dan dat er duigelijk is geworden uit de brouw. Onderstaand een kort verslagje met foto's voor de liefhebbers, en wat vragen:

Om 14:00 uur begonnen met schroten, om 21:00 klaar.
Na de moutstort zat de binnenpan flink vol, en vanaf heb moment dat de mout zich een beetje vol had gezogen met water zat de binnenpan bijna tot de nok vol met mout en was er bijna geen ruimte meer over voor een laagje wort erboven. Vervolgens de pomp met wortverdeler aangesloten om rond te gaan pompen.
Ik had geen klem bij de hand om de uitvoer van de pomp te knijpen. Dus zette ik de pomp even uit, vervolgens zoog de uitgang van de verdeler wort (met mout) aan en verstopte bij het aanzetten van de pomp de verdeler. Dit kreeg ik niet zo 1-2-3 weer los, dus heb tijdens de rest van het maischen een beetje met de hand verdeeld met de slang. Intussen had ik wel een klem gevonden voor de uitstroom. Ook wat gekloot met de slangen ondertussen, dus de halve keuken weet intussen hoe hete wort voelt :p
Ook liet het filterbed tijdens het maischen niet veel water door, dus heb ik 2 liter water bijgevuld om te zorgen dat de ruimte tussen binnen en buitenpan niet zo vaak leeg viel.
Het maischschema was wel een beetje verprutst, dus ik heb wat langer gemaischt en na 70 minuten kwam het zetmeeltestje er goed uit. Het filteren en koken ging vlekkeloos.

Installatie in werking met afzuiging: :)

Spoelen:

- De hoeveelheid mout was echt hoog:
         hoort dit?
         hoor ik niet te roeren tijdens het maischen?
         Het filterbed tijdens het maischen laat niet heel veel water door, klopt dat?
- Hoe controleer je of het uitgaande wort bij de platenkoeler de juiste temperatuur is?
- Hoort het merendeel van het eiwit mee te gaan in het vat? hoe minimaliseer ik dit?
- Er blijft redelijk wat wort met eiwit over in de pan (pijpje steekt boven de bodem uit), gewoon in het vat gooien?
- Omdat ik nu op een te laag SG ben uit gekomen wil ik suiker toevoegen om het alcoholpercentage wat omhoog te krikken. Hoeveel? en wanneer?

Wolter

Citaat van: vanduijneveld op 16-06-2015  19:03 u- De hoeveelheid mout was echt hoog:
         hoort dit?
         hoor ik niet te roeren tijdens het maischen?
         Het filterbed tijdens het maischen laat niet heel veel water door, klopt dat?
- Hoe controleer je of het uitgaande wort bij de platenkoeler de juiste temperatuur is?
- Hoort het merendeel van het eiwit mee te gaan in het vat? hoe minimaliseer ik dit?
- Er blijft redelijk wat wort met eiwit over in de pan (pijpje steekt boven de bodem uit), gewoon in het vat gooien?
- Omdat ik nu op een te laag SG ben uit gekomen wil ik suiker toevoegen om het alcoholpercentage wat omhoog te krikken. Hoeveel? en wanneer?

- Hoeveelheid mout hangt van het recept af. Wat voor recept heb je gebruikt?
Wel roeren tijdens maischen.
Filteren kan heel langzaam gaan. Mocht het filterbed vast lopen kun je evt voorzichtig met een mes een paar sneden in het bed zetten zodat het weer wat kan doorlopen.

- Uitgaande wort controleer ik altijd met een voeler van mijn thermometer in de slang. De slang knijp ik af met een hoffmanklem waardoor ik de snelheid van de stroom kan reguleren tot de temperatuur precies goed is.

-Rest in pan niet mee gooien. Je wil niet alle eiwitresten in je vergistingsvat hebben. Pijpje aanpassen is een betere oplossing.

- Suikerstort berekenen in bv BrouwHulp. Zou dit zelf bij een te laag sg opgelost (en steriel gekookt en weer afgekoeld) in het gistvat doen voor dat ik het gist er bij doe. Je kan het bv ook na de hoofdvergisting alsnog toevoegen.

vanduijneveld

Citaat van: Wolter op 16-06-2015  19:14 u- Hoeveelheid mout hangt van het recept af. Wat voor recept heb je gebruikt?
Het recept: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,28619.msg438383.html#msg438383

Citaat van: Wolter op 16-06-2015  19:14 uWel roeren tijdens maischen.
Roeren tijdens het maischen ging bijna niet door de hoeveelheid mout. Het was meer een soort van scheppen.

Citaat van: Wolter op 16-06-2015  19:14 uFilteren kan heel langzaam gaan. Mocht het filterbed vast lopen kun je evt voorzichtig met een mes een paar sneden in het bed zetten zodat het weer wat kan doorlopen.
Ik bedoel met "filterbed tijdens maischen" niet het filterbed zoals het normale spoelen na het maischen, maar de mout waar het wort doorheen word gepompt tijdens het maischen zelf.

bert braadslee

Citaat van: vanduijneveld op 16-06-2015  19:20 uHet recept: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,28619.msg438383.html#msg438383
            Roeren tijdens het maischen ging bijna niet door de hoeveelheid mout. Het was meer een soort van scheppen.
            Ik bedoel met "filterbed tijdens maischen" niet het filterbed zoals het normale spoelen na het maischen, maar de mout waar het wort doorheen word gepompt tijdens het maischen zelf.

Om met de deur in huis te vallen eerst even iets recht zetten. Een Leidsche Rimsch heeft geen binnenpan. Als je deze wel toepast heb je minder ruimte voor je mout en past alles niet zoals gepland. Er komt teveel vloeistof tussen de 2 pannen die er voor zorgt dat je eigenlijk met veel meer mout per liter maischt. Hoe je dit in je brouwsoftware invoert weet ik niet, lijkt me moeilijk te berekenen.

Ten tweede een tip die nu helaas te laat komt. Als je grote wijzigingen aan je installatie doorvoert of voor het eerst met een installatie brouwt is het zeer verstandig om een half receptje te maken. Je kijkt hiermee of alles functioneert zoals bedacht.

Bij een RIMS is het filterbed tijdens het maischen het zelfde als tijdens het spoelen. Je pompt continue je wort over je graanbed wat onderaan gefilterd weer opgepompt wordt. Tijdens het spoelen loopt onderaan het wort naar de kookketel en bovenin laat je heet water over het graanbed spoelen.
Als je je RIMS goed voor elkaar hebt hoef je niet te roeren, als ie niet lekker werkt verdient het de aanbeveling om af en toe rustig te roeren.

Het brouwzaalrendement mag je in eerste instantie best verlagen tot 70%, water is makkelijker toevoegen dan meer suikers uit wort. Je kan later je rendementen meten en aanpassen.

Laat het geknoei met klemmen achterwege en zorg voor (kogel)kranen om je uitstroom te reguleren. Je kunt ook de spanning van je pomp variëren maar dit maakt een kraan niet overbodig. De maischketel heeft een vaste kraan nodig en de uitgang van je pomp ook.

Meten van de temperatuur van het wort na je platenkoeler kan je doen met een STC-1000, sensor met een plakbandje op de slang plakken en daarom heen een laagje keukenpapier plakken om het te isoleren. (maar dit kan op een professionelere manier bedacht worden)

Filteren na het koken kan je doen door een hopzakje om een sleuven-maisch-filter te trekken en deze met een IKEA-klem dicht te houden.
Ook werkt een bullitfilter goed. Laatst gewerkt met een extra fijnmazige filterbodem en dat werkt ook prima.
De laatste restjes zijn echt ranzig, die hoeven niet het gistvat in. Accepteer je filterverlies en wees niet te zuinig, je bier wordt niet beter door zuinigheid.

Suiker toevoegen kan, dan noem je het Duvel  >:D
Wel zal de smaak wat aan de waterige kant blijven maar dan kan je lekker doordrinken en is je voorraad snel op.

Mijn eerste keer volmout was ook een feestje voor de fruitvliegjes, een keuken vol wort.
Leuk he, brouwen.
 :biersmile:

Eric v B

Mijn temperatuurmeting vindt (nog) plaats boven in het T-stuk. Ik heb bij mijn laatste brouwsel bij iedere temperatuurstap tijdens het maischen geroerd. Aan het einde van de stap en halverwege. Tijdens het uitmaischen (78 ºC) uiteraard niet. Wort was kraakhelder. 

En tja, meteen bij de eerste keer aan de max. van je installatie gaan zitten, is vragen om gepruts. Leermomentje zullen we maar zeggen...

Volgende keer gaat beter!

vanduijneveld

Bedankt voor de tips!

Je hebt helemaal gelijk. Ik was onder de indruk dat het een leidse was a.d.h.v. onderstaand topic, maar dat is dus inderdaad niet waar.
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,22126.msg333558.html#msg333558

De installatie heb ik overgekocht en was dus helemaal een testje. Ik dacht dat ik met een 29 liter pan, prima 20 liter zou kunnen brouwen. Wat denken jullie? 15 Liter volgende keer?

Al met al ben ik blij dat ik doorgezet heb, want hij staat echt bijzonder mooi regelmatig te pruttelen. Het brouwen zelf was even niks, maarja kan gebeuren.

Citaat van: bert braadslee op 16-06-2015  19:58 uFilteren na het koken kan je doen door een hopzakje om een sleuven-maisch-filter te trekken en deze met een IKEA-klem dicht te houden.
Ook werkt een bullitfilter goed. Laatst gewerkt met een extra fijnmazige filterbodem en dat werkt ook prima.
Hier raak je me even kwijt met het hopzak verhaal en bullitfilter (google snapt het ook niet). Bedoel je misschien een bazookafilter? zo ja, waar plaats ik die?

voor de duidelijkheid:
Dit was voor het toevoegen van de 2 liter water. De tussenruimte liep redelijk leeg, zonder dat ik echt water boven het mout kon zetten.

bert braadslee

Citaat van: vanduijneveld op 16-06-2015  20:49 uHier raak je me even kwijt met het hopzak verhaal en bullitfilter (google snapt het ook niet). Bedoel je misschien een bazookafilter? zo ja, waar plaats ik die?
Bazookafilter inderdaad  :verbergen: What's in a name...
Het bazookafilter komt op de aanvoerbuis naar buiten. Oftwel, aan de buitenkant van je pan zit de kraan, aan de binnenkant je bazookafilter.

Sleuvenfilter:

Daar trek je een hopzak omheen en dicht hem af met een IKEA-klem.
227 x zagen met de hand, lol.
 :brouwen:

Wolter

Citaat van: bert braadslee op 16-06-2015  19:58 uLaat het geknoei met klemmen achterwege en zorg voor (kogel)kranen om je uitstroom te reguleren. Je kunt ook de spanning van je pomp variëren maar dit maakt een kraan niet overbodig. De maischketel heeft een vaste kraan nodig en de uitgang van je pomp ook.

Met hoffman klemmen is het geen geknoei maar juist een heel fijn apparaatje om de uitstroom te reguleren. (Misschien even verdiepen in wat een hoffman klem is voor je oordeelt ;)) Werkt nauwkeuriger dan met de kogelkraan die je al snel te ver of te weinig open zet waardoor je de hele tijd met je hand aan de kraan staat te rommelen. Mijn kogelkraan staat namelijk gewoon vol open en ik heb die Hofmann klem binnen een klein minuutje op de juiste stand en weer een minuut of 8 later (bij een liter of 14 a 15) zit alles in het gistvat op een temperatuur van 20 ºC. ;-)

vanduijneveld

Duidelijk! Hoffman klemmen ga ik zeker gebruiken.

Het bazookafilter, raakt dat niet verstopt? Mijn de mazen in mijn hopkookzakjes zaten al dicht met eiwit tijdens/na het koken...

vanduijneveld

Citaat van: Wolter op 16-06-2015  19:14 u- Suikerstort berekenen in bv BrouwHulp. Zou dit zelf bij een te laag sg opgelost (en steriel gekookt en weer afgekoeld) in het gistvat doen voor dat ik het gist er bij doe. Je kan het bv ook na de hoofdvergisting alsnog toevoegen.

Waar kan ik dit berekenen? Ik heb eens zitten pielen met het rechter kolommetje zodra ik in het recept zit. Bovenaan het aantal liter op 18 gezet (zit er ongeveer in het vat denk ik) begin SG op 1050 en dan suiker omhoog klikken totdat het SG wat eronder staat op 1058 staat. Dat betekent ruim 400gr suiker.

Is dit juist? of de juiste methode?

Ik weet het, ik had bij de laatste bijeenkomst over BrouwHulp moeten zijn :-[

bert braadslee

Citaat van: Wolter op 16-06-2015  22:09 u(Misschien even verdiepen in wat een hoffman klem is voor je oordeelt ;))

Deze klem is mij bekend. Persoonlijk werkt een kraan beter voor mij.

Wolter

Citaat van: vanduijneveld op 18-06-2015  23:38 uWaar kan ik dit berekenen? ik heb eens zitten pielen met het rechter kolommetje zodra ik in het recept zit. Bovenaan het aantal liter op 18 gezet (zit er ongeveer in het vat denk ik) begin SG op 1050 en dan suiker omhoog klikken totdat het SG wat eronder staat op 1058 staat. Dat betekent ruim 400gr suiker.

Is dit juist? of de juiste methode?

Ik weet het, ik had bij de laatste bijeenkomst over BrouwHulp moeten zijn :-[

Dat is de juiste manier. Probeer wel zo goed mogelijk in beeld te krijgen hoeveel liter je in het gistvat hebt. Dan blijft de berekening het meest zuiver. Succes weer.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.