Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Brewferm Pils met ondergist

Gestart door focusCB, 03-04-2015 13:39 u

Vorige topic - Volgende topic

focusCB

Hallo Brouwers,

Vandaag even boodschappen doen  ;D en dan wil ik Brewferm Pils meenemen.
Ik wil daarbij graag een ondergist gebruiken. Ik heb een koelkast met een STC-1000 eraan.
Daarbij heb ik geen verwarming, maar de koelkast staat op zolder. Zou het voldoende zijn als ik hem daarmee op 12 graden instel voor de periode van het gisten.
De regelaar is ingesteld op min/max 3 graden dus van 11.7 tot 12.3 ik weet namelijk niet hoe constant de temperatuur is van de koelkast.
Heeft iemand een dergelijke ervaring?

Ik neem ook gist mee voor mijn Brewferm Gallia.

Groeten Chris.

Brouwers

Citaat van: focusCB op 03-04-2015  13:39 uHallo Brouwers,

Vandaag even boodschappen doen  ;D en dan wil ik Brewferm Pils meenemen.
Ik wil daarbij graag een ondergist gebruiken. Ik heb een koelkast met een STC-1000 eraan.
Daarbij heb ik geen verwarming, maar de koelkast staat op zolder. Zou het voldoende zijn als ik hem daarmee op 12 graden instel voor de periode van het gisten.
De regelaar is ingesteld op min/max 3 graden dus van 11.7 tot 12.3 ik weet namelijk niet hoe constant de temperatuur is van de koelkast.
Heeft iemand een dergelijke ervaring?

Ik neem ook gist mee voor mijn Brewferm Gallia.

Groeten Chris.

Zolang je zolder warmer is dan 12 graden (dag en nacht) moet het allemaal niet zo'n probleem zijn om zonder verwarming te vergisten. Houd er wel rekening mee dat je voldoende gist pitch voor een ondergister. Hier heb je snel meer dan 1 gistzakje voor nodig. Beste kan je even op mrmalty kijken wat er wordt aangeraden bij sterkte + hoeveelheid bier

focusCB

Citaat van: Brouwers op 03-04-2015  14:21 uHoud er wel rekening mee dat je voldoende gist pitch voor een ondergister.

Sorry, wat is pitchen? Ik heb geen idee. Ben beginnend.
Ik heb op aanraden een gist van de verkoper, Salfager S-23. Is voor 20 tot 30 liter.

foz

To pitch = keilen. Dus of je er wel genoeg gist in keilt.

focusCB

Citaat van: foz op 03-04-2015  15:29 uTo pitch = keilen. Dus of je er wel genoeg gist in keilt.

In het Engels wist ik wat het was, maar ik wist niet dat jullie (brouwers) dat zo noemen.
Ik heb gist voor 20 tot 30 liter bier.

Bedankt voor de hulp.  ;)

bierhenkie

Citaat van: focusCB op 03-04-2015  15:49 uIn het Engels wist ik wat het was, maar ik wist niet dat jullie (brouwers) dat zo noemen.
Ik heb gist voor 20 tot 30 liter bier.

Bedankt voor de hulp.  ;)
We noemen gist toevoegen doorgaans 'enten'. Een enkeling slaat door in het Engels.

focusCB

Citaat van: bierhenkie op 03-04-2015  17:22 uWe noemen gist toevoegen doorgaans 'enten'. Een enkeling slaat door in het Engels.

Kijk, duidelijke taal!  ;) :groots:

bert braadslee

Als ik slurry 'toevoeg' noem ik het altijd gooien. Ik gooi mijn slurry bij (in) het wort.
 :brouwen:

Twentse Schapekop

Hallo FocusCB,

Denk nog even na over het verhaal van hop,suiker en honing.
Kunnen we de volgende keer wel even over sparren.
Laat even weten hoe het afloopt met je Pils en Galia.
Groet
Twentse Schapekop
 :degroeten:

focusCB

Citaat van: Twentse Schapekop op 03-04-2015  20:13 uHallo FocusCB,

Denk nog even na over het verhaal van hop,suiker en honing.
Kunnen we de volgende keer wel even over sparren.
Laat even weten hoe het afloopt met je Pils en Galia.
Groet
Twentse Schapekop
 :degroeten:

Heb ik jou vanmiddag aan de telefoon gehad?

Twentse Schapekop

Yep (oh oh dat is Engels)  :nut:

focusCB

Citaat van: Twentse Schapekop op 03-04-2015  20:21 uYep (oh oh dat is Engels)  :nut:

Leuk  :o ik kan wel Engels hoor. Maar ik weet nog niet wat die termen betekenen.
Trouwens. Ik heb maar één zakje S-23 meegenomen. Dan kan ik niet ondergisten of wel?
Of simpel door volume te halveren. Dus 12 liter brouwen op ondergoed met één zakje?

Leuk dat ik je hier tref. Toen ik je in de winkel trof vond ik dat erg leerzaam.
Ik kom wel vaker. Dat weet ik zeker.

Beterschap met je knie.  ;)

bert braadslee

Citaat van: focusCB op 03-04-2015  20:24 uTrouwens. Ik heb maar één zakje S-23 meegenomen. Dan kan ik niet ondergisten of wel?
Of simpel door volume te halveren. Dus 12 liter brouwen op ondergoed met één zakje?

Bij einde koken een beetje Nutrivit toevoegen en een uurtje beluchten met een bruissteentje?
Als ik te weinig gist heb, gebruik ik deze methode en voor mij werkt dit prima.

Twentse Schapekop

Het Engelse taalgebruik  is voor sommige beheerders een probleem.  :nut:

Ik zou gaan voor de 12 liter en dan met 1 zakje gist,wel even hydrateren.
Vind het leuk dat je hiermee begint en hoop je de 18de te zien in Bentelo.
Leuke is dan dat je wat verschillende brouwers kunt zien en vooral verschillende meningen kunt horen(het is net een forum)

Groet
Twentse Schapekop

Chilobrachys

Is er dan een openbaar iets Twentse Schapekop? Bentelo is vanaf hier maar 20 minuutjes :)

Twentse Schapekop

18 april gaan een paar leden van het Twentse bierbrouwersgilde bierbrouwen,ook is het begin van de nieuwe bier brouw cursus.
In een notendop: bier brouwen,informatie uitwisselen,elkaars bieren proeven en vooral van elkaar leren.

Gewoon gezellig dus,voel je vrij om langs te komen.

Met vriendelijke groet
Twentse schapekop

Chilobrachys

Klinkt interessant! Bij Vitis Vino neem ik aan? Hoe laat wordt er gestart? Heb nog wel een wedstrijd die dag  :(

Jacques

Citaat van: Twentse Schapekop op 03-04-2015  20:33 uHet Engelse taalgebruik  is voor sommige beheerders een probleem.  :nut:

Klopt. Dit is een Nederlandstalig forum. Voor en door Nederlandtaligese hobbybrouwers.
Daarom is het beter Nederlandse termen te gebruiken. Zeker in het geval dat het gaat om termen waarvoor we goed Nederlandse woorden voor hebben. Al eeuwenlang wordt er hier in de Nederlanden gist toegevoegd aan het wort. Dat deden we zelfs voordat internet bestond en in Amerika Engels gesproken werd. Een kortere term voor "toevoegen van gist" is enten. Zijn zelfs minder letters dan pitchen.  :)

focusCB

Citaat van: Jacques op 03-04-2015  23:02 uKlopt. Dit is een Nederlandstalig forum. Voor en door Nederlandtaligese hobbybrouwers.
Daarom is het beter Nederlandse termen te gebruiken. Zeker in het geval dat het gaat om termen waarvoor we goed Nederlandse woorden voor hebben. Al eeuwenlang wordt er hier in de Nederlanden gist toegevoegd aan het wort. Dat deden we zelfs voordat internet bestond en in Amerika Engels gesproken werd. Een kortere term voor "toevoegen van gist" is enten. Zijn zelfs minder letters dan pitchen.  :)

Haha mooi gezegd. Inmiddels weet ik wel wat er bedoeld wordt.  ;D
Ik heb de gist pitched gently although ;)

De Pils staat nu heerlijk te gisten op zo'n 12° C. Ik ben benieuwd wat er uit komt.
Ik zal het laten weten. Alles komt goed.
Iedereen bedankt voor zijn/haar bijdrage.  :duimop:

Welterusten.

focusCB

Ik heb vandaag toch maar even het SG gemeten. Hij kwam uit op 1012.
Wat ik raar vond was dat het bier nogal naar wijn rook. Beetje flauw, net of je de neus in een wijnfles steekt.
Zou dat wel goed gaan?  ;D

focusCB

Goedenavond,

Vanavond heb ik na lang wachten mijn Brewferm Pils met ondergistende gist geprobeerd.
Hij is goed gelukt. Echt een super lekkere pils.
Bedankt voor jullie bijdrage allemaal. Ik had hem graag aan jullie gegeven om te testen.
Ware het niet dat ik maar één kratje heb.  :P

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.