Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Bier ruikt naar doperwten

Gestart door hans_nwk, 03-04-2015 08:42 u

Vorige topic - Volgende topic

hans_nwk

Gisteren heb ik twee flesjes pils opengetrokken en weggegooid. Deze zijn in november gebotteld, de rest smaakte tot nu toe goed.

De flesjes die ik gisteren opentrok roken echt sterk naar gekookte doperwten.

Vanavond zal ik er nog eens 1 opentrekken en ik hoop dat de rest van het bier nog gewoon goed is maar ik vraag me af wat die lucht kan veroorzaken. Vooral omdat de rest gewoon goed smaakte.

Het was dit recept: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,6600.msg73807.html#msg73807
maar dan vergist met Wyeast Bohemian Lager.

Heeft er iemand een idee wat dit kan veroorzaken?

Groet,
Hans

Fripel

Klinkt als DMS = Dimethylsulfide

Word vaak met gekookte groente geassocieerd.
Volgens mij raak je dat niet meer kwijt als dat het is... Kans op DMS is bij pils groter door de lichte moutsoorten die je daarbij gebruikt.

Zoeken op DMS levert veel info op.

Wolter

Citaat van: hans_nwk op 03-04-2015  08:42 uGisteren heb ik twee flesjes pils opengetrokken en weggegooid. Deze zijn in november gebotteld, de rest smaakte tot nu toe goed.

De flesjes die ik gisteren opentrok roken echt sterk naar gekookte doperwten.

Vanavond zal ik er nog eens 1 opentrekken en ik hoop dat de rest van het bier nog gewoon goed is maar ik vraag me af wat die lucht kan veroorzaken. Vooral omdat de rest gewoon goed smaakte.

Het was dit recept: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,6600.msg73807.html#msg73807
maar dan vergist met Wyeast Bohemian Lager.

Heeft er iemand een idee wat dit kan veroorzaken?

Groet,
Hans

Zal DMS kunnen zijn. Kan, als ik het goed heb begrepen, komen door onvoldoende koken en/of verkeerde opslag.

Deze info staat op de BKG website:
DMS
DMS of dimethylsulfide kan de reuk van gekookt vlees of gekookte groente geven. In hogere concentraties kan het een riool geur of "rotte eieren" geur geven. DMS ontstaat tijdens het kookproces uit S-methyl-methionine (SMM) en zal bij voldoende lang en heftig koken, grotendeels worden uitgedampt. Een heftig verlopende vergisting, zal eveneens nog enige DMS uit het bier verwijderen. Ondergistende bieren kunnen daarom hogere concentraties DMS hebben dan de warmer vergistende bovengistende bieren. Een infectie met wilde gist of de`Zymomonas bacterie kan DMS concentraties geven die storend worden en het bier ondrinkbaar maken. DMS kan vooral worden waargenomen in ondergistende bieren en in een Sterke Blonde.

hans_nwk

Citaat van: Fripel op 03-04-2015  08:54 uKlinkt als DMS = Dimethylsulfide
HWord vaak met gekookte groente geassocieerd.
Volgens mij raak je dat niet meer kwijt als dat het is...... Kans op DMS is bij pils groter door de lichte moutsoorten die je daarbij gebruikt.

Zoeken op DMS levert veel info op.
Daar heb ik ook aan gedacht maar zou je dat niet eerder dan na 4 maanden moeten proeven en in alle flesjes? De 40 flesjes die ik hiervoor had gedronken hadden het niet.
Het wort heeft 90 min gekookt en is vlot gekoeld (in de herfst gaat het lekker als je buiten brouwt), dat is voor zover ik begrijp genoeg om DMS te voorkomen.

Bedankt voor je suggestie!

Groet,
Hans

Edit: dat van de infectie kan natuurlijk wel een oorzaak zijn.

Vergelijkbare Topics (7)

40027

Reacties: 7
Gelezen: 1242

23633

Gestart door sven

Reacties: 7
Gelezen: 2370

9339

Reacties: 3
Gelezen: 2702

33827

Gestart door William

Reacties: 3
Gelezen: 1237

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.