Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Brouwen met ongemoute rogge

Gestart door De Rentmeester, 14-02-2015 12:42 u

Vorige topic - Volgende topic

De Rentmeester

Maandag wil ik een saison brouwen met pilsmout, tarwemout en 10% ongemoute rogge.
Nu hoor ik diverse meningen over het verstijfselen van de rogge en met het maischschema beginnen op 45 graden.
Wat is de beste methode om te brouwen?

mbroek

Mijn laatste bier met rogge was met 10% roggevlokken. Ik ben begonnen met maischen op 42 graden voor 10 minuten, meer bijzondere dingen heb ik niet gedaan. Ik had aan het eind van het maischen wel een lager SG als verwacht, misschien moet het toch anders. De roggesmaak vind ik zo ook tegenvallen.

Voor een volgend rogge experiment wil ik roggemout gaan proberen.

Chiel

seed7

Als je een eenstapsmaisch doet zou ik de rogge voorverstijfselen.

Bij een twee-staps is dat niet nodig als je over de 70°C heen gaat en die rust ook een tijdje aanhoudt, er worden zo rond de 70°C nog de nodige zetmelen vrij gemaakt.

Bij 10% rogge levert de 42°C stap niet zo heel veel op, het wordt toch een wat visceuzer bier.

Ingo

AdvdLee

Ik probeer een maisch te maken van 1/3 gemoute gerst en 2/3 ongemoute rogge. Ik heb krijg echter de zetmelen van de rogge onvoldoende afgebroken tot vergistbare suikers. Het beslag blijft dik. Ik gebruik de temperaturen 73 ºC voor liquifaction met hulp van Erbsloh Opal en 10% van de gemoute gerst. Daarna afkoelen naar 65 ºC  om de rest van de gemoute gerst erbij te doen. Als het er bij zit heb ik 63 ºC. Ik krijg echter slechts 0,2 liter alcohol per kg granen. Dat moet eigenlijk 0,4 liter alcohol maximaal kunnen zijn. De pH van het beslag is 5,8. De rusttijd bij 73 ºC is 60 minuten. Bij 63 graden 45 minuten. Wat kan ik doen om het rendement te verbeteren?

William

Citaat van: AdvdLee op 24-08-2016  22:49 uWat kan ik doen om het rendement te verbeteren?

Je hebt maar weinig enzymen dus de tijd bij 63  is misschien te kort.
Daarnaast zou ik na de 63  stap nog weer een 72  stap doen (ook lang)

seed7

Om de pentosanen (die de maisch dik houden) af te breken moet je een pentosanase enzym gebruiken, Distizym® GL , ik denk dat dat nu Ruby heet.

De Opal is een Alpha-amylase en laat redelijk wat lange, onvergistbare, ketens achter. Kijk naar een combinatie Alpha-, Beta Amylase of een Glucoamylase (Quartz, Convertase AG300)

Verder kun je nog naar je gemoute deel kijken, gebruik hiervoor een destilleerdersmout , die hebben meer enzymen dan Pils of Pale.

Ingo

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.