Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Smaak Quadrupel

Gestart door Gadiot, 23-12-2014 11:37 u

Vorige topic - Volgende topic

Gadiot

Hallo,

Even een vraagje over een smaak die ik niet helemaal kan plaatsen. Ik ben op dit moment mijn eerste quadrupel (zie recept onder aan deze post) aan het brouwen en na een week is de activiteit in mijn gistvat zeer laag. Daarom wilde ik even meten hoe het ervoor stond. Het SG was 1022 en moet naar 1018 volgens het recept. So far so good. Uiteraard heb ik ook even geproefd maar de smaak was niet helemaal wat ik verwacht had.
Ik ben nog een beginnend brouwer en tot nu toe smaakte mijn bieren in deze fase altijd redelijk naar verwachting. Gezien mij geringe ervaring ben ik nog niet echt thuis in alle verschillende smaak patronen en eventuele off-flavours. Nu ben ik op dit moment niet echt bezorgd maar wel nieuwsgierig naar jullie mening.

Ik vind het wat lastig te beschrijven wat ik proef maar ik vond de smaak erg scherp op de tong - niet heel aangenaam. In eerste instantie moest ik aan een sterke drank denken oid. Komt dit gewoon door het moment van proeven mogelijk of het hoge alcoholgehalte (bijna 9%)? Of is hier nu nog gewoon niks over te zeggen?
Verder was hij heel licht fruitig denk ik en totaal niet zoet - deze eigenschappen vond ik prima.

Overal lees ik dat dit soort bieren beter gaan smaken naar verloop van tijd maar ik vroeg mij af hoe drastisch dit verschil is en of een amateur als ik dit zou proeven.

Ik ben benieuwd naar jullie mening.

Groet,
Jules

Het recept voor 15 liter (gebaseerd op het recept van Rene Geilings - website 't Wort Wat)

Pilsmout 4500 g
CaraMunich type3 50 g
CaraMunich type1 565 g
Carafa special type 1 250 g
Choco mout 37.5 g
Mais vlokken 220 g

Maischschema
30 min 60C
60 min 68C
75 min 75C

Koken:
90 min Hallertau Hers. 60 g
90 min Styrian Goldings 15 g
15 min Donker rietsuiker 575 g
10 min Iers mos ~3 g

Begin SG: 1085 (13,5 liter)

Gist: Safale S04 1 zakje

Bij 21 graden weg gezet en volgende ochtend op 20 graden gezet. Het staat nu 7 dagen.

Sint Maarten

Ik zou je op dit moment niet teveel zorgen maken over de smaak. Een quadrupel heeft echt wel even tijd nodig. Is er een paar dagen geen activiteit in het waterslot dan kun je gaan bottelen. Bij twijfel, een paar dagen wachten kan nooit kwaad.

Brouwers

Ik weet niet wat je vorige bieren waren, maar over het algemeen is mijn ervaring dat de smaak tijdens/net na de vergisting zelden echt voorspellend zijn voor de uiteindelijke smaak. Uitzondering was denk ik de APA. Weet niet of het klopt, maar ik denk dat biertypen waarvan het gistprofiel sterker aanwezig is in de smaak ook langer nodig hebben om op de uiteindelijke smaak te komen. Cleanere bieren zullen denk ik vrij snel op smaak zijn.

Om een beter beeld te krijgen van de smaak die je proeft zou je hier even kunnen kijken: www.hobbybrouwen.nl/artikel/De_smaak_van_bier.htm
Geeft een goed overzicht van de verschillende bijsmaken

brouwmus

De Quadrupel die BLUB en ik eind september hebben gebrouwen, was pas echt op dronk vanaf het begin van de maand.

Geen paniek, lijkt mij ook.

Groet,
John

jake99

Citaat van: Gadiot op 23-12-2014  11:37 uHallo,

Even een vraagje over een smaak die ik niet helemaal kan plaatsen. Ik ben op dit moment mijn eerste quadrupel (zie recept onder aan deze post) aan het brouwen en na een week is de activiteit in mijn gistvat zeer laag. Daarom wilde ik even meten hoe het ervoor stond. Het SG was 1022 en moet naar 1018 volgens het recept. So far so good. Uiteraard heb ik ook even geproefd maar de smaak was niet helemaal wat ik verwacht had.
Ik ben nog een beginnend brouwer en tot nu toe smaakte mijn bieren in deze fase altijd redelijk naar verwachting. Gezien mij geringe ervaring ben ik nog niet echt thuis in alle verschillende smaak patronen en eventuele off-flavours. Nu ben ik op dit moment niet echt bezorgd maar wel nieuwsgierig naar jullie mening.

Ik vind het wat lastig te beschrijven wat ik proef maar ik vond de smaak erg scherp op de tong - niet heel aangenaam. In eerste instantie moest ik aan een sterke drank denken oid. Komt dit gewoon door het moment van proeven mogelijk of het hoge alcoholgehalte (bijna 9%)? Of is hier nu nog gewoon niks over te zeggen?
Verder was hij heel licht fruitig denk ik en totaal niet zoet - deze eigenschappen vond ik prima.

Overal lees ik dat dit soort bieren beter gaan smaken naar verloop van tijd maar ik vroeg mij af hoe drastisch dit verschil is en of een amateur als ik dit zou proeven.

Ik ben benieuwd naar jullie mening.

Groet,
Jules

Het recept voor 15 liter (gebaseerd op het recept van Rene Geilings - website 't Wort Wat)

Pilsmout 4500 g
CaraMunich type3 50 g
CaraMunich type1 565 g
Carafa special type 1 250 g
Choco mout 37.5 g
Mais vlokken 220 g

Maischschema
30 min 60C
60 min 68C
75 min 75C

Koken:
90 min Hallertau Hers. 60 g
90 min Styrian Goldings 15 g
15 min Donker rietsuiker 575 g
10 min Iers mos ~3 g

Begin SG: 1085 (13,5 liter)

Gist: Safale S04 1 zakje

Bij 21 graden weg gezet en volgende ochtend op 20 graden gezet. Het staat nu 7 dagen.

Enkele weken geleden ook een eerste quadrupel gemaakt en uw verhaal is 100% identiek aan het mijne qua smaak en (brouw)ervaringen,...
Enkele dagen geleden heb ik pas gebotteld (wegens tijdgebrek...).
De smaak was helemaal niet meer zoals na de hoofdvergisting.

Jacques

Citaat van: jake99 op 23-12-2014  20:33 uDe smaak was helemaal niet meer zoals na de hoofdvergisting.

Dat is niet vreemd omdat er dan nog niet alle vergistbare suikers zijn vergist en er veel gist in je bier zweeft.

hansm

Citaat van: Gadiot op 23-12-2014  11:37 u... Daarom wilde ik even meten hoe het ervoor stond. Het SG was 1022 en moet naar 1018 volgens het recept. So far so good. Uiteraard heb ik ook even geproefd maar de smaak was niet helemaal wat ik verwacht had...

... Ik vind het wat lastig te beschrijven wat ik proef maar ik vond de smaak erg scherp op de tong - niet heel aangenaam. In eerste instantie moest ik aan een sterke drank denken oid...

Als de vergisting nog loopt zitten er allerlei stoffen in het jongbier die nog opgeruimd of geneutraliseerd worden. Bijvoorbeeld acetaldehyde (ruikt naar groene appels of vers gemaaid gras) en diacetyl (roomboterbabbelaars). Gezien de zwaarte van het brouwsel en de hoeveelheid toegevoegde gist zou het me ook niet verbazen als er hogere alcoholen in het bier zitten. Die kunnen een branderig gevoel geven.

Advies: rustig uit laten gisten, bottelen en na een paar weken nog maar eens proeven. Acetaldehyde wordt verder afgebroken, diacetyl wordt weer opgenomen door de gist en de hogere alcoholen zullen voor een deel samen met zuren uit het bier esters gaan vormen.

Geduld dus!  :biersmile:

Gadiot

Dank allen!

Nu kan ik geheel gerustgesteld de kerstdagen tegemoet  ;)

Vergelijkbare Topics (7)

40618

Reacties: 17
Gelezen: 2252

38771

Reacties: 3
Gelezen: 1217

12021

Reacties: 11
Gelezen: 5068

30017

Reacties: 17
Gelezen: 6038

7409

Reacties: 9
Gelezen: 4552

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.