Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Zwaar bier met een Speidel Braumeister 50 liter

Gestart door mickey, 26-08-2014 18:10 u

Vorige topic - Volgende topic

alrikdew

Zelf zie ik het probleem van af en toe roeren niet echt hoor? Maar zeven tjah dat zou ik ook niet doen.

RobinB

Ik zet hem nu aan, ga andere dingen doen en kom na ruim een uur terug als het maischen klaar is. Met tussentijds doorroeren kan dat niet. :)
Ook heb ik het niet nodig, gezien ik tevreden ben met mijn huidige rendement.
Waarom zou ik me dan meer verrichtingen op de hals halen?

hans_nwk

Citaat van: RobinB op 28-08-2014  07:38 uIk zet hem nu aan, ga andere dingen doen en kom na ruim een uur terug als het maischen klaar is. Met tussentijds doorroeren kan dat niet. :)
Het enige dat ik kan verzinnen is zwaarder bier (en geen moutextract willen gebruiken).

luc b

Citaat van: Jacques op 27-08-2014  21:35 uOok mijn idee. Als je het schrootsel moet zeven, apart behandelen en steeds de inhoud van de moutkorf doorroert kun je net zo goed traditioneel brouwen... Met een kookwekker en een themometer met alarm kun je ook reproduceerbaar brouwen. Heb ik in ieder geval jaren gedaan voor de aanschaf van mijn Speidel Braumeister.

Voor een stuk heb je natuurlijk gelijk, maar met een minimum aan extra werk brouw je pakweg 20% meer (high gravity).

Erick

Het zijn maar 'tips' hé.
Niemand dwingt jullie zo te moeten gaan werken. :-)

RobinB

alrikdew

Ja dat begrijp ik Robinb. Dat is inderdaad het mooie van die machine :)

Hai

Citaat van: RobinB op 28-08-2014  07:38 uIk zet hem nu aan, ga andere dingen doen en kom na ruim een uur terug als het maischen klaar is. Met tussentijds doorroeren kan dat niet. :)
Dat is het mooie van de Speidel, je kan nog even een boodschap doen of even stofzuigen (mijn vrouw is dan ook weer tevreden).  Zwaar bier brouw ik ook steeds minder, liever een lekker doordrinkbaar biertje en s'morgens minder hoofdpijn :police:

Jacques

Citaat van: luc b op 28-08-2014  10:16 uVoor een stuk heb je natuurlijk gelijk, maar met een minimum aan extra werk brouw je pakweg 20% meer (high gravity).

Al die extra handelingen zie ik toch niet als een minimum aan extra werk.

Voor mij was de belangrijkste reden voor de aanschaft van een Speidel Braumeister het brouwen van kleinere hoeveelheden en minder tijd kwijt zijn aan een brouwsessie. Op die manier kom ik er wat eerder toe om een brouwsel op te zetten. Als je net als ik zo'n 34 jaar brouwt hoeft het roeren in een beslag en het halen van een maximaal rendement niet zo nodig meer. Dan ben je maar wat blij dat een machine dat van je overneemt.
Ik ben in ieder geval tevreden over de standaard werkwijze en het feit dat ik mijn handen vrij heb tijdens het brouwen. Overigens verricht ik dan meestal huishoudelijke klusjes en daar wordt mijn vrouw weer blij van.

Voor een extra zwaar bier is twee keer maischen een optie. Dat kost alles bij elkaar een uur tot anderhalf uur extra tijd (zonder steeds te hoeven roeren...).

mickey

Citaat van: Jacques op 28-08-2014  22:07 uAl die extra handelingen zie ik toch niet als een minimum aan extra werk.

Voor mij was de belangrijkste reden voor de aanschaft van een Speidel Braumeister het brouwen van kleinere hoeveelheden en minder tijd kwijt zijn aan een brouwsessie. Op die manier kom ik er wat eerder toe om een brouwsel op te zetten. Als je net als ik zo'n 34 jaar brouwt hoeft het roeren in een beslag en het halen van een maximaal rendement niet zo nodig meer. Dan ben je maar wat blij dat een machine dat van je overneemt.
Ik ben in ieder geval tevreden over de standaard werkwijze en het feit dat ik mijn handen vrij heb tijdens het brouwen. Overigens verricht ik dan meestal huishoudelijke klusjes en daar wordt mijn vrouw weer blij van.

Voor een extra zwaar bier is twee keer maischen een optie. Dat kost alles bij elkaar een uur tot anderhalf uur extra tijd (zonder steeds te hoeven roeren...).

Er zijn veel wegen naar Rome, ik ga gewoon twee keer maischen.
Als mijn bestelling binnen is, maar ik heb er een zwaar hoofd in.

seed7

Er is een Zwitserse 200 liter speidelbrouwer die het ding in handbediening gebruikt en dan Engelse stijl infusie brouwt. Alleen de moutkoker wordt met water en mout gevuld en alleen het onderste filter wordt geplaatst. Er wordt niet gecirculeerd, wel gespoeld. Geen idee of dat ook met kleinere Speidels kan / wat oplevert.

Ingo

hans_nwk

Zijn er ook speidelaars die al eens geprobeerd hebben het bovenste filter op de kop te gebruiken dus met het pijpje naar beneden?

Misschien moet je dan nog een paar ringen of zo erboven doen om onder de gebogen rand te blijven. Het scheelt wel een paar cm ruimte. Volgende week wil ik dat eens proberen.

Jacques

Citaat van: hans_nwk op 29-08-2014  15:28 uZijn er ook speidelaars die al eens geprobeerd hebben het bovenste filter op de kop te gebruiken dus met het pijpje naar beneden?

Misschien moet je dan nog een paar ringen of zo erboven doen om onder de gebogen rand te blijven. Het scheelt wel een paar cm ruimte. Volgende week wil ik dat eens proberen.

Lijkt mij een goed idee. Je verander zo de verhouding mout : water een klein beetje ten gunste van de mout. Hierdoor moet je wat zwaarder bier kunnen brouwen.

Hai

Citaat van: Jacques op 29-08-2014  21:34 uLijkt mij een goed idee. Je verander zo de verhouding mout : water een klein beetje ten gunste van de mout. Hierdoor moet je wat zwaarder bier kunnen brouwen.
Bedoel je dan dat je er meer mout in kwijt kan, of dat het beslag dunner wordt?

RobinB

Citaat van: seed7 op 29-08-2014  15:10 uAlleen de moutkoker wordt met water en mout gevuld en alleen het onderste filter wordt geplaatst. Er wordt niet gecirculeerd, wel gespoeld.
Ik zie niet precies hoe dit goed kan werken, althans niet met een redelijk rendement. :weetniet:

hans_nwk

Citaat van: Hai op 29-08-2014  22:33 uBedoel je dan dat je er meer mout in kwijt kan, of dat het beslag dunner wordt?
Mijn bedoeling is meer mout

seed7

Citaat van: RobinB op 29-08-2014  22:39 uIk zie niet precies hoe dit goed kan werken, althans niet met een redelijk rendement. :weetniet:

Voor rendement heb je geen circulatie nodig dus dat zal voornamelijk van je spoelen afhankelijk zijn. Ik heb eerlijk gezegd nooit al dat rondpompen in hermsen/rimsen/speidels begrepen. Inmaischen en goed isoleren, klaar.

Filmpje

Ingo

RobinB

Je zit (in ieder geval met de 20 liter versie) wel met een aardig watervolume buiten de binnenpan. Als je niet recirculeert, moet je dat allemaal vullen met water wat het wort enkel zal verdunnen. Zeker als je dan ook nog spoelt zal je enkel laag SG bieren kunnen brouwen.
Misschien is het rendement wel prima, maar het apparaat wordt er veel minder veelzijdig van naar mijn idee. :)

[edit]

Kennelijk zitten er kleppen of zo in de grote versie, want hij kan gewoon maischen in de binnenpan zonder dat het naar de ring erbuiten loopt.
Overigens recirculeert hij wel, zie rond 50 s... ;)

seed7

Citaat van: RobinB op 29-08-2014  23:08 uJe zit (in ieder geval met de 20 liter versie) wel met een aardig watervolume buiten de binnenpan.

Ik ken de Speidel Braumeisters zelf niet goed genoeg en weet dat er met de verschillende modellen verschillende mogelijkheden zijn. Dus wat hij hier doet kan niet met de kleinere omdat er altijd water buiten de moutkoker staat?

Dani, de brouwer experimenteert redelijk veel met zijn apparaat, hij is ook degene die koud spoelt

Ingo

RobinB

Inderdaad, zie mijn edit. :)
Bij de kleine modellen kan je juist met het recirculeren de buitenruimte "leeg" houden (op het minimum van de verwarmspiralen na). Als je niet pompt ontstaat er een evenwicht tussen de niveaus.

Jacques

Citaat van: Hai op 29-08-2014  22:33 uBedoel je dan dat je er meer mout in kwijt kan, of dat het beslag dunner wordt?

Je kunt dan meer mout kwijt. Bij een traditionele manier van brouwen wordt dan het beslag dikker. Omdat bij een Braumeister de mout in de moutkorf zit wordt het beslag niet dikker maar heb je wel een zwaardere wort.

Jacques

Citaat van: seed7 op 29-08-2014  23:15 uIk ken de Speidel Braumeisters zelf niet goed genoeg en weet dat er met de verschillende modellen verschillende mogelijkheden zijn. Dus wat hij hier doet kan niet met de kleinere omdat er altijd water buiten de moutkoker staat?

Dani, de brouwer experimenteert redelijk veel met zijn apparaat, hij is ook degene die koud spoelt

Ja, zoals Robin al aangeeft. Ik snap niet waarom hij niet rondpompt. Door alles in de moutkorf te houden benut je maar een gedeelte van de capaciteit van je brouwketel.

En koud spoelen? Dat geeft zeker geen hoger rendement en ook geen tijdwinst. Je beslag koelt af terwijl je wilt gaan koken. Dat doe je alleen als je geen verwarmingsmogelijkheden hebt.

seed7

Citaat van: RobinB op 29-08-2014  23:08 uKennelijk zitten er kleppen of zo in de grote versie, want hij kan gewoon maischen in de binnenpan zonder dat het naar de ring erbuiten loopt.
Overigens recirculeert hij wel, zie rond 50 s... ;)

De binnenpan wordt zo vast op de bodem gedrukt dat er onderlangs geen vloeistof ontsnapt. Zodra in het filmpje de bewegende beelden beginnen wordt die druk er afgelaten en stroom het wort er onder uit.

Het circuleren wat je ziet is het helder laten lopen van het wort (Klarlauf). Tijdens het maischen circuleert hij niet.

@ Jacques,

Hij spoelt koel, ca 50°C. Ik kan het filmpje even niet vinden, hij gaat met hand en slang en al in het filterbed en haalt zo een hoger rendement. Voor hem, als professional, is dat belangrijk en hij perst op deze manier bij normaal maischen 300 liter bier uit de Speidel.

Ingo

Jacques

Citaat van: seed7 op 30-08-2014  00:20 uDe binnenpan wordt zo vast op de bodem gedrukt dat er onderlangs geen vloeistof ontsnapt. Zodra in het filmpje de bewegende beelden beginnen wordt die druk er afgelaten en stroom het wort er onder uit.

Het circuleren wat je ziet is het helder laten lopen van het wort (Klarlauf). Tijdens het maischen circuleert hij niet.

@ Jacques,

Hij spoelt koel, ca 50°C. Ik kan het filmpje even niet vinden, hij gaat met hand en slang en al in het filterbed en haalt zo een hoger rendement. Voor hem, als professional, is dat belangrijk en hij perst op deze manier bij normaal maischen 300 liter bier uit de Speidel.

Ingo

Dat stevig op de bodem drukken heb je ook bij de kleinere versies. Bij de 20 liter versie die ik heb zitten geen kleppen die open en dicht gezet kunnen worden tussen de in- en uitlaat van de pomp. Waarschijnlijk heeft hij de installatie zelf gemodificeerd en kleppen aangebracht.

Dat spoelen snap ik nog steeds niet. Het is algemeen bekend dat een hogere temperatuur stoffen (lees suikers) beter oplossen. Je hebt het over 50 ºC, dat doet mij vermoeden dat hij water zo uit een geiser gebruikt en niet wil investeren in een grote boiler.

RobinB

Citaat van: seed7 op 30-08-2014  00:20 uDe binnenpan wordt zo vast op de bodem gedrukt dat er onderlangs geen vloeistof ontsnapt.
Het ontsnapt ook niet via de korfrand, maar via de pompleiding. :)
Die zorgt immers voor een open verbinding tussen in en buiten de korf.
Althans bij de kleinere modellen.

Mbt het recirculeren, zie de ;)...

Vergelijkbare Topics (7)

36617

Reacties: 12
Gelezen: 5550

28649

Gestart door Dante

Reacties: 13
Gelezen: 4663

18801

Gestart door Gerie

Reacties: 12
Gelezen: 6289

38762

Reacties: 18
Gelezen: 3015

490

Gestart door dave

Reacties: 26
Gelezen: 26905

32186

Reacties: 4
Gelezen: 1531

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.