Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Zwaar bier met een Speidel Braumeister 50 liter

Gestart door mickey, 26-08-2014 18:10 u

Vorige topic - Volgende topic

mickey

Ik wil zaterdag een zwaar bruin biertje brouwen met mijn Speidel Braumeister 50 liter.
Maar ik zal zeker 2 x moeten maischen, aangezien er maar 13 kg max mout in mijn filter kan.
Iemand andere ideeën ???

nembrionic

Citaat van: mickey op 26-08-2014  18:10 uIk wil zaterdag een zwaar bruin biertje brouwen met mijn Speidel Braumeister 50 liter.
Maar ik zal zeker 2 x moeten maischen, aangezien er maar 13 kg max mout in mijn filter kan.
Iemand andere ideeën ???

Je andere optie is genoegen te nemen met minder dan 50 liter :)
Of suiker/karamel toevoegen.

hans_nwk

Citaat van: nembrionic op 26-08-2014  18:28 uOf suiker/karamel toevoegen.
Of moutextract

alrikdew

Ik zou veel pilsmout achterwege laten en dit vervangen voor maisch extract inderdaad!

Jacques

Citaat van: mickey op 26-08-2014  18:10 uIk wil zaterdag een zwaar bruin biertje brouwen met mijn Speidel Braumeister 50 liter.
Iemand andere ideeën ???

Moutextract toevoegen.

Veel minder brouwen is geen optie omdat je verwamingselement niet droog mag komen te staan.

Erick

nembrionic

Citaat van: Jacques op 26-08-2014  22:41 uMoutextract toevoegen.

Veel minder brouwen is geen optie omdat je verwamingselement niet droog mag komen te staan.

Bedoelde daarmee meer inkoken. Daar was ik niet duidelijk in :)

luc b

Ik beweer hier dat je quasi om het even welk bier kan brouwen in je Speidel Braumeister. Ik werk met een Speidel Braumeister 20, maar de eigenaars van een Speidel Braumeister 50 dienen mijn cijfers maar te vermenigvuldigen met 2.5.

In de Speidel Braumeister 20 kan je zonder problemen tot een stort gaan van 6,25 kg. 6 kg (15 kg voor Speidel Braumeister 50) werkt echter comfortabeler.
Hoe?
Gebruik zeker walsenmolen (Chinees is perfect).
Na het schroten zeef je je schroot zodanig dat je meel gescheiden wordt van de rest.
Het is nl het meel dat moeilijkheden veroorzaakt.
Het meel doe je in een kookpan met (voor de Speidel Braumeister 20) 2 liter warm water.
Deze pan plaats je in je in je warmwatervat waar je het water in verwarmt dat je straks nodig hebt om te spoelen.
Je maischt dus het meel apart van het ander schroot.
Na het maischen en voor het spoelen breng je alles weer samen.

HET LUKT ECHT.

Bijkomende tips:
-1 X tussentijds roeren. Ik doe dat met een gipsmenger op mijn boormachine.
-Ik doe een bijkomende stap van 74 °C gedurende 30 minuten. Dit heeft geen invloed op je bier maar verhoogt je rendement.
-Ik spoel tot wanneer het wort de onderkant van de moutkorf bereikt heeft (zelfs iets meer). Uiteraard in het geval van een niet te zwaar bier of een bier met hoge suikerstort.
Zo geraak ik soms aan een batch van 30 à 31 liter.

DOEN

alrikdew

Ik ben nu aan het sparen voor de Speidel Braumeister 50 L en zit op drie kwart nu ongeveer... Maar kan je niet wat grover schroten waardoor je geen meel meer hebt?

assebasie

Citaat van: luc b op 27-08-2014  10:18 uIk beweer hier dat je quasi om het even welk bier kan brouwen in je Speidel Braumeister. Ik werk met een Speidel Braumeister 20, maar de eigenaars van een Speidel Braumeister 50 dienen mijn cijfers maar te vermenigvuldigen met 2.5.

In de Speidel Braumeister 20 kan je zonder problemen tot een stort gaan van 6,25 kg. 6 kg (15 kg voor Speidel Braumeister 50) werkt echter comfortabeler.
Hoe?
Gebruik zeker walsenmolen (Chinees is perfect).
Na het schroten zeef je je schroot zodanig dat je meel gescheiden wordt van de rest.
Het is nl het meel dat moeilijkheden veroorzaakt.
Het meel doe je in een kookpan met (voor de Speidel Braumeister 20) 2 liter warm water.
Deze pan plaats je in je in je warmwatervat waar je het water in verwarmt dat je straks nodig hebt om te spoelen.
Je maischt dus het meel apart van het ander schroot.
Na het maischen en voor het spoelen breng je alles weer samen.

HET LUKT ECHT.

Bijkomende tips:
-1 X tussentijds roeren. Ik doe dat met een gipsmenger op mijn boormachine.
-Ik doe een bijkomende stap van 74 °C gedurende 30 minuten. Dit heeft geen invloed op je bier maar verhoogt je rendement.
-Ik spoel tot wanneer het wort de onderkant van de moutkorf bereikt heeft (zelfs iets meer). Uiteraard in het geval van een niet te zwaar bier of een bier met hoge suikerstort.
Zo geraak ik soms aan een batch van 30 à 31 liter.

DOEN

Welke moeilijkheden los je op door het meel apart te behandelen? Welk SG en volume bereik je met deze methode voor begin koken met de 6 kg pilsmout stort?

William

Ik denk dat het meel de openheid / porositeit van het moutbed beïnvloedt waardoor je voorkeurstroombanen in het bed krijgt en daardoor minder extractie of spuitfonteinen.

Zou dat niet op te lossen zijn door wat meer aandacht aan het schroten te besteden en meel te voorkomen, bv door klam te schroten, niet te snel te schroten of door wat vaker het moutbed los te roeren (om het meel te verdelen).

Een voordeel van een fijner schrootsel is natuurlijk wel dat je meer mout in de moutkorf krijgt (dichtere pakking) en dus een potentieel zwaarder bier kunt brouwen.

Zelf zit nog steeds te twijfelen over de aanschaf van een Speidel Braumeister (20 liter). Een reden zou het gemak zijn maar dan zou ik niet apart mout moeten zeven en maischen.

assebasie

Citaat van: William op 27-08-2014  12:22 uIk denk dat het meel de openheid / porositeit van het moutbed beïnvloedt waardoor je voorkeurstroombanen in het bed krijgt en daardoor minder extractie of spuitfonteinen.

Zou dat niet op te lossen zijn door wat meer aandacht aan het schroten te besteden en meel te voorkomen, bv door klam te schroten, niet te snel te schroten of door wat vaker het moutbed los te roeren (om het meel te verdelen).

Een voordeel van een fijner schrootsel is natuurlijk wel dat je meer mout in de moutkorf krijgt (dichtere pakking) en dus een potentieel zwaarder bier kunt brouwen.

Zelf zit nog steeds te twijfelen over de aanschaf van een Speidel Braumeister(20 liter). Een reden zou het gemak zijn maar dan zou ik niet apart mout moeten zeven en maischen.

Zou allemaal wel wat kunnen doen op het rendement. Desondanks verwacht ik daar geen stappen van dat je met een enkel-maisch een barley-wine kan maken zonder aanzienlijk veel suiker te gebruiken.

Hai

Volgens mij zijn de tips helder als je echt een zwaar bier wil met een Speidel ----->boven SG 1085 dan moet je:

1 moutextract toevoegen
2 suiker toevoegen
3 verder inkoken
4 goed schroten,  bij mij komt er hooguit één half theekopje meel vrij
5 twee keer roeren tijdens het maischen.
6 spoelen met ongeveer 3-4 liter

assebasie

Je suggereert dat de genoemde tips niet noodzakelijk zijn voor de Speidel om een 1085 biertje te brouwen. Opmerkelijk. Suiker moet ik al toevoegen voor een een tripel-achtige sterkte in geval van een enkel-maisch proces met een extractie efficiency van ~72%. Eigenlijk geldt dat al eerder.

Hai

Citaat van: assebasie op 27-08-2014  14:59 uJe suggereert dat de genoemde tips niet noodzakelijk zijn voor de Speidel om een 1085 biertje te brouwen. Opmerkelijk. Suiker moet ik al toevoegen voor een een tripel-achtige sterkte in geval van een enkel-maisch proces met een extractie efficiency van ~72%. Eigenlijk geldt dat al eerder.
Wat bedoel je met een enkelmaisch?

assebasie

Citaat van: Hai op 27-08-2014  15:07 uWat bedoel je met een enkelmaisch?

Het standaard proces: 1 stort en 1x extractie -> spoelen -> koken, etc

Ik heb voor een volmout dubbel/tripel enkele keren het extractie proces een 2e maal uitgevoerd met een nieuwe moutstort, uiteraard met hetzelfde maisch water. Geen voordelige aanpak als je kijkt naar het uiteindelijke rendement maar het biedt voor de Speidel wel de mogelijkheid een zwaarder bier te maken met een redelijke volume opbrengst. Het kost alleen wat meer extractietijd en mout.

Hoe maak jij een 1080 bier en hoeveel liter opbrengst heb je dan aan het einde van het kookproces?

Hai

Citaat van: assebasie op 27-08-2014  15:17 uHet standaard proces: 1 stort en 1x extractie -> spoelen -> koken, etc

Ik heb voor een volmout dubbel/tripel enkele keren het extractie proces een 2e maal uitgevoerd met een nieuwe moutstort, uiteraard met hetzelfde maisch water. Geen voordelige aanpak als je kijkt naar het uiteindelijke rendement maar het biedt voor de Speidel wel de mogelijkheid een zwaarder bier te maken met een redelijke volume opbrengst. Het kost alleen wat meer extractietijd en mout.

Hoe maak jij een 1080 bier en hoeveel liter opbrengst heb je dan aan het einde van het kookproces?
Ruim 6 kg mout, roeren en spoelen kom dan op 20 liter.

assebasie

Indrukwekkend!
Ik bereken een redement van 91% (uitgaande van 4% vocht en 80% maximaal extract in de mout) als ik uitga van 24 liter voor koken (20 graden) en geen suikertoevoeging tijdens koken. Zoals ik al eerder vertelde, mijn rendement is ~72%.

Erick

Dan heb je een laag rendement.
Ik zit op ruim 80%...

assebasie

Hai

Citaat van: assebasie op 27-08-2014  15:48 uIndrukwekkend!
Ik bereken een redement van 91% (uitgaande van 4% vocht en 80% maximaal extract in de mout) als ik uitga van 24 liter voor koken (20 graden) en geen suikertoevoeging tijdens koken. Zoals ik al eerder vertelde, mijn rendement is ~72%.
Nee 90% red ik niet, maar 80 wel.

assebasie

Dan heb ik nog wat te troubleshooten  8)

Erick

Alle tips staan wel in het officiele Braumeister topic, maar even samenvattend:

-Walsenmolen op stand 1.2mm
-Goed roeren bij inmaischen.
-pauzeren en een keertje roeren bij elke temperatuurstap (normaliter 2x dus)
-Spoelen met 3 tot 4 liter (bij 20 ltr braumeister) (78 - 80 graden)
-inmaischen met 23 - 25 liter (bij 20 ltr Braumeister)
-Maischstappen niet te kort doen.

Mijn laatste brouwsel had een rendement van 86%.

RobinB

Ik haal ook zo'n 75%, maar spoel bewust zeer weinig/niet.
Dit omdat ik niet 20 liter wil hebben maar minder.

Als je mikt op minder bier, dus maximale mout:water ratio, weinig/niet spoelt en evt wat langer inkookt, haal je 1075+ met gemak, ook volmout.

Trucs als tussentijds doorroeren, zeven, enz doe ik niet aan. Ik heb de Braumeister voor maximaal gemak en minimale hands-on tijd! ;D

Jacques

Citaat van: RobinB op 27-08-2014  18:36 uTrucs als tussentijds doorroeren, zeven, enz doe ik niet aan. Ik heb de Braumeister voor maximaal gemak en minimale hands-on tijd! ;D

Ook mijn idee. Als je het schrootsel moet zeven, apart behandelen en steeds de inhoud van de moutkorf doorroert kun je net zo goed traditioneel brouwen... Met een kookwekker en een themometer met alarm kun je ook reproduceerbaar brouwen. Heb ik in ieder geval jaren gedaan voor de aanschaf van mijn Speidel Braumeister.

Vergelijkbare Topics (7)

36617

Reacties: 12
Gelezen: 5550

28649

Gestart door Dante

Reacties: 13
Gelezen: 4663

38762

Reacties: 18
Gelezen: 3015

32186

Reacties: 4
Gelezen: 1531

18801

Gestart door Gerie

Reacties: 12
Gelezen: 6289

490

Gestart door dave

Reacties: 26
Gelezen: 26905

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.