Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Petfles met waterslot?

Gestart door Jelmer P, 04-08-2014 10:08 u

Vorige topic - Volgende topic

Jelmer P

Ik wil voor mijn volgende brouwsel graag een giststarter maken. Dit wil ik het liefst in een 2 liter petfles doen met een waterslot er op.

Maar hoe krijg ik het waterslot luchtdicht op zo'n fles?
Ik zag dit rubberen kapje:

http://www.Brouwmarkt.nl/bier-brouwen/gistingsvaten-emmers/kappen-watersloten/rubber-kap-nr-2-met-gat-voor-waterslot-diam-28-mm.html

Heeft iemand hier ervaring mee? En werkt dit goed?
Of is er een andere simpele oplossing?

Markiej87

http://www.brouwmarkt.nl/catalogsearch/result/?q=Rubber+stop

Ik zou er daar 1 uitzoeken met de juiste afmetingen, dat is het makkelijkst denk ik, en het past sowieso luchtdicht omdat de stop conisch is.

Jelmer P

Die zijn inderdaad nog veel beter!
Waar wordt de afmeting gemeten, bij het breedste of smalste gedeelte?

Het gat van de petfles is aan de binnenkant ongeveer 23 mm.

Eric v B

Citaat van: Jelmer P op 04-08-2014  10:51 uHet gat van de petfles is aan de binnenkant ongeveer 23mm.

Dan zou het deze worden:
http://www.Brouwmarkt.nl/rubber-stop-21-x-27-mm-nr-6-met-gat-9-mm.html

21 mm is de kleinste- en 27 is de grootste diameter van de stop.

Edolem

Misschien dom van me... Maar moet je voor het maken van gist niet juist veel zuurstof hebben? Dus juist niet afsluiten, maar luchtpompen of magneetroerder?

homoeccentricus

Ik maak mijn starter ook in een petfles. Dop er op schroeven en lang en hard schudden om zuurstof toe te voegen. Daarna dop half losschroeven zodat geproduceerde CO2 kan ontsnappen.  Maar ik maar een goeie halve liter starter voor acht liter ber.

Jacques

Citaat van: Edolem op 04-08-2014  12:13 uMisschien dom van me... Maar moet je voor het maken van gist niet juist veel zuurstof hebben? Dus juist niet afsluiten, maar luchtpompen of magneetroerder?

Het is inderdaad een beetje dubbel. Zuurstof bevordert inderdaad de gistgroei. Maar je wilt een starter ook beschermen tegen infecties. Vandaar dat snel gegrepen wordt naar een waterslot. Veel infecties komen via je starter in je bier.

Als je actieve gist hebt, zal de gist de omgeving zodanig beïnvloeden zodat andere organismen minder kans hebben om zich te ontwikkelen: de pH gaat omlaag, en er wordt koolzuur en alcohol gevormd. Zolang dit niet het geval is is het goed je starter te beschermen met een waterslot.

Bij het gebruik van Wyeast zakjes laat je eerst het zakje opbollen zodat je zeker wat dat je te maken hebt met actieve gist. Na het opbollen van zakje kun je de gist gaan vermenigvuldigen met behulp van een magneetroerder. Volstaan kan dan met een stuk aluminiumfolie over de opening van de Erlenmeijer. Een waterslot zorgt voor een mindere opbrengst aan nieuwe gistcellen.

Edolem

Dus methode (als ik je goed begrijp):

fles met waterslot om te bekijken of de gist aan het werk gaat
is de gist actief (lees het waterslot actief), dop eraf en zuurstof/lucht toe gaan voeren door roeren, pompje, magneetroerder

Toch?

RobinB

Yep!
En wat alu folie om te voorkomen dat er vliegjes in komen... :echtboos:

Jelmer P

Ik heb het al wat uitgevogeld. Momenteel beschik ik al over een aquariumbeluchtingspomp. Ik ga eerst eens proberen en Starter te maken met beluchting. Ondertussen ga ik onderdelen bij elkaar sprokkelen om zelf een magneetroerder van te maken. Leuk nieuw project!

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.