Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

SG meter

Gestart door henk sletering, 19-08-2013 21:10 u

Vorige topic - Volgende topic

henk sletering

Geachte forumleden,

Misschien ene erg slechte vraag maar toch:

Hoe werkt de SG meter,

Ik heb een brouwpakket gekocht en kreeg daar een lange maatbeker bij met zo een sg meter maar op beide staat een maat van 0 tot 100,
Nu is mijn vraag hoe lees ik dit af?

graag reacties,

alrikdew

SG staat voor soortelijk gewicht. De meter geeft aan hoeveel suiker er in je wort zit. Door dit te meten kan je redelijk simpel en redelijk nauwkeurig het alcoholpercentage berekenen.

De formule is: begin SG - eind SG= A ------> A x 0,135= alcohol percentage

Jacques

SG staat voor specific gravity. En het is een maat voor de dichtheid van een vloeistof.

Het klopt dat je met begin en eind SG het alcoholgehalte kunt bepalen.

henk sletering

Hoi,

Bedankt voor jullie reacties.

Maar ik heb nu bier van 3 dagen oud in mijn maatbeker zitten.
nu zit de meter erin en hij blijft op 0 zitten.
Moet je dit lang laten zitten?
Voor de zekerheid de meter is aan de onderkant rood met grijze balletjes is dit goed?

Neetje

Google eens op hydrometer.

goom

Jukkie

"Maar ik heb nu bier van 3 dagen oud in mijn maatbeker zitten.
Nu zit de meter erin en hij blijft op 0 zitten."

Waarschijnlijk bedoel je een maatcilinder :-)  Die SG meters hebben meestal meerdere schaalverdelingen; op de foto hieronder zie je een voorbeeld van een vloeistof met een SG van, uhmm, 1044. Helpt dit?

alrikdew

Citaat van: Jacques op 19-08-2013  21:51 uSG staat voor specific gravity.

Dit is toch hetzelfde als soortelijk gewicht???? Alleen in onze prachtige moerstaal!

Albertus

Citaat van: alrikdew op 20-08-2013  09:49 uDit is toch hetzelfde als soortelijk gewicht???? Alleen in onze prachtige moerstaal!

Nee, SG staat voor Specific Gravity zie hier.
Uitdrukkelijk vermeld: "Not to be confused with specific weight."

Bert

alrikdew

Hmm maar als ik het ga vertalen ( op meerdere sites) wordt soortelijk gewicht toch specific gravity...
 http://www.mijnwoordenboek.nl/vertaal/NL/EN/soortelijk%20gewicht

Albertus

Citaat van: alrikdew op 20-08-2013  10:05 uHmm maar als ik het ga vertalen ( op meerdere sites) wordt soortelijk gewicht toch specific gravity...
 http://www.mijnwoordenboek.nl/vertaal/NL/EN/soortelijk%20gewicht

Je moet het niet vertalen, je moet het begrijpen.

Bert

Dirtbag

Je gebruikt de dobber door de maatbeker te vullen met bier of wort, dan doe je de dobber er in zodat deze blijft drijven. Hij mag de bodem en de wand niet raken. Op de dobber is een schaal te vinden, het oppervlak van de vloeistof geeft op die schaal aan wat de SG is.

Tevens moet je er voor zorgen dat je afleest op de goede plek van de meniscus. wat is een meniscus?

Je hydrometer is waarschijnlijk gekalibreerd voor een temperatuur van 20 Celcius. Mocht je daar van afwijken dan zit er bij de hydrometer een papiertje met de correctie.

mvg

db

alrikdew

Citaat van: Albertus link=topic=23616.msg360323#msg360323date=1376986133Je moet het niet vertalen, je moet het begrijpen.

Bert
http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/sg.html op deze site staat hetzelfde... soortelijk gewicht.

en waarom moet je meteen zo bitchy doen... is deze site niet juist voor mensen die hulp nodig hebben als ze iets niet snappen?

William

Citaat van: alrikdew op 20-08-2013  09:49 uDit is toch hetzelfde als soortelijk gewicht???? Alleen in onze prachtige moerstaal!

Troost je. Soortgelijk gewicht en specifiek gewicht werden op ook op dit forum jarenlang door elkaar gebruikt. Volgens mij was het Adrie die opmerkte dat SG het specifiek gewicht is (=het soortgelijk gewicht van de suikeroplossing gedeeld door het soortgelijk gewicht van het oplosmiddel (water) bij dezelfde temperatuur en druk is (dus sg is dimensieloos in plaats van kg/m3))

Nu maakt het gelukkig allemaal niet zoveel uit omdat het soortgelijk gewicht van water grofweg 1000 kg/m3 is.

Albertus

Citaat van: alrikdew op 20-08-2013  10:27 uhttp://www.hobbybrouwen.nl/artikel/sg.html op deze site staat hetzelfde... soortelijk gewicht.

Er zijn nogal wat hobbybrouwers die SG "Soortelijk Gewicht" noemen. SG is overgenomen van Amerikaanse hobbybrouwers, daar staat het echter voor Specific Gravity een eenheidsloos getal. Vandaar dat je in literatuur het getal met een punt tegenkomt (b.v. 1.050), in Nederland gebruiken we een komma zodat je in BrouwHulp b.v. 1,050 zult zien. In de praktijk zeggen veel hobbybrouwers "duizendvijftig".
Er is alom onduidelijkheid maar gelukkig zal er geen verwarring ontstaan omdat iedereen uiteindelijk het getal op zijn eigen wijze van rekenen interpreteert.

Bert

henk sletering

Hoi,

Allemaal bedankt voor jullie reacties,
Vandaag even gebeld met de Brouwmarkt,
Wat is het verhaal ik heb de verkeerde meter gekregen de mijne heeft een schaal verdeling van 0 tot 100 en dit is voor sterke drank!! Ze hebben de verkeerde erbij gedaan.
Morgen verwacht ik een goede meter dan hou ik jullie op de hoogte,
Vandaag borrelde de mijn emmer niet meer continu maar af en toe dus we gaan de goede kant op!

Gr Henk

Vergelijkbare Topics (2)

497

Gestart door Ted_in_Bolivia

Reacties: 6
Gelezen: 9962

26-05-2005 18:08 u
door Ted_in_Bolivia

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.