Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Brouwen op 1 dag

Gestart door Kokkebil, 01-05-2013 12:51 u

Vorige topic - Volgende topic

De-Geert

Je zou eens kunnen kijken op een Engels forum: Jims beerkit. Ik heb daar meerdere keren gelezen van mensen die 's avonds inmaischen en de volgende ochtend gaan filteren, spoelen etc.
Schijnt toch goed te werken.

En je wort even aan de kook brengen om te pasteuriseren en de volgende dag hopkoken is natuurlijk  ook een prima optie.

Jacques

Citaat van: hansm op 01-05-2013  18:36 u
Citaat van: Ronald_ op 01-05-2013  18:17 u...
Schoonmaken: 15 minuten
...
Doe ik iets fout...? :weetniet:

Ik denk dat Ronald altijd met Sander brouwt. Als de een bezig is met koelen kan de ander al het een en ander schoonmaken. En natuurlijk kunnen 4 handen sneller werken dan 2.

Jacques

Citaat van: De-Geert op 01-05-2013  21:09 uJe zou eens kunnen kijken op een Engels forum: Jims beerkit. Ik heb daar meerdere keren gelezen van mensen die 's avonds inmaischen en de volgende ochtend gaan filteren, spoelen etc.
Schijnt toch goed te werken.

En je wort even aan de kook brengen om te pasteuriseren en de volgende dag hopkoken is natuurlijk  ook een prima optie.

Naar mijn idee is deze methode niet de manier om frisse bieren te krijgen. Je warmt 2 keer op met de nodige thermische belasting en hebt mogelijk ook meer last van oxidatie. Als je geen vergelijkingsmateriaal hebt is het snel goed. Je moet verder een geoefende proever zijn om dit soort smaakverschillen te kunnen opmerken en beschrijven.
Maar het kan uiteraard. Wanneer alles goed is afgesloten voor de nacht kun je de kans op infecties beperken.

Ronald_

Citaat van: Jacques op 01-05-2013  22:34 uDoe ik iets fout...? :weetniet:

Ik denk dat Ronald altijd met Sander brouwt. Als de een bezig is met koelen kan de ander al het een en ander schoonmaken. En natuurlijk kunnen 4 handen sneller werken dan 2.

9 van de 10 keer wel ;)

Maar koelen is bij ons geen actieve bezigheid. Zet je kraan aan, hevel het bier naar het gistvat en je kan allebei wat anders gaan doen. (Biertje drinken in de zon bijvoorbeeld!)

Kokkebil

Mout is geschroot en alles staat klaar!

Morgen weer een litertje of 35 fabriceren!

RobinB

5 uur lijkt me een nobel streven.
Succes! :)

Bas_Pierik

Ik zorg altijd dat de vaatwasser schoon (1x leeg laten spoelen, zodat ook de evt. resten weg zijn) en leeg is. Tijdens de brouwdag gaat alles in de vaatwasser wat ik niet meer nodig heb. Daardoor hoef ik alleen nog maar de weckketel en slangen schoon te maken.

Kokkebil

Citaat van: RobinB op 02-05-2013  23:18 u5 uur lijkt me een nobel streven.
Succes! :)

6,5 uur (mede door probleem met de heet water kraanaansluiting).
Ik spoel altijd onder druk met een Gardena spuitstuk.
Begin SG ligt altijd rond de 1090.
Ik heb nu noodgedwongen met een kannetje moeten spoelen en het SG is maar 1070.
Is dit het gevolg van de gebruikte spoelmethode of is er iets anders aan de hand?

Oscar

Citaat van: Kokkebil op 03-05-2013  21:56 uBegin SG ligt altijd rond de 1090.

Dat ligt aan je recept natuurlijk.... :D

Jacques

Citaat van: Kokkebil op 03-05-2013  21:56 uIk spoel altijd onder druk met een Gardena spuitstuk.
Begin SG ligt altijd rond de 1090.
Ik heb nu noodgedwongen met een kannetje moeten spoelen en het SG is maar 1070.
Is dit het gevolg van de gebruikte spoelmethode of is er iets anders aan de hand?

Een beetje lastig om hier iets zinnigs over te zeggen zonder meer informatie.

Heb je evenveel mout gebruikt? Heb je meer liters wort? Heb je meer of minder water gebruikt voor het spoelen van de bostel?

Kokkebil

Citaat van: Jacques op 03-05-2013  23:48 uEen beetje lastig om hier iets zinnigs over te zeggen zonder meer informatie.

Heb je evenveel mout gebruikt? Heb je meer liters wort? Heb je meer of minder water gebruikt voor het spoelen van de bostel?

Het recept was voor 35 ltr.
Totaal 11000 g. mout!
1000 g. suiker.
Maischwater 35 ltr.
Spoelwater 25 ltr.

Het wort was na het zeven/filteren ook nog wat troebel.
Zou kunnen dat de schrootmolen misschien te fijn is afgesteld, maar dit is volgens mij in tegenspraak met de SG waarde, want die zou volgens mij juist hoger moeten zijn,toch?
Nadat ik het brouwsel met de gisstarter (3 ltr. Wyeast 1762) had weggezet,zat er binnen 2 uur een DIKKE brijachtige laag op.
Het leek wel drijfnat bruinbrood! Dit heb ik nog nooit eerder meegemaakt!

RobinB

Normaliter heb je een rendement van ca. 76% en nu had je een rendement van ca. 58%.
Dat zou door het spoelen kunnen komen, maar ik denk dat je je hele werkwijze eens onder de loep moet nemen?
Dat spoelen onder druk klinkt afwijkend en als je dan ondanks (zo klinkt het) rigoreus spoelen een vrij normaal (dus relatief laag) rendement hebt, gaat er dus ergens iets mis.
Nu je "vrij normaal" gespoeld hebt, komt dat aan het licht.

En uiteraard door wat berekeningen aan het brouwen, wat brouwsoftware automatisch en standaard voor je doet. Vandaar dat het meer inzicht geeft. ;)

Die schuimlaag van de gist is overigens normaal.

hansm

Citaat van: Kokkebil op 03-05-2013  21:56 uIk spoel altijd onder druk met een Gardena spuitstuk.

Wat moet ik me daar bij voorstellen? Een keiharde waterstraal op de bostel? Of misschien wel half door de bostel?

Kokkebil

Citaat van: hansm op 04-05-2013  11:40 uWat moet ik me daar bij voorstellen? Een keiharde waterstraal op de bostel? Of misschien wel half door de bostel?

Nee, geen keiharde waterstraal.
Ik knijp de sproeier maar een beetje in, zodat ik de bostel goed kan uitspoelen.

Kokkebil

Citaat van: RobinB op 04-05-2013  11:37 uNormaliter heb je een rendement van ca. 76% en nu had je een rendement van ca. 58%.
Dat zou door het spoelen kunnen komen, maar ik denk dat je je hele werkwijze eens onder de loep moet nemen?
Dat spoelen onder druk klinkt afwijkend en als je dan ondanks (zo klinkt het) rigoreus spoelen een vrij normaal (dus relatief laag) rendement hebt, gaat er dus ergens iets mis.
Nu je "vrij normaal" gespoeld hebt, komt dat aan het licht.

En uiteraard door wat berekeningen aan het brouwen, wat brouwsoftware automatisch en standaard voor je doet. Vandaar dat het meer inzicht geeft. ;)

Die schuimlaag van de gist is overigens normaal.

Die schuimlaag heb ik natuurlijk altijd, maar deze keer was ie wel erg dik (en bruin van kleur),niet de schuimlaag zoals gebruikelijk met de hopresten e.d.
Zou het ook kunnen komen, dat de bostel teveel was afgekoeld, doordat ik met die aansluiting warmwaterkraan bezig ben geweest?
Ik heb dit nu voor het eerst. Gaat eigenlijk altijd goed!

hansm

Citaat van: Kokkebil op 04-05-2013  13:11 uDie schuimlaag heb ik natuurlijk altijd,maar deze keer was ie wel erg dik (en bruin van kleur),niet de schuimlaag zoals gebruikelijk met de hopresten e.d.
Zou het ook kunnen komen,dat de bostel teveel was afgekoeld,doordat ik met die aansluiting warmwaterkraan bezig ben geweest?
Ik heb dit nu voor het eerst. Gaat eigenlijk altijd goed!

Nee, het is echt gewoon gist. Een echte "top cropper" :biersmile:

RobinB

Citaat van: Kokkebil op 04-05-2013  13:01 uIk knijp de sproeier maar een beetje in, zodat ik de bostel goed kan uitspoelen

Klinkt toch als een flinke straal waarmee je een (groot?) deel van de bostel opwoelt?
Kan wel als je de onderste laag intact houdt, maar pas ook een beetje op voor zuurstof inslag.

Dan blijft het apart dat je met zo intensief spoelen toch slechts 76% haalt. Ook gezien je verhouding maisch/spoelwater.

hobbybob

Afgelopen maandag 30 liter tripel gebrouwen

Start 10:30

Het hele proces vanaf het afwegen van het mout tot en met het schoonmaken van de gebruikte spullen en keuken

Biertje 16:00

Had ik ook nog een vertragende factor want de eigenlijke brouwer was mijn zoontje van 9 :brouwen:

Shaytan

Ik had me bij mijn tweede brouwsel een beetje verkeken op het extra werk, ben er toen ook de hele dag mee bezig geweest want ik moest ondertussen ook nog drie klassen lesgeven. Grootste nadeel waren het uitspoelen van de bostel (werd een zooitje en ik ben 'bang' dat ik niet alle suiker uit de bostel heb kunnen spoelen) en het aan de kook brengen van het wort na 2-3 uur: dat duurde behoorlijk lang en is feitelijk gezien enorme energieverspilling.

Het voordeel van het te sterke wort (door niet voldoende uit te spoelen is mijn wort wel heel geconcentreerd gebleven) is natuurlijk wel dat ik een enorm sterk bier krijg. Vermoed ik dan, het staat nog te gisten.

Vergelijkbare Topics (7)

35807

Reacties: 20
Gelezen: 3683

44252

Reacties: 24
Gelezen: 1990

28962

Reacties: 14
Gelezen: 4821

10896

Reacties: 8
Gelezen: 4255

27633

Reacties: 71
Gelezen: 25896

34475

Reacties: 33
Gelezen: 5646

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.