Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Brouwen op 1 dag

Gestart door Kokkebil, 01-05-2013 12:51 u

Vorige topic - Volgende topic

Kokkebil

Misschien een gekke vraag.

Kan ik het brouwen verdelen over bijvoorbeeld 2 dagen?

Maischen en spoelen dag 1 en de rest de volgende dag?
Koken, koelen, zeven etc.

Oscar

Theoretisch zou het kunnen, echter is het voor de kwaliteit van je bier niet aan te raden. En als je het een beetje slim aanpakt en het volume niet te groot maakt, kun je in 5 uur een brouwseltje maken... :)

Hoppenbrouwers

De eerste paar keer duurt het mogelijk wat langer maar vijf uur is bij mij bijna standaard voor een brouwsel. Zou gewoon een keer op tijd beginnen op een vrije dag en alles afmaken. Er werkt niets zo frustrerend als een brouwdag met plannen na het brouwen.

Aart

Je kan natuurlijk wel de avond van te voren:
- mout afwegen
- schroten
- checklist maken
- spullen van zolder halen
- keuken opruimen zodat je meteen kan beginnen

tjleet

Citaat van: Kokkebil op 01-05-2013  12:51 uKan ik het brouwen verdelen over bijvoorbeeld 2 dagen?

Ik zou het niet doen. Een van mijn brouwsels moest helaas na het maischen, tijdens het filteren onderbroken worden. Bijna 5 uur later pas gaan koken. Dat is niet een van mijn beste bieren.

hansm

Citaat van: Kokkebil op 01-05-2013  12:51 uMisschien een gekke vraag.

Kan ik het brouwen verdelen over bijvoorbeeld 2 dagen?

Dat is niet heel verstandig. In ongekookt wort zitten allerlei bacteriën. Een deel daarvan kan de nacht overleven. Ook kunnen in het ongekookte wort nieuwe infecties groeien. De bacteriën zullen tijdens het koken worden gedood, maar de stoffen die ze hebben geproduceerd kunnen smaakafwijkingen geven.

Menno071

Citaat van: Aart op 01-05-2013  13:16 uJe kan natuurlijk wel de avond van te voren:
- mout afwegen
- schroten
- checklist maken
- spullen van zolder halen
- keuken opruimen zodat je meteen kan beginnen

Dit soort dingen doe ik inderdaad één of twee dagen van te voren. Wat ik óók de dag van tevoren doe, is de spullen zoveel mogelijk schoonmaken... De ochtend van het brouwen begin ik met het ontsmetten van datgene wat ontsmet moet worden, zodat ik daarna gelijk door kan met brouwen.

Ronald_

Citaat van: Menno071 op 01-05-2013  15:23 uWat ik óók de dag van tevoren doe, is de spullen zoveel mogelijk schoonmaken.

Als je dat gewoon op het eind van je brouwdag doet (of na het bottelen/ overhevelen in geval van gistvaten) hoef je dat niet te doen voordat je gaat brouwen.

heijligers

Vooraf ontsmetten  :weetniet:

Ontsmetten doe ik tijdens het koken. Alleen wat daarna met gekoelde wort in aanraking komt moet ontsmet zijn. De rest hoeft alleen maar schoon te zijn.

heijligers

Citaat van: Ronald_ op 01-05-2013  15:25 uAls je dat gewoon op het eind van je brouwdag doet (of na het bottelen/ overhevelen in geval van gistvaten) hoef je dat niet te doen voordat je gaat brouwen.
Juist.

Altijd na gebruik direct alles schoonmaken. Doe je dat niet dan koekt het aan en/of begint er vanalles op te groeien dat je niet in je bier wilt hebben.

Brouwen is kuisen  :brouwen:

Adrie

Citaat van: heijligers op 01-05-2013  15:27 uJuist.

Altijd na gebruik direct alles schoonmaken. DOe je dat niet dan koekt het aan en/of begint er vanalles op te groeien dat je niet in je bier wilt hebben.

Brouwen is kuisen  :brouwen:

Precies. Schoonmaken uitstellen is vragen om infecties.

Kokkebil

Wat een reacties!

Ik dacht al dat het niet zo verstandig is!

Maar bij een brouwsel van een litertje of 25-30 duurt het allemaal erg lang
Maischen, koken, filteren enz.

Ik ben altijd een hele dag bezig in mijn eentje en ben dan aan het eind van de dag helemaal total loss!
Hahaha

Is dit genoeg giststarter ( ca. 3,5 ltr) voor 35 liter?

Christian1990

Probeer een kleiner brouwsel te maken en dan langzaam opschalen. Dat heeft bij mij goed gewerkt ;-)

Kokkebil

Citaat van: Christian1990 op 01-05-2013  16:29 uProbeer een kleiner brouwsel te maken en dan langzaam opschalen. Dat heeft bij mij goed gewerkt ;-)

Dit is geen optie,Cristian!

Je bent er de hele dag druk mee,dus zo veel mogelijk brouwen in 1 keer!
En wat ook belangrijk is: Mijn vrienden en familie lusten wel een biertje!
Hahaha

Oscar

Citaat van: Kokkebil op 01-05-2013  16:21 uMaar bij een brouwsel van een litertje of 25-30 duurt het allemaal erg lang
Maischen,koken,filteren enz.

Ik ben altijd een hele dag bezig in mijn eentje en ben dan aan het eind van de dag helemaal total loss!

Nou zeg, zo arbeidsintensief is dat nu ook weer niet, in ± 8 uurtjes ben je met 25-30 liter wel klaar hoor. En als je het goed voor elkaar hebt is er tussendoor voldoende tijd om andere dingen te doen.

harry

Het snelst wat wij gebrouwen hebben was een 1-staps maisch en duurde 4 uur. Van afwegen tot en met afgekoeld wort in gistingsvat met gist toegevoegd. Alleen recept was al bedacht en stond klaar in BrouwVisie. Meestal duurt het langer maar dat is meer vanwege: Bakkie koffie als begin, dan samen recept bedenken/aanpassen en veel bier drinken. Dat leidt er dan wel toe dat wij ook moe zijn maar meer door terug naar huis te fietsen met dat bier in je benen.

tjleet

Een brouwdag beslaat bij mij rond de 8 uur, maar dat is vanaf spullen pakken tot en met spullen (schoon) opbergen. Ik heb geen haast op een brouwdag ;), maar werk uiteraard wel door.

Ronald_

Brouwsel van 50-60 liter a-z gaat bij ons in ongeveer 5 uur:

Spullen van zolder halen: 10 minuten
Mout wegen en schroten en maischwater vullen: 25 minuten
Maischen: 75 minuten
Filteren: 45 minuten
Opwarmen naar 100 graden: 15minuten
Koken: 60 minuten
Koelen: 30 minuten
Schoonmaken: 15 minuten

Om dit te halen moet je wel direct kunnen verwarmen bij het maischen. Ook helpt het om met zn tweeën te zijn bij de voorbereidingen (de een schroot, de ander vult water)

Om terug te komen bij de vraag van de topicstarter; Als je om 6 uur start ben je om 11 uur klaar (zowel in de ochtend als avond ;)).

Kokkebil

Citaat van: Ronald_ op 01-05-2013  18:17 uBrouwsel van 50-60 liter a-z gaat bij ons in ongeveer 5 uur:

Spullen van zolder halen: 10 minuten
Mout wegen en schroten en maischwater vullen: 25 minuten
Maischen: 75 minuten
Filteren: 45 minuten
Opwarmen naar 100 graden: 15minuten
Koken: 60 minuten
Koelen: 30 minuten

Om dit te halen moet je wel direct kunnen verwarmen bij het maischen. Ook helpt het om met zn tweeën te zijn bij de voorbereidingen (de een schroot, de ander vult water)

Om terug te komen bij de vraag van de topicstarter; Als je om 6 uur start ben je om 11 uur klaar (zowel in de ochtend als avond ;)).

Ik ben benieuwd welke brander jij hebt!
Maischen totaal 75 minuten en opwarmen tot 100 gr. 15 minuten.
Bij mij duurt dit voor ca. 25 ltr. veel langer!

hansm

Citaat van: Ronald_ op 01-05-2013  18:17 u...
...

Doe ik iets fout...? :weetniet:

harry

Wij zitten ook rond de 15 tot 20 minuten.  Het enige wat nog te reinigen zijn na het op gistvat hebben van je jongbier zijn je koeler met slangen(bij ons platenkoeler), refractometer en kookpan. Het meeste tijd kost nog de buitenkant van de pan waar de isolatiemat aan het rvs is gaan hechten. En natuurlijk je laatste bierglas.

RobinB

Ik red het ook altijd binnen 5 uur, zou ik het voorbereiden dan is <4 uur haalbaar. :)
Voor mij geen reden om het op te splitsen met alle risico's van dien.

Als ik het zou opsplitsen, dan zou ik het wel nog ff een seconde aan de kook brengen. Dit om alle enzymen te denatureren en het wort even te pasteuriseren.

pincopallino

Je kunt zonder risico verdelen over twee dagen mits de enzymen onschadelijk worden gemaakt. Het wort is gepasteuriseerd en mits goed gedekt is zal in een dag geen ongewenste micro-organisme ontwikkelen. Nadeel= kost meer energie.

sander_123

Citaat van: Kokkebil op 01-05-2013 &nbsp;18:28 uIk ben benieuwd welke brander jij hebt!
Maischen totaal 75 minuten en opwarmen tot 100 gr. 15 minuten.
Bij mij duurt dit voor ca. 25 ltr. veel langer!

Je moet hier de tijd van filteren bij optellen hè.. wij filteren rechtstreeks de kookpan in, waar de vlam al onder brandt. Eind van het filteren kost het nog 15-25 minuutjes voordat de rollende kook begint.

Deze brander, op 50 mbar http://www.gaswinkel.com/gasbarbecues/fokerdriepootpowerfire.htm

Christian1990

Laatst een 80 mbar gasdruk regelaar genomen ipv de in Nederland gebruikelijke 30 mbar dit scheelt mij ruim 30 minuten in opwarmtijd/kooktijden.

Vergelijkbare Topics (7)

35807

Reacties: 20
Gelezen: 3683

44252

Reacties: 24
Gelezen: 1990

28962

Reacties: 14
Gelezen: 4821

10896

Reacties: 8
Gelezen: 4255

27633

Reacties: 71
Gelezen: 25896

34475

Reacties: 33
Gelezen: 5646

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.