Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Speidel spoelen?

Gestart door njitsver, 29-04-2013 22:26 u

Vorige topic - Volgende topic

njitsver

Vraagje aan de speidelaars.

Als de Speidel rondpompt tijdens het maischen, dan wordt er toch constant 'gespoeld' en zou spoelen niet meer nodig zijn.  ... Of zie ik dit verkeerd?

Groeten van een toekomstig speidelaar (heb de zegen gekregen van vrouwlief, als ik maar mijn brouwhoekje mooi betegel :) )

John

Volgens mij past er samen met de mout niet genoeg (spoel)water in.

William

Citaat van: njitsver op 29-04-2013  22:26 uVraagje aan de speidelaars.

Als de speidel rondpompt tijdens het maischen, dan wordt er toch constant 'gespoeld' en zou spoelen niet meer nodig zijn.  ......... of zie ik dit verkeerd?

Groeten van een toekomstig speidelaar (heb de zegen gekregen van vrouwlief, als ik maar mijn brouwhoekje mooi betegel :) )

Niet helemaal. Je spoelt continue met een vloeistof die al suiker bevat. Hiermee spoel je op een gegeven moment niet veel extra suikers uit. Daarvoor heb je toch echt "schoon" water nodig. Maar spoelen is natuurlijk niet verplicht. Je kunt ook tevreden zijn met een lager rendement.

Maar leuk dat je vrouw "om" is. Mijn vrouw zit me ook te pushen om een Speidel aan te schaffen maar ik twijfel nog ;D

William

Citaat van: John op 29-04-2013  22:34 uVolgens mij past er samen met de mout niet genoeg (spoel)water in.

Je kunt wel spoelen als je de moutcilinder hebt verwijderd.

David Steeman

Ikheb zelf geen Speidel, maar als je de filmpjes op Youtube ziet dan kan je de moutcylinder bovenop de ketel zetten, en daarna doorspoelen. Wat ik me dan wel afvraag: gezien de Speidel van onder naar boven pompt door de bostel zou je denken dat het fijne materiaal zich onderin verzamelt. Als je dan spoelt van boven naar beneden, maar je dat dan niet allemaal los met troebel wort tot gevolg?

Twonky

Citaat van: William op 29-04-2013  22:35 uJe kunt ook tevreden zijn met een lager rendement.

Inderdaad als het je niet zo boeit dan doe je lekker niks, maar als je een beter rendement wilt, dan woel je de maisch los tijdens de pump break en als je de moutpijp eruit tilt, dan zit daar nog heel veel suiker in, dus door te spoelen, kan je die er ook uit halen.

Als de moutpijp nagenoeg uitgelekt is, dan kan je de deksel op zijn kop op een emmer zetten, zo dat de gleufjes in het deksel binnen de emmer vallen, en dan zet je daar de moutpijp weer bovenop. Dan werkt het als een soort van trechter. Meestal spoel ik dan nog een keertje extra, om in te vriezen voor gist starter...

Met deze werkwijze haal ik bij mijn laatste brouwsel een rendement van 79%

John

Citaat van: William op 29-04-2013  22:36 uJe kunt wel spoelen als je de moutcilinder hebt verwijderd.
Dat bedoel ik: wel spoelwater gebruiken dus

@Twonky: 79% is toch prima.

Twonky

Citaat van: John op 30-04-2013  11:14 u@Twonky: 79% is toch prima.

Ik ben daar zeer content mee ;-)

Zwaai
 :degroeten:

Hai

Ja ik spoel standaard met 3 a 4 liter.
Twonky bedankt voor de tip met de emmer en de deksel. Meet je ook het SG van het restant?

Nee het wort wordt niet troebel.

William koop toch een Speidel jonge, als mevrouw plezier heeft dan heb jij dat ook ^-^

RobinB

Ik heb nu zonder speciale ingrepen 2x rond de 75% gehaald, terwijl ik op de berichten afgaand minder had verwacht. Wat er (denk ik) aan bijdraagt is dat je de moutkorf lang kan laten uitlekken zonder veel te spoelen. Daardoor blijft er minder in de moutkorf achter dan bij mijn pannen installatie en HERMS het geval was. Deze kleinere verliezen in de moutkorf compenseren mogelijk gebreken elders in het systeem?

goom

Citaat van: Twonky op 30-04-2013  11:09 uInderdaad als het je niet zo boeit dan doe je lekker niks, maar als je een beter rendement wilt, dan woel je de maisch los tijdens de pump break en als je de moutpijp eruit tilt, dan zit daar nog heel veel suiker in, dus door te spoelen, kan je die er ook uit halen.

Als de moutpijp nagenoeg uitgelekt is, dan kan je de deksel op zijn kop op een emmer zetten, zo dat de gleufjes in het deksel binnen de emmer vallen, en dan zet je daar de moutpijp weer bovenop. Dan werkt het als een soort van trechter. Meestal spoel ik dan nog een keertje extra, om in te vriezen voor gist starter...

Met deze werkwijze haal ik bij mijn laatste brouwsel een rendement van 79%
Ik sluit mij hierbij aan

njitsver

Allen dank voor de standpunten, is in de lijn van wat ik verwachtte.
Spoelen zal ik in eerste instantie niet doen alvorens de machine gewend te komen.

Groeten uit België (en aan de Nederlanders onder ons; veel succes met het nieuwe staatshoofd),
Njitsver

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.