Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Fust op koolzuur zetten voor of na het lageren

Gestart door kleine Minstreel, 07-03-2013 22:06 u

Vorige topic - Volgende topic

kleine Minstreel

Ik heb voor het eerst een pils gebrouwen volgens het recept van Marc Vriens die de Brand wedstrijd heeft gewonnen. Wel was mijn bier verder uitvergist dan het origineel van Marc namelijk SG 1006.
Nu heb ik gisteren twee fustjes gevuld van 10 liter en vraag me af wanneer het beste tijdstip is om het bier te verzadigen met koolzuur.
Er is al wel veel geschreven over druk en temperatuur maar ik kan weinig vinden over het tijdstip waarop men koolzuur aansluit.
De fustjes staan nu in de kelder bij 12 graden.

Bas_Pierik

De fusten zet je onder druk wanneer normaal gesproken de hergisting plaats vindt. Dus ipv suiker toe te voegen voeg je op dat moment eigenlijk koolzuur toe.

koffie

Ik doe (als ik geen bottelsuiker gebruik) gewoon direct na het bottelen (fustelen) :)

Oscar

Citaat van: kleine Minstreel op 07-03-2013  22:06 uNu heb ik gisteren twee fustjes gevuld van 10 liter en vraag me af wanneer het beste tijdstip is om het bier te verzadigen met koolzuur.

Dat kan vrijwel meteen. Echter zou ik het fustje wel eerst even koelen, dan lost de koolzuur beter op. Temperatuur/druk kun je met de brouwsoftware uitrekenen   :)

EBC

Direct na vullen. En dan meteen ook wat afblazen, zodat de lucht wordt vervangen door CO2. Zet het vat een week weg op de druk die je nodig hebt, bij de temperatuur waar het vat op staat.

kleine Minstreel

Citaat van: EBC op 07-03-2013  23:52 uDirect na vullen. En dan meteen ook wat afblazen, zodat de lucht wordt vervangen door CO2. Zet het vat een week weg op de druk die je nodig hebt, bij de temperatuur waar het vat op staat.

Mag ik hieruit concluderen dat je dan ook dit zeer jonge bier direct drinkt of laat je lageren onder koolzuur druk.
Ik heb begrepen dat bij de grote pilsbrouwers het fust minimaal 6 weken moet lageren voordat het aan de horeca geleverd wordt maar mij is niet duidelijk geworden onder druk of niet.

Adrie

Citaat van: kleine Minstreel op 08-03-2013  12:51 uMag ik hieruit concluderen dat je dan ook dit zeer jonge bier direct drinkt of laat je lageren onder koolzuur druk.
Ik heb begrepen dat bij de grote pilsbrouwers het fust minimaal 6 weken moet lageren voordat het aan de horeca geleverd wordt maar mij is niet duidelijk geworden onder druk of niet.

Altijd onder druk zetten. Anders sluit bij de meeste fusten het deksel namelijk niet luchtdicht af en dan kan er zuurstof bij komen. En dan hoef je natuurlijk niet gelijk het bier te tappen. Ik laat mijn fusten altijd een week onder druk staan en dan koppel ik ze af als ik ze niet gelijk op de tap zet. Ondergisters staan meestal nog wel minimaal een maand voordat ik deze aansluit om te gaan tappen, soms nog langer.

kleine Minstreel

We zijn nu een week verder en vandaag had ik pas mijn manometer op de koppelling terug klaar om te gebruiken.
Toen ik de koppeling op het fustje plaatste kon ik zien dat de druk in het fust 1,9 bar was dus nu heb ik helemaal geen koolzuur toegevoegd en laat het bier gewoon nog een weekje rijpen.
Het blijkt dus dat ondanks uitvergist met een SG van 1006 komende van 1053 er nog voldoende vergistbare suikers zijn om de koolzuur te vormen.

Oscar

Citaat van: kleine Minstreel op 14-03-2013  22:12 uToen ik de koppeling op het fustje plaatste kon ik zien dat de druk in het fust 1,9 bar was dus

Bij welke temperatuur?

kleine Minstreel

Ronald_

Wij lageren in het gistvat. In het fust meteen op druk zetten!

hansm

Citaat van: kleine Minstreel op 14-03-2013  22:12 uWe zijn nu een week verder en vandaag had ik pas mijn manometer op de koppelling terug klaar om te gebruiken.
Toen ik de koppeling op het fustje plaatste kon ik zien dat de druk in het fust 1,9 bar was dus nu heb ik helemaal geen koolzuur toegevoegd en laat het bier gewoon nog een weekje rijpen.

Citaat van: kleine Minstreel op 15-03-2013  09:33 u12 ºC in de kelder gedurende 9 dagen

1,9 bar bij 12 ºC... 3,1 Volumes koolzuur... Zal wel moeilijk tappen worden :-\

Oscar

0,56 gew% dat wordt inderdaad schuimtappen.... Voor een fust 0,45-0,47 gew% aanhouden  :)

MO

Druk aflaten via koolzuur aansluiting fusten koppeling. Weet je hoe dat moet?

kleine Minstreel

Allemaal gelukt. De druk verminderd door koolzuur te laten ontsnappen en vervolgens de koolzuur leiding op 1,2 bar gezet.
Is prima te tappen en bovenal mijn eerste pils valt niet tegen en is smaakvol een beetje te zoet.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.