Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Giststarter slaat neer in 2 lagen

Gestart door DenUil, 25-07-2012 18:58 u

Vorige topic - Volgende topic

DenUil

Hallo allemaal,

Vorige zondag heb een giststarter gemaakt volgens de cursus op hoobybrouwen.nl, en na 2 dagen vergisten (met deze warme temperaturen) was hij al aan het bijna uitvergist.
Toen heb ik hem in de frigo gezet om neer te slaan.
Maar hij is neergeslagen in 2 lagen. Een laag die op gist slurry lijkt en een andere witte laag die ik niet ken.

Iemand advies wat deze laag is en wat ik er mee moet doen.

Thanks,
Robin

William

De onderste laag is waarschijnlijk eiwit / dode gist / levende gist terwijl de bovenste dunne laag waarschijnlijk de wat actievere gist is die de laatste suikers heeft omgezet en daarna is gaan slapen.

Je kunt gerust het hele depot nemen.

hansm

Kijk eens hier. Misschien is de moutextractpoeder wat minder van kwaliteit is op het ogenblik (veel eiwit).

DenUil

Citaat van: hansm op 25-07-2012  19:30 uKijk eens hier. Misschien is de moutextractpoeder wat minder van kwaliteit is op het ogenblik (veel eiwit).

Bij mij is de laag wel witter van kleur.
Anyway, mag deze laag bij mijn brouwsel van komende zondag gaan?

Oscar

Citaat van: DenUil op 25-07-2012  22:17 uAnyway, mag deze laag bij mijn brouwsel van komende zondag gaan?

Ja  :)

RobinB

Ja, geen probleem.
Alléén de heldere bovenstaande vloeistof afgieten en de rest goed mengen (homogeniseren) voor je het, in z'n geheel, toevoegt! :)

beermenke

Met afgieten bedoel je dus ook weggooien, want even verder spreek je van in zijn geheel toevoegen. snap je mijn verwarring als leek?
Wat voor de een als vanzelfsprekend is, kan voor de ander vragen oproepen.
ik begrijp dat je alleen alle bezinksel (zonder heldere) goed moet roeren en dan weer gebruiken. Is dit juist? Alvast bedankt.

hansm

Citaat van: beermenke op 26-07-2012  12:33 uMet afgieten bedoel je dus ook weggooien, want even verder spreek je van in zijn geheel toevoegen. snap je mijn verwarring als leek?
Wat voor de een als vanzelfsprekend is, kan voor de ander vragen oproepen.
ik begrijp dat je alleen alle bezinksel (zonder heldere) goed moet roeren en dan weer gebruiken. Is dit juist? Alvast bedankt.

Ja, het is de bedoeling dat je de gist overhoudt en de uitgegiste starterwort weggooit. Dat afgieten moet dus voorzichtig gebeuren, want anders giet je veel opgedwarrelde gist mee en dat is zonde.

Ik zou trouwens niet roeren, maar zwenken. Alles wat je erin stopt geeft een extra infectierisico en als dat te vermijden is moet je het niet doen. Er blijft altijd nog wel wat vloeistof over (paar honderd mililiter). Genoeg om met zwenken alles van de bodem los te krijgen en goed te mengen.

Vergelijkbare Topics (7)

33731

Reacties: 4
Gelezen: 1379

41222

Reacties: 11
Gelezen: 1419

20106

Gestart door hopiebier

Reacties: 3
Gelezen: 2155

26177

Reacties: 9
Gelezen: 3667

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.