Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Giststarter in de Wiki?

Gestart door Kleine_Schriek, 16-06-2012 11:06 u

Vorige topic - Volgende topic

Kleine_Schriek

Ik maak zo weinig giststarters, dat ik telkens vergeet wat de huidige inzichten zijn tav roeren en beluchten. Kan dat niet in de Wiki gezet worden? Via Tags hier zoeken is een ellende.  (Het lukt mij nog steeds niet om een Wiki login account te krijgen...anders begon ik zelf wel)

Ik doe een poging tot een werkbeschrijving anno 2012, graag aanvullen/corrigeren en liefst in een wiki dus.
(met een magneetroerder en een luchtppompje+filter)

- ontsmet de erlenmeyer, met de roervlo erin en het alufolie erop. Goed schudden dat alles ontsmet is.
- giet het hete wort in de ontsmette erlenmeyer met de ontsmette roervlo er al in. Sluit af met het ontsmette alufolie. Zet het in koud water om af te koelen.
- zet de afgekoeldeerlenmeyer op de magneetroerder en zet deze aan
- schuif de luchtslang onder het Alu folie heen en zorg dat het uiteinde net boven het vloeistof niveau zit
- zet de beluchting aan
- laat draaien totdat alles op kamertemperatuur is
- ontsmet het gistpak
- schud het gistpak flink
- knip het gistpak open en kiep alles in de erlenmeyer
- 1 uur beluchten
- 24 uur roeren en dan in de koelkast zetten om te bezinken.
- op de brouwdag zelf haal je de giststarter uit de koelkast op het moment dat je gaat filteren.
- giet de vloeistof eraf en laat het langzaam opwarmen

RobinB

Als je gewoon een eigen methode neemt die je bevalt, hoef je dat toch niet aan te passen?
Ik belucht/roer zolang er vergistbare suikers zijn, pragmatisch komt dat neer op ca. 16u per gift.
Wyeast-gistvoeding  volgens verpakking, wort van 1040 en gaan met de banaan.

Kleine_Schriek

@Robin, ik heb een starter verprutst door te lang te roeren, 48 uur. Dat was een Kolsch en had bijsmaken. Dus ik heb nog geen methode  :-\

Oscar

Citaat van: Kleine_Schriek op 16-06-2012  12:18 u@Robin, ik heb een starter verprutst door te lang te roeren, 48 uur. Dat was een Kolsch en had bijsmaken.

Weet je zeker dat die bijsmaken komen door te lang roeren van je giststarter ? Ik laat 'm vaak de eerste keer gewoon 3 dagen roeren (=72 uur) in mijn bier merk ik daar niets van  :)

redox

Bedoel je dan roeren met een waterslot of watten/aluminium folie als stop? Na beluchten, 48 uur roeren met een waterslot moet gewoon kunnen. 

Kleine_Schriek

Citaat van: Oscar op 16-06-2012  12:36 uWeet je zeker dat die bijsmaken komen door te lang roeren van je giststarter ? Ik laat 'm vaak de eerste keer gewoon 3 dagen roeren (=72 uur) in mijn bier merk ik daar niets van  :)
Maar ik neem aan dat je dan niet 72 uur ook belucht erbij. Ik had belucht en geroerd 48 uur. En die bijsmaak was een gistprobleemsmaak.

William

Bij mij is de maximale tijdsduur 36 uur maar normaal stop ik na 24 uur roeren. Ik begin met roeren op het moment dat er druk op het waterslot komt.

Voor mij is doorgaans het moment om te stoppen met roeren het moment dat ik zie dat wanneer je het roeren voor een half uurtje stopt er al snel sedimentatie / vlokking optreed. Blijkbaar is er dan een fysiologische verandering in de gist opgetreden (vanwege het vlokken).

Jacques

Citaat van: Kleine_Schriek op 16-06-2012  11:06 u(Het lukt mij nog steeds niet om een Wiki login account te krijgen... anders begon ik zelf wel)

Je hebt nu een account op de wiki met schrijfrechten.

De afgelopen tijd heb ik het druk gehad met andere zaken. Het wordt nu rustiger waardoor ik weer wat meer tijd kan gaan besteden aan de wiki.

hansm

Is het niet wat gevaarlijk een wiki-onderwerp te starten voor giststarters?

Er zijn nogal wat verschillen van inzichten, met name over beluchtingstijd en roertijd. Sommigen denken dat je dagenlang kan roeren en beluchten, anderen willen absoluut stoppen voordat de suikers op zijn.

Ontaardt dit niet in een wiki-oorlog?  :duel:

Jacques

Citaat van: hansm op 16-06-2012  15:56 uIs het niet wat gevaarlijk een wiki-onderwerp te starten voor giststarters?

Er zijn nogal wat verschillen van inzichten, met name over beluchtingstijd en roertijd. Sommigen denken dat je dagenlang kan roeren en beluchten, anderen willen absoluut stoppen voordat de suikers op zijn.

Ontaardt dit niet in een wiki-oorlog?  :duel:

Niet als je meerdere methoden beschrijft. Overigens zag ik laatst een artikel waaruit blijkt dat je op tijd moet stoppen omdat te veel zuurstof beschadiging van gistcellen kan opleveren.

RobinB

Te lang beluchten/roeren kan je gist uitputten. Te lang is dus wanneer er geen vergistbare suikers meer zijn.
Zijn die er langer omdat je met relatief weinig gist (flesdepot, cryobuisje) begint, dan kan je natuurlijk langer doorgaan met beluchten/roeren.

Teveel zuurstof als in toxische concentraties zal je niet gauw bereiken als je met omgevingslucht belucht. Tijdens het roeren blaast mijn pompje continu gefilterde lucht in de (aanzuigende) vortex.

Vergelijkbare Topics (7)

33361

Reacties: 34
Gelezen: 6473

7096

Gestart door Brouwerken

Reacties: 16
Gelezen: 4096

41153

Reacties: 8
Gelezen: 1153

19570

Reacties: 75
Gelezen: 26416

26681

Reacties: 10
Gelezen: 4206

40055

Reacties: 15
Gelezen: 1625

18043

Gestart door orangeloo

Reacties: 4
Gelezen: 2448

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.