Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Starter wort maken met snelkookpan

Gestart door Arjan, 06-11-2011 21:44 u

Vorige topic - Volgende topic

Arjan

Hoi,

Voor mijn afgelopen brouwsel heb ik het wort gekookt in de snelkookpan. Dit beviel uitstekend: een mooie heldere wort (geen verkleuring a.g.v. directe verwarming) en makkelijk te bewaren. Nu zit ik met een vraagje: ik heb de deksels van de (appelmoes-) potten welke ik gebruikte niet helemaal aangedraaid voor het steriliseren. Ik merkte dat de potten wel hebben overgekookt (de buitenkant was ietwat plakkerig).

Hoe kan ik dit voorkomen? Is het verantwoord de potten helemaal te sluiten?

gr.

Arjan

EBC

Prachtig plan natuurlijk. Ik heb er geen ervaring mee, maar het lijkt me dat het wort in die potten gaat koken en dat dat niet goed zal gaan...
Eigenlijk ben je aan het wecken en daarvoor hebben ze weckpotten uitgevonden, toch? Met zo'n rubber, zodat de druk eruit kan.

Ik zie sowieso niet helemaal het nut van de oefening. Je kunt ook gewoon kokend wort in de potten gieten en dan het deksel erop draaien. Dat werkt prima, doe ik ook altijd. Het wort blijft meerdere jaren goed, zonder koeling.

Herman

Tijdens een gistkweekcursus die ik jaren geleden bij Triple-W heb gevolgd, werd de tip gegeven om kleine glazen melkflesjes te gebruiken (nutricia), deze kunnen goed tegen de hitte. Het dopje er bijna op vast draaien en bij het koelen klikt deze vacuum. Je hebt dan meteen de juiste hoeveelheid voor een starter, desnoods gebruik je er dan 2.

Let wel, het ging hier om een Agaroplossing, maar het principe is hetzelfde.

Cisdevésser

Hoi,

Ik bewaar van elk brouwsel altijd 4 flesjes wort in de diepvries, 2 van 0.25 ltr en 2 van 0.5 ltr.
Omdat ik meestal vrij zware biertjes brouw, 1075 en hoger, kan ik met een 0.25 ltr flesje + 0.25 ltr water een prima starter maken, en heb ik genoeg achter de hand om op te schalen.

Groetjes....Cis

Edgar