Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Starter wort maken met snelkookpan

Gestart door Arjan, 06-11-2011 21:44 u

Vorige topic - Volgende topic

Arjan

Hoi,

Voor mijn afgelopen brouwsel heb ik het wort gekookt in de snelkookpan. Dit beviel uitstekend: een mooie heldere wort (geen verkleuring a.g.v. directe verwarming) en makkelijk te bewaren. Nu zit ik met een vraagje: ik heb de deksels van de (appelmoes-) potten welke ik gebruikte niet helemaal aangedraaid voor het steriliseren. Ik merkte dat de potten wel hebben overgekookt (de buitenkant was ietwat plakkerig).

Hoe kan ik dit voorkomen? Is het verantwoord de potten helemaal te sluiten?

gr.

Arjan

EBC

Prachtig plan natuurlijk. Ik heb er geen ervaring mee, maar het lijkt me dat het wort in die potten gaat koken en dat dat niet goed zal gaan...
Eigenlijk ben je aan het wecken en daarvoor hebben ze weckpotten uitgevonden, toch? Met zo'n rubber, zodat de druk eruit kan.

Ik zie sowieso niet helemaal het nut van de oefening. Je kunt ook gewoon kokend wort in de potten gieten en dan het deksel erop draaien. Dat werkt prima, doe ik ook altijd. Het wort blijft meerdere jaren goed, zonder koeling.

Herman

Tijdens een gistkweekcursus die ik jaren geleden bij Triple-W heb gevolgd, werd de tip gegeven om kleine glazen melkflesjes te gebruiken (nutricia), deze kunnen goed tegen de hitte. Het dopje er bijna op vast draaien en bij het koelen klikt deze vacuum. Je hebt dan meteen de juiste hoeveelheid voor een starter, desnoods gebruik je er dan 2.

Let wel, het ging hier om een Agaroplossing, maar het principe is hetzelfde.

Cisdevésser

Hoi,

Ik bewaar van elk brouwsel altijd 4 flesjes wort in de diepvries, 2 van 0.25 ltr en 2 van 0.5 ltr.
Omdat ik meestal vrij zware biertjes brouw, 1075 en hoger, kan ik met een 0.25 ltr flesje + 0.25 ltr water een prima starter maken, en heb ik genoeg achter de hand om op te schalen.

Groetjes....Cis

Edgar

Het schuimen/overkoken is lastig te voorkomen, maar langzaam afkoelen van de snelkookpan helpt een beetje.
Het probleem is dat het -door glas geïsoleerde- wort van 120 gr dat keurig in de pot zit, plotseling z'n omgevingsdruk sterk ziet dalen als de vlam uit gaat, laat staan als het ventiel wordt opengezet of pan onder de koude kraan wordt gezet ter koeling. In die lagere druk wil het superhete wort natuurlijk maar 1 ding: koken.

Hoe meer wort in een pot in verhouding tot de rest van het systeem, des te sterker dat effect. Dus een literpot heeft er meer last van dan een klein flesje, gewoon omdat het trager reageert op de omgevingstemperatuur. Een appelmoespot is redelijk groot dus het verbaast me niet dat je het waarneemt.
Meer water dus, zodat het hele systeem trager daalt in temperatuur en druk, kleine potjes of flesjes gebruiken en geen druk aflaten of geforceerd koelen van de drukpan.

Ook oppassen voor het uitnemen van de potjes. Als de pan nét op druk 0 is gekomen, kunnen opmerkelijke dingen gebeuren met je potjes. Met deksel op het potje/flesje en als de kopruimte vrij plots afkoelt, neemt de druk erin af en begint de boel weer te koken. Mits het daarvoor nog heet genoeg was. Genoeg reden dus om voorzichtig te zijn.

Overigens kan het wort bij deze temperatuur ondanks de indirecte verhitting nog sterk verkleuren.

Arjan

Hi,

Dank voor de input.

Ik heb de pan gewoon naast het vuur laten afkoelen. Direct na het koken heb ik echter wat druk laten ontsnappen. Dat zal dan de boosdoener zijn.

Ik vind op zich het process met de snelkookpan lekker steriel en d'r kan ook weinig misgaan. 't Is ook een stukje gemak natuurlijk :).

hansHalberstadt

Zelf maak ik al bijna vanaf het begin dat ik brouw (ca 1990) gesteriliseerde wort tbv giststarters op deze manier.  Inderdaad het effect wat Edgar ook ziet. Ik gebruik appelmoespotten, maar ook grotere potten, bv van augurken (ca 1 liter)
Als je wilt dat het wort vacuüm blijft, dan moet je het deksel losjes aandraaien, zodanig dat er wel lucht uit kan, maar niet erin.
Tijdens het steriliseren (20 minuten, vanaf het moment dat de pan op druk staat) komt het wort op 120 ºC, maar is in het begin kouder dan de stoom in de pan. Daardoor is de druk dan lager in de potjes en drukt het deksel dicht. Tijdens het afkoelen is de druk in de potjes hoger. (temperatuur in de potjes ijlt na) Het effect is dan dat in de potjes belletjes stoom ontstaan die alle restjes lucht verdrijven. Dit blijft zo doorgaan totdat de potjes afgekoeld zijn tot 100 ºC . Daarna hoor je een klik van het deksel van het potje en ontstaat het vacuüm.
Hoe sneller je afkoelt (bv stoom laten ontsnappen, of pan in koud water zetten), hoe groter het risico op overkoken. Op zich niet zo erg, want het deksel sluit bij 100 ºC  volledig af, maar je kunt het voorkomen door voldoende langzaam af te koelen. Leg desnoods een handdoek over de pan om hem te isoleren bij het afhoelen.
Vacuüm potjes kun je onbeperkt bewaren.
HansH

Vergelijkbare Topics (7)

39267

Reacties: 3
Gelezen: 1197

26413

Reacties: 9
Gelezen: 4141

41579

Reacties: 2
Gelezen: 946

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.