Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Regenwater gebruiken bij het brouwen. (koelen)

Gestart door Turin, 22-04-2010 20:00 u

Vorige topic - Volgende topic

Turin

Ik had het idee, om rege water te gaan gebruiken om mijn wort te koelen.

En wel op deze manier regenton daar vandaan het water door de spiraal koeler pompen.

Dit warme water door een autoradiateur pompen en dan weer terug in de regenton.

Is dit mogelijk of zou het koelend vermogen te klein zijn.

jelle

Zeker voor de eerste koeling kan het goed werken.
In de winter is het water ook koud genoeg voor de hele koeling, mits genoeg op voorraad ;)
Ik denk wel dat je het beste met 2 vaten kunt werken, 1 voor koud regenwater en 1 voor het opgewarmde regenwater.

groet jelle

Hans VDE

Hoeveel liter wort wil je hiermee koelen? Wij gebruiken ook regenwater + tegenstroomkoeler om ongeveer 40 liter wort te koelen. Onze waterput zit volledig onder grond en bevat in de zomer ruim 5 m3 water, maar dit is amper voldoende om ons wort af te koelen tot 20°. In de winter is afkoelen tot 18° (en lager) perfect mogelijk...

Turin

Ik wil 20 liter gaan koelen.

Inderdaad in combinatie met tegenstroomkoeler nog beter zal gaan.

Tja 2 vaten is ook weer zo wat (lees mijn vrouw ziet me aan komen)

Oscar

Citaat van: Hans VDE op 22-04-2010  20:40 uruim 5 m3 water, maar dit is amper voldoende om ons wort af te koelen tot 20°.

Wil je daarmee zeggen dat je bij het koelen van 40 liter wort ± 5000 liter water gebruikt ?  :o :o :o

beermenke

Hallo,
Werkt prima.
Ik heb een regenton van 200 liter en pomp dit door een platenkoeler met een pomp van 15 liter per minuut en het koelen werkt prima
het koelwater wordt continu rondgepompt en 20 minuutjes heb ik 15 liter teruggekoeld tot 24 graden Door de platenkoeler laat ik het wort lopen met zwaartekracht en met slangklemmetje regel ik de toevoer. Onder het poetsen koelt ie
Ik maak hoeveelheden van 15 liter bier. Dit systeem werkt prima.

Sjakie

Citaat van: Oscar op 22-04-2010  20:53 uWil je daarmee zeggen dat je bij het koelen van 40 liter wort ± 500 liter water gebruikt ?  :o :o :o
dat is 5000 liter water
Das wel heel veel inderdaad.

Hans VDE

Citaat van: Oscar op 22-04-2010  20:53 uWil je daarmee zeggen dat je bij het koelen van 40 liter wort ± 5000 liter water gebruikt ?  :o :o :o

Nee, dat zou een beetje overdreven zijn  ;D . Ik wilde eigenlijk zeggen dat het opgewarmde regenwater terug in de put loopt, maar dat de totale hoeveelheid regenwater hierdoor nauwelijks opwarmt. Nochtans is het dan nog steeds niet mogelijk om in de zomer te koelen tot < 20°. Je kan natuurlijk het wort-toevoer in de tegenstroomkoeler sterk gaan knijpen, maar daardoor blijft het ongekoelde wort relatief lang op hoge temperatuur, en dat schijnt ook niet ideaal te zijn.

RobinB

Willen jullie met die tegenstroomkoeler in 1 keer van de ketel naar het vat koelen?
Of kunnen jullie het wort ook nog recirculeren?

Met dat laatste moet je uiteindelijk toch dichtbij de temperatuur van het koelwater kunnen komen.
Wat is dat in de zomer?

Als die temp bijvoorbeeld 18 ºC is, dan is de maximale temperatuurbijdrage van de 40 L aan 100 ºC, op het totaal van 5040 L slechts 0,7 ºC?
Het "probleem" van de opwarmende regenwatertank lijkt me dus niet zo hoog?

Staat er al! :)

Hans VDE

Citaat van: RobinB op 22-04-2010 &nbsp;21:31 uWillen jullie met die tegenstroomkoeler in 1 keer van de ketel naar het vat koelen?
Of kunnen jullie ook nog recirculeren?
Recirculeren kunnen we niet omdat we geen pomp hebben. Met een takel hijsen we de kookketel omhoog, waarna het wort met zwaartekracht doorheen de tegenstroomkoeler loopt (en vandaaruit rechtstreeks naar het vergistingsvat)

Citaat van: RobinB op 22-04-2010 &nbsp;21:31 uMet dat laatste moet je uiteindelijk toch dichtbij de temperatuur van het koelwater kunnen komen.
Wat is dat in de zomer?
Na een warme periode in de zomer is ons regenwater +/- 18°C. Eigenlijk streven we ernaar om het wort te koelen tot 18 - 20°C, maar dat wordt dan natuurlijk wel moeilijk. De rest van het jaar stelt dit probleem zich gelukkig niet.

RobinB

Een kleine Iwaki kan dit probleem dus oplossen?
Bijvoorbeeld een MD10 of MD15 zou al voldoende zijn en die kosten niet zoveel...

Jacques

Citaat van: RobinB op 22-04-2010 &nbsp;22:35 uEen kleine Iwaki kan dit probleem dus oplossen?
Bijvoorbeeld een MD10 of MD15 zou al voldoende zijn en die kosten niet zoveel...

Je zou zelfs een tweedehandse wasmachinepomp kunnen gebruiken. Deze kun je misschien ruilen tegen een paar flesjes bier bij een verkoper van wasmachines. Voor het verpompen van koelwater heb je namelijk geen levensmiddelenveilige pomp nodig.

RobinB

Nee, maar ik heb het over het recirculeren van wort door de koeler terug in de ketel.
Dan lijkt me een voedselveilige pomp geen overbodige luxe... ;)

Jacques

Citaat van: RobinB op 22-04-2010 &nbsp;23:09 uNee, maar ik heb het over het recirculeren van wort door de koeler terug in de ketel.
Dan lijkt me een voedselveilige pomp geen overbodige luxe... ;)

Ja, in dat geval moet je inderdaad beschikken over voedselveilige pomp.

Ronnie

Van in den beginne gebuik ik regenwater om te koelen. Regenwaterput zit natuurlijk onder de grond. Is altijd koel genoeg, jaar in, jaar uit.
Na droge schrale periodes als de voorraad te gering zou kunnen worden laat ik het terugstromen zodra het uitkomende water niet hoog genoeg meer is om als afwaswater voor de installatie te gebruiken.
Hier is de put 10m³ maar daarop zijn vaatwas, wasM/c en toiletspoelbakken aangesloten. Nog nooit zonder gevallen.

korek

Turin

Mijn idee was juist dat ik er een radiateur tussen zet en zo doende extra koeling van het water heb.

Zo warmt het water minder op en moet het toch lukken.
Of zou een auto radiateur te wijnig koel vermogen hebben voor deze toepassing?

Zeker als ik het zou combineren met een platenkoeler.

(Kun je een warmtewisselaar uit een CV kunnen gebruiken?)

Jacques

Citaat van: Turin op 24-04-2010 &nbsp;19:43 u(Kun je een warmtewisselaar uit een CV kunnen gebruiken?)

Ja je kunt!

jelle

Citaat van: Turin op 24-04-2010 &nbsp;19:43 u(Kun je een warmtewisselaar uit een CV kunnen gebruiken?)
De meeste platenkoelers/warmtewisselaars worden daarvoor gemaakt ;)

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.