Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Peilglas op Klarstein Maischfest

Gestart door HarryL, 13-07-2021 19:19 u

Vorige topic - Volgende topic

HarryL

Zoals sommige van jullie wel weten ben ik in het bezit van een Klarstein Maischfest 30 liter ketel.
Nu heb ik daar onlangs een pompje voor aangeschaft, maar nu zit ik nog te denken aan een peilglas.
Ik kwam bij Braumarkt deze tegen: https://www.braumarkt.com/easybrew-30-transparant-peilglas-upgrade-kit

Er staat bij dat deze ook voor Klarstein kan, maar heeft iemand hier ervaring mee?
Wat ik mijn vraagtekens bij heb, hoe hij is qua aangeven van hoeveelheid, komt dit (redelijk) overeen?
Of zit er bijvoorbeeld 5 liter verschil in? (Op zich geen ramp, hier kan je rekening mee houden).

Derp

Citaat van: HarryL op 13-07-2021  19:19 uZoals sommige van jullie wel weten ben ik in het bezit van een Klarstein Maischfest 30 liter ketel.
Nu heb ik daar onlangs een pompje voor aangeschaft, maar nu zit ik nog te denken aan een peilglas.
Ik kwam bij Braumarkt deze tegen: https://www.braumarkt.com/easybrew-30-transparant-peilglas-upgrade-kit

Er staat bij dat deze ook voor Klarstein kan, maar heeft iemand hier ervaring mee?
Wat ik mijn vraagtekens bij heb, hoe hij is qua aangeven van hoeveelheid, komt dit (redelijk) overeen?
Of zit er bijvoorbeeld 5 liter verschil in? (opzich geen ramp, hier kan je rekening mee houden).
Ik heb hem voor de Easybrew 30 en het komt al niet overeen, ik moest al de juiste hoeveelheden markeren.

Bij mij is het schroefdraad te lang waardoor de kraan 90 graden verkeerd staat. Al met al geen perfecte koop.

LaurensV

Ik heb dat peilglas ook op mijn Klarstein Mundschenk 30 L. Hierbij komt het wel overeen.

HarryL

@Derp da's bijzonder! Hoe heb je het gemarkeerd? Met een watervaste stift of iets dergelijks?

@LaurensV Da's een iets andere ketel dan ik heb. Volgens mij is hij in diameter ook wat groter.
Zou dit veel effect hebben?

CeesM

Citaat van: HarryL op 13-07-2021  19:19 uZoals sommige van jullie wel weten ben ik in het bezit van een Klarstein Maischfest 30 liter ketel.

Of zit er bijvoorbeeld 5 liter verschil in? (Op zich geen ramp, hier kan je rekening mee houden).
Volgens de Klarstein site heb je de keuze uit 25 en 35 liter Maischfest.

HarryL

Citaat van: CeesM op 14-07-2021  00:19 uVolgens de Klarstein site heb je de keuze uit 25 en 35 liter Maischfest.

https://www.klarstein.nl/Huishoudelijke-Apparaten/Zelf-bier-maken/Maischfeest-maischketel-5-delig-1500W-3000W-25l-LCD-touch-rvs-25-ltr.html

Nee, 25, 30 en 35 liter :-)

Derp

Citaat van: HarryL op 13-07-2021  22:27 u@Derp da's bijzonder! Hoe heb je het gemarkeerd? Met een watervaste stift of iets dergelijks?

@LaurensV Da's een iets andere ketel dan ik heb. Volgens mij is hij in diameter ook wat groter.
Zou dit veel effect hebben?
Stukje schilderstape met stift.. super low tech.

HarryL

Citaat van: Derp op 14-07-2021  08:40 uStukje schilderstape met stift.. super low tech.

Sent from my POCOPHONE F1 using Tapatalk

Easy as that!
Thanks!

HarryL

Goed... Stoute schoenen aangetrokken en het peilglas besteld.
Ben benieuwd :-D

Phoef

Mijn EB30 in test met water gaf iets minder aan dan de markeringen in de ketel, op ten duur trok dat wel weer recht.
Ik zie overigens op de foto van de brauwmarkt website dat ze het dopje er af halen, wellicht heeft dat er mee te maken?

HarryL

Citaat van: Phoef op 14-07-2021  13:55 uMijn EB30 in test met water gaf iets minder aan dan de markeringen in de ketel, op ten duur trok dat wel weer recht.
Ik zie overigens op de foto van de brauwmarkt website dat ze het dopje er af halen, wellicht heeft dat er mee te maken?

Ik heb geen idee, ik ga het gewoon testen, kijken hoe de verhouding is als ik met een maatbeker water in de ketel gooi.
Updates / foto's zal ik hier plaatsen.

Derp

Citaat van: Phoef op 14-07-2021  13:55 uMijn EB30 in test met water gaf iets minder aan dan de markeringen in de ketel, op ten duur trok dat wel weer recht.
Ik gebruik hem ook zonder dopje. Makkelijk met schoonmaken en heb het idee dat ie dan sneller de juiste stand laat zien (geen overdruk or vacuum bovenin het glas.

ExPeteriment

Citaat van: Derp op 13-07-2021  20:11 uIk heb hem voor de EB30 en het komt al niet overeen, ik moest al de juiste hoeveelheden markeren.

Bij mij is het schroefdraad te lang waardoor de kraan 90 graden verkeerd staat. Al met al geen perfecte koop.
Ringetje vergeten misschien?

Derp

Citaat van: ExPeteriment op 14-07-2021  18:20 uRingetje vergeten misschien?
Die zit er, maar je geeft me wel een oplossing waar ik nog niet aan had gedacht: dubbel of dikker ringetje ertussen. Zo simpel. Bedankt :)

Heuvinger brouwerij

Citaat van: HarryL op 14-07-2021  13:30 uGoed... Stoute schoenen aangetrokken en het peilglas besteld.
Ben benieuwd :-D
Ik heb dat ding ook eens meelaten komen met een wat grotere bestelling.
Het peilglas niet gemonteerd, omdat de kraan 5 cm verder komt uit te steken.
Bovendien zou ik niet weten hoe ik de bovenkant van het peilglas aan de ketel vast zou moeten zetten.
Daar komt ook nog bij van als ik zie hoe verkleurd het peilglas van die VidaXL 25L waterkoker was.
Ik ben eigenlijk geen peilglas nodig, want ik prop mijn Hopfengott 30 tot de nok aan toe vol.
Tot de nok aan toe vol is bijna 8 kg mout en 25 L water.
Nog nooit een aanbrander gehad!
Citaat van: HarryL op 14-07-2021  07:41 uNee, 25, 30 en 35 liter :-)
Achterna gezien was die 35 L ook wel wat voor mij geweest ipv die Hopfengott 30.

CeesM

Ik zie geen reden om zoveel geld aan een peilglas uit te geven. Recept in BrouwHulp en je weet precies hoeveel maischwater er in gaat en hoeveel spoelwater je klaarzet. Je weet hoeveel er verdampt en als je de spiraalkoeler er uit haalt zie je aan de binnenkant wel hoeveel er nog in zit.

HarryL

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 16-07-2021  13:08 uIk heb dat ding ook eens meelaten komen met een wat grotere bestelling.
Bovendien zou ik niet weten hoe ik de bovenkant van het peilglas aan de ketel vast zou mouten zetten.
Daar komt ook nog bij van als ik zie hoe verkleurd het peilglas van die VidaXL 25L waterkoker was.
Ik ben eigenlijk geen peilglas nodig, want ik prop mijn HG30 tot de nok aan toe vol.
Tot de nok aan toe vol is bijna 8 kg mout en 25L water.
Nog nooit een aanbrander gehad!Achterna gezien was die 35L ook wel wat voor mij geweest ipv die HG30.

Hoe te monteren aan de bovenkant, daar heb ik wel een idee over :-)
Dat is opzich wel te doen.

v.w.b. het verkleuren, denk dat dat wel meevalt als ik hem na het brouwen weer schoon maak :-)

Je pompt wel rond?

HarryL

Citaat van: CeesM op 16-07-2021  13:37 uIk zie geen reden om zoveel geld aan een peilglas uit te geven. Recept in BrouwHulp en je weet precies hoeveel maischwater er in gaat en hoeveel spoelwater je klaarzet. Je weet hoeveel er verdampt en als je de spiraalkoeler er uit haalt zie je aan de binnenkant wel hoeveel er nog in zit.

BrouwHulp kan ik het (nog) niet helemaal mee worden :-)
Moet ik even goed voor gaan zitten.

Voor wat betreft hoeveel er nog in zit, ik heb geen maatvoering aan de binnenkant van de ketel zoals de EasyBrew wel heeft.
Vind dat lastig in te schatten dus :-)

Heuvinger brouwerij

Citaat van: HarryL op 16-07-2021  13:55 uv.w.b. het verkleuren, denk dat dat wel meevalt als ik hem na het brouwen weer schoon maak :-)
Verwacht niet dat het schroefdraad van 5 mm lengte lang leven heeft.

Citaat van: HarryL op 16-07-2021  13:55 uJe pompt wel rond?
Ja, met een MP15r.

HarryL

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 16-07-2021  15:00 uVerwacht niet dat het schroefdraad van 5 mm lengte lang leven heeft.Ja, met een MP15r.

We gaan het zien, wellicht ga ik spijt van de aankoop krijgen :-)

Rondpompen deed ik nog niet, maar heb nu ook een pomp, dus dan zou het (bijna) niet meer aan kunnen branden lijkt mij.

CeesM

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 16-07-2021  13:08 uIk heb dat ding ook eens meelaten komen met een wat grotere bestelling.
Bovendien zou ik niet weten hoe ik de bovenkant van het peilglas aan de ketel vast zou mouten zetten.
Dat zou de fabrikant ook niet weten, anders was er wel bevestigingsmateriaal bijgesloten. En in dit geval ook een beetje link. Mocht je er per ongeluk tegen stoten en het breekt af, dan loop je ketel leeg.

Heuvinger brouwerij

Dat idee heb ik eigenlijk ook, daar de schroefdraad lengte op de pijp slechts 5 mm is.
Ik had voor mijzelf allang bedacht dat zoiets niet velig is.

Vergelijkbare Topics (7)

30316

Reacties: 25
Gelezen: 11105

43683

Reacties: 76
Gelezen: 4733

43060

Reacties: 6
Gelezen: 1247

40254

Reacties: 27
Gelezen: 5540

44516

Gestart door Boxem

Reacties: 31
Gelezen: 2811

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.