Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

BrouwHulp instellingen Braumeister 50 liter

Gestart door Lutz, 04-04-2018 12:28 u

Vorige topic - Volgende topic

Lutz

Dag allemaal

Het is hier al enkele keren gevraagd zonder antwoord: heeft er iemand de BrouwHulp instellingen voor een 50 liter Braumeister? Het is heel moeilijk met de Braumeister te bepalen hoeveel wort er precies inzit.

Met vriendelijke groeten

Bart

Jacques

Citaat van: Lutz op 04-04-2018  12:28 uDag allemaal

Het is hier al enkele keren gevraagd zonder antwoord: heeft er iemand de BrouwHulp instellingen voor een 50 liter Braumeister? Het is heel moeilijk met de Braumeister te bepalen hoeveel wort er precies inzit.

Met vriendelijke groeten

Bart

Ik heb een 20 lier versie.

Het is niet moeilijk om de inhoud van de ketel te bepalen. Een Braumeister is in feite niets anders dan een cilinder.
Door de hoogte van het niveau te meten weet je de inhoud.

https://maatmeten.nl/inhoud-cilinder-berekenen/

William

Citaat van: Jacques op 04-04-2018  21:53 uIk heb een 20 lier versie.

Het is niet moeilijk om de inhoud van de ketel te bepalen. Een Braumeister is in feite niets anders dan een cilinder.
Door de hoogte van het niveau te meten weet je de inhoud.

https://maatmeten.nl/inhoud-cilinder-berekenen/

Nou, zo gemakkelijk is het niet :) . Ik heb een keer alle volume-elementen in de ketel opgemeten / geschat en daarmee het volume (met korf incl mout en zonder korf) als functie van de hoogte bepaald. Zie bijlage (wel quick and dirty). Dat is voor de 20 liter versie. Je zou de maten van de 50 liter ook in kunnen voeren en op bepaalde punten wat schattingen doen.

Veel gemakkelijker is natuurlijk om een pijlstok te maken (elektrisch etsen) door éénmaal telkens eén of twee liter water toe te voegen en dan een markeerstreepje te zetten

Jacques

Citaat van: William op 04-04-2018  22:08 uNou, zo gemakkelijk is het niet :) . Ik heb een keer alle volume-elementen in de ketel opgemeten / geschat en daarmee het volume (met korf incl mout en zonder korf) als functie van de hoogte bepaald. Zie bijlage (wel quick and dirty). Dat is voor de 20 liter versie. Je zou de maten van de 50 liter ook in kunnen voeren en op bepaalde punten wat schattingen doen.

Veel gemakkelijker is natuurlijk om een pijlstok te maken (elektrisch etsen) door éénmaal telkens eén of twee liter water toe te voegen en dan een markeerstreepje te zetten

Ik meet alleen het volume aan het begin voor het maischen en plaatsing van de moutkorf en op het einde na verwijdering van de moutkorf. De invloed van de verdikking midden onderin laat ik voor wat het is. Zo nauwkeurig komt het nu ook weer niet. Het volume daarvan is niet veel meer dan 0,1 liter.

Een peilstok maken is meer werk en ook niet zo nauwkeurig...

Op mijn brouwzolder heb ik een tabel waarop ik snel kan zien wat het volume is bij een aantal centimeters. Het volume is daarbij afgerond op tiende liters.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.