Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vergisting in "open" rvs pan met CO2 buffer

Gestart door ExPeteriment, 12-06-2017 21:52 u

Vorige topic - Volgende topic

ExPeteriment

Het komt voor dat ik meer bier brouw dan ik in mijn vergistingsvat kwijt kan. Ik zou dan kunnen uitwijken naar een plastiek emmer of een glazen fles. Mijn voorkeur gaat uit naar een RVS pan met ruime opening. Ik neem een RVS (Menno) pan. De deksel sluit dan onvoldoende af, er wordt dan nogal gewaarschuwd voor oxidatie en infectie. Ik heb daarvoor de volgende goedkope en simpele oplossing bedacht:

De zak (120 liter) voor in de groene compost bak.

Hierin doe ik de RVS pan (20 liter, met in dit geval 12 liter wort) en sluit die goed af met elastiek. Door de bij vergisting vrijkomende CO2 bolt de zak op, dit vormt dan een CO2 buffer tegen infecties en oxidaties. De eerste opbolling laat ik weglopen om van de lucht af te zijn en voornamelijk CO2 over te houden. Daarna laat ik hem gewoon verder opbollen, hou het wel in de gaten dat deze niet scheurt, maar een zak van 140 liter lijkt wel voldoende. Anders gewoon even wat CO2 laten ontsnappen door zak even beetje te openen.

Het opbollen ziet er dan als volgt uit:

Ik heb er net aan geroken en het had de bekende CO2 prikkeling in de neus, zonder bijzondere bijluchtjes.

Toegegeven, het ziet er niet uit, maar ja, wel heel goedkoop in RVS vergisten zo.

Ik heb met een S23 vergist (verreweg mijn favoriete ondergist) op keldertemperatuur (ca 14  ºC). Volgende keer doe ik het met een bovengist en voer het snoer naar temperatuur sensor en snoer naar verwarmingsbelt erdoor, temperatuur regeling met Arduino.  Het CO2 buffer vormt dan ook nog de isolatie. Ik laat een monster meelopen om de vergisting enigszins te volgen (zie ookhttp://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,33833.msg513867.html#msg513867) .

De zak is herbruikbaar, kan altijd nog GFT in, is ook afbreekbaar.

brouwerwaldonk

Als ik jou was zou ik nooit gaan voor zo een zak. Voor je het weet heb je een infectie op je dak.
Ik heb het zo opgelost, ook met een menno pan.

Op de pan ligt een dikke plexiglas plaat die perfect aansluit op de ronde rand van de pan. Tijdens de gisting komt er op de plaats waar de plaat op de pan rust, een ring van condenswater die alles keurig afsluit van buiten naar binnen. Het koolzuur kan probleemloos onder de plaat door naar buiten.

Ik werk al vele jaren met die pan en die plaat. De pan is een van 70L en de brouwsels zijn 45L.
Bovendien meet en regel ik de temperatuur van de gisting, in het midden van het wort via een dichtgelaste inox buis die netjes in de plaat past.

ExPeteriment

Citaat van: brouwerwaldonk op 12-06-2017  22:33 uAls ik jou was zou ik nooit gaan voor zo een zak. Voor je het weet heb je een infectie op je dak.
Ik heb het zo opgelost, ook met een menno pan.

Is mooier, dank voor het meedenken, maar waar zou de infectie door de zak vandaan komen?

Overigens lijkt me dat je met de plexiglas plaat, meer kans hebt op oxidatie door diffusie.

hansHalberstadt

Zo'n zak is natuurlijk wel super simpel, alleen denk ik dat de zak ook zuurstof doorlaat die door het plastic heen diffundeert mede omdat het zo dun is.
Plexiglas heeft denk ik als voordeel dat je ook nog precies kunt zien wat er gebeurt. Of je neemt een zak van doorzichtig plastic natuurlijk. mijn voorkeur zo toch uitgaan naar plexiglas of nog liever gewoon glas of gehard glas van bv een oude rechte autoruit.

brouwerwaldonk

Citaat van: ExPeteriment op 12-06-2017  22:39 uOverigens lijkt me dat je met de plexiglas plaat, meer kans hebt op oxidatie door diffusie.
In de pan is altijd overdruk aanwezig dus luchtzuurstof kan niet naar binnen komen.
Anderzijds is alle ruimte boven het bier volledig gevuld met koolzuurgas, dat weegt zwaarder dan lucht waardoor die eerst uitgedreven wordt. Kans op oxidatie nul komma nul. 
Met gewoon glas kan het ook, maar hoe ga je daar een mooi passend gaatje in maken voor de meting van de temperatuur, in plexiglas is het poepsimpel.

hansHalberstadt

Citaat van: brouwerwaldonk op 13-06-2017  07:12 uIn de pan is altijd overdruk aanwezig dus luchtzuurstof kan niet naar binnen komen.
Anderzijds is alle ruimte boven het bier volledig gevuld met koolzuurgas, dat weegt zwaarder dan lucht waardoor die eerst uitgedreven wordt. Kans op oxidatie nul komma nul. 
Met gewoon glas kan het ook, maar hoe ga je daar een mooi passend gaatje in maken voor de meting van de temperatuur, in plexiglas is het poepsimpel.
Gaatjes in glas kun je maken met een drehmel met diamantfreesje met waterkoeling. Plexiglas laat wel zuurstof door maar ik heb nog niet kunnen achterhalen hoeveel. omdat het redelijk dik is zal het wel meevallen. eea zal van belang worden tussen hoofdgisting en bottelen want dan stopt de koolzuur aanvoer vrijwel geheel.

Haagse Wouter

Citaat van: brouwerwaldonk op 13-06-2017  07:12 uIn de pan is altijd overdruk aanwezig dus luchtzuurstof kan niet naar binnen komen.

Het is het een of het ander hè. Of er kan CO2 ontsnappen en er is geen overdruk of je hebt een gesloten vat en er is wel overdruk.

hansHalberstadt

Citaat van: Haagse Wouter op 13-06-2017  09:06 uHet is het een of het ander hè. Of er kan CO2 ontsnappen en er is geen overdruk of je hebt een gesloten vat en er is wel overdruk.
Als het deksel goed passend is (bv door een rubber ring tussen deksel en pan en een gewicht van een paar kg op het deksel) en maar een beetje lekt heb je zowel ontsnappend CO2 en ook overdruk. (ongeveer 1.6 mBar voor elke kg gewicht op je deksel)

seed7

Zak werkt prima bij eenmalig gebruik, af productie zijn die op een haar na steriel. Bij open vergisting moet je, ondanks de zak, wel tijdig overhevelen of "vroeg" bottelen. Het vergisten in zakken is niet ongebruikelijk in de wijnbouw en de destilleerders wereld. In Engeland zijn er brouwers die vergisten in een zak in een IBC. Ziet er wel mooi uit, een heel rijtje opgeblazen paddestoelen.

ingo

Serge VL

Citaat van: hansHalberstadt op 13-06-2017  08:48 uGaatjes in glas kun je maken met een drehmel met diamantfreesje met waterkoeling. Plexiglas laat wel zuurstof door maar ik heb nog niet kunnen achterhalen hoeveel. Omdat het redelijk dik is zal het wel meevallen. Eea zal van belang worden tussen hoofdgisting en bottelen want dan stopt de koolzuur aanvoer vrijwel geheel.
Poly(methyl methacrylate) Permeability to Oxygen @25C= 0.1 x10-13 cm3. cm cm-2 s-1 Pa-1
http://www.goodfellow.com/A/Polymethylmethacrylate.html
vb PET= Permeability to Oxygen @25C= 0.03 x10-13 cm3. cm cm-2 s-1 Pa-1
http://www.goodfellow.com/A/Polyethylene-terephthalate.html
vb HDPE= Permeability to Oxygen @25C= 0.4 x10-13 cm3. cm cm-2 s-1 Pa-1
http://www.goodfellow.com/E/Polyethylene-High-density.html

Dus die plexi zeker niet slecht wat zuurstof doorlaatbaarheid betreft  zeker als je dan nog eens met de dikte rekening houd.

brouwerwaldonk

Citaat van: Haagse Wouter op 13-06-2017  09:06 uHet is het een of het ander hè. Of er kan CO2 ontsnappen en er is geen overdruk of je hebt een gesloten vat en er is wel overdruk.
Het gewicht van het deksel moet overwonnen worden door druk om het deksel te lichten en koolzuur door te laten dus is er altijd een overdruk, hoe klein die ook is.
Het deksel is 8 mm dik en 1/4 m2 groot, dus weegt het wel wat.
Een plastiek gistvat is veel dunner en die zullen veel meer luchtdoorlaatbaar zijn door diffusie. Daar komt zuurstof door diffusie bij het bier en niet zoals in mijn geval in de bovenruimte.

Maar van mij mag hij de groene zak gebruiken hoor.

hansHalberstadt

Citaat van: Serge VL op 13-06-2017  09:26 uPoly(methyl methacrylate) Permeability to Oxygen @25C= 0.1 x10-13 cm3. cm cm-2 s-1 Pa-1
http://www.goodfellow.com/A/Polymethylmethacrylate.html
vb PET= Permeability to Oxygen @25C= 0.03 x10-13 cm3. cm cm-2 s-1 Pa-1
http://www.goodfellow.com/A/Polyethylene-terephthalate.html
vb HDPE= Permeability to Oxygen @25C= 0.4 x10-13 cm3. cm cm-2 s-1 Pa-1
http://www.goodfellow.com/E/Polyethylene-High-density.html

Dus die plexi zeker niet slecht wat zuurstof doorlaatbaarheid betreft  zeker als je dan nog eens met de dikte rekening houd.

Niet slecht inderdaad. Lijkt dus prima oplossing met Plexiglas.

Ansius

Ik denk dat de zak methode prima werkt zo lang als je de zak niet opent.
Een elastiekje als knoop doet wonderen.
Dat werkt als een soort overdrukventiel.

ExPeteriment

Citaat van: hansHalberstadt op 12-06-2017  22:49 uzo'n zak is natuurlijk wel super simpel, alleen denk ik dat de zak ook zuurstof doorlaat die door het plastic heen diffundeert mede omdat het zo dun is.
plexiglas heeft denk ik als voordeel dat je ook nog precies kunt zien wat er gebeurt. Of je neemt een zak van doorzichtig plastic natuurlijk. mijn voorkeur zo toch uitgaan naar plexiglas of nog liever gewoon glas of gehard glas van bv een oude rechte autoruit.
Op mijn pan ligt een rvs deksel. Die sluit vergelijkbaar af als de plexiglas plaat lijkt me. Daaromheen heb ik de zak
die opbolt door ontsnappend CO2. Ik zie niet waarom ik dan meer last van zuurstof in de pan zou krijgen. Vergisting volgen doe ik met het monster in de buis.

Jacques

In de pan is overdruk aanwezig zolang er een heftige vergisting is. Op het einde van de vergisting kan er toch zuurstof bij het bier komen door diffusie. De koolzuur blijft niet ten eeuwige dagen in je pan. Indien je tijdig overhevelt is er niet zo veel aan de hand. Maar als je het bier in de pan laat zitten totdat je gaat bottelen heb je een groot risico of oxidatie. Het is niet voor niets dat in de professionele brouwerijen nagenoeg overal de open vergistingskuipen in de afgelopen decennia zijn vervangen door gesloten vergistingstanks.

Vergelijkbare Topics (7)

36663

Reacties: 1
Gelezen: 1137

17995

Reacties: 10
Gelezen: 9006

2172

Reacties: 27
Gelezen: 21192

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.