Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Elektroden pH meter

Gestart door orangeloo, 25-05-2016 21:58 u

Vorige topic - Volgende topic

orangeloo

Ik heb een Voltcraft-pht-02-atc-pH-meter waar het de laatste tijd best wel lang duurt voor de waarde "stil" staat.
Nu vroeg ik mij af hoelang gemiddeld de elektroden mee gaan van zo'n ding.
Ik heb al eens eens een nieuwe gekocht, en ben ik dus weer van plan om dit te doen.
Maar is het eigenlijk wel normaal dat ze maar 1 á 1,5 jaar mee gaan?

orangeloo

Nog een vraag... Mijn vrouw kwam met de opmerking: zijn de batterijen toch niet ver leeg?
Iemand ervaring ???

abroeders

Als het langer gaat duren voordat de waarde stabiel wordt is dit meestal een teken dat de electrode aan het einde van zijn levensduur is.
Er zijn een paar dingen die je kunt proberen om je electrode 'op te peppen':

1. Laat de sensor een aantal uren in de biotex staan. Biotex breekt eventuele eiwitten welke op de electrode zitten af.

2. Laat de sensor een half uurtje in zoutzuur staan.

Sommige electroden zijn navulbaar met een KCl oplossing. Kijk even of dit bij jou ook is.

Levensduur van 1 a 1,5 jaar is niet vreemd. De levensduur is afhankelijk van het gebruik en opslag van de electrode.

Het best sla je de sensor op na gebruik in een 3 a 4 mol oplossing KCl met een druppel zoutzuur erin.

En het allerbelangrijkste en vaak gemaakte fout: bewaar je sensor NOOIT in demi water. Dit gaat meteen ten koste van de levensduur.

orangeloo

Citaat van: abroeders op 25-05-2016  22:15 uAls het langer gaat duren voordat de waarde stabiel wordt is dit meestal een teken dat de electrode aan het einde van zijn levensduur is.
Er zijn een paar dingen die je kunt proberen om je electrode 'op te peppen':

1. Laat de sensor een aantal uren in de biotex staan. Biotex breekt eventuele eiwitten welke op de electrode zitten af.

2. Laat de sensor een half uurtje in zoutzuur staan.

Sommige electroden zijn navulbaar met een KCl oplossing. Kijk even of dit bij jou ook is.

Levensduur van 1 a 1,5 jaar is niet vreemd. De levensduur is afhankelijk van het gebruik en opslag van de electrode.

Het best sla je de sensor op na gebruik in een 3 a 4 mol oplossing KCl met een druppel zoutzuur erin.

En het allerbelangrijkste en vaak gemaakte fout: bewaar je sensor NOOIT in demi water. Dit gaat meteen ten koste van de levensduur.

Bedankt voor de tips  :brouwen:

Ik denk dat ik dan maar weer een nieuwe ga bestellen.
In de biotex had ik hem al een paar uur gezet, zonder resultaat.
Afgelopen weekend nog met een wattenstaafje en alcohol geprobeerd, ook zonder resultaat.
Maar dat had ik mss beter niet kunnen doen.  :weetniet:

Zoutzuur heb ik niet in huis.

De eerste keer heb ik 23 maanden met de elektroden gedaan en nu 17 maanden.

Ik bewaar de sensor altijd in een KCI oplossing 3 mol. (zonder een drupje zoutzuur dus)
Maar ik moet zeggen dat het niet altijd even duidelijk is of er genoeg vloeistof aanwezig is.
Er zit namelijk een schroefdopje bij wat je op de elektroden draai. Daarin zit ook die vloeistof, en is moeilijk te zien of er genoeg in zit.

Hoe bewaren anderen hun meter?

bert braadslee

Citaat van: Orangeloo op 25-05-2016  22:56 uHoe bewaren anderen hun meter?

Zelfde meter, zelfde opslagmethode, reeds zelfde elektrode 30 maanden in gebruik, geen probleem.
Met het opdraaien van het dopje met vloeistof op de meter is het redelijk goed zichtbaar of de vulling voldoende is of te weinig. Te vol merk je direct, bij juist voldoende niveau trekt de kop van de meter de vloeistof naar binnen.

Serge VL

Alles over pH meters, electodes, onderhoud enz.. eenvoudig uitgelegd op deze website:
http://www.pH-meter.info/pH-electrode-cleaning

Jacques

Citaat van: Orangeloo op 25-05-2016  21:58 uIk heb een Voltcraft-pht-02-atc-pH-meter waar het de laatste tijd best wel lang duurt voor de waarde "stil" staat.
Nu vroeg ik mij af hoelang gemiddeld de elektroden mee gaan van zo'n ding.
Ik heb al eens eens een nieuwe gekocht, en ben ik dus weer van plan om dit te doen.
Maar is het eigenlijk wel normaal dat ze maar 1 á 1,5 jaar mee gaan?

Ik bewaar mijn elektrode in de bufferoplossing pH 4.01. Dit is een aanbeveling van de fabrikant van mijn pH-meter. Tot nu toe werkt het goed. De meter heb ik nu ruim 2 jaar.

Vergelijkbare Topics (7)

9949

Gestart door KingKarel

Reacties: 7
Gelezen: 3449

41215

Reacties: 4
Gelezen: 1167

205

Reacties: 9
Gelezen: 7925

33897

Reacties: 4
Gelezen: 1753

29307

Gestart door GeBaxke

Reacties: 57
Gelezen: 22670

26897

Gestart door Ansius

Reacties: 27
Gelezen: 10872

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.