Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Elektrische brouwketel met regelbare spanning

Gestart door pgeenen, 04-12-2012 20:31 u

Vorige topic - Volgende topic

pgeenen

Hoi,

Heeft er iemand ervaring met een elektrische brouwketel die temperatuurgeregeld wordt door de netspanning te regelen,
net zoals bij een gloeilamp-dimmer (Fase-aansnijding in elektrische termen).
Hierdoor kun je de ketelthermostaat op max. laten staan en met de elektrische regeling de temperatuur gaan regelen.
Ik ben van plan dit eens gaan te proberen.  E.e.a.hangt natuurlijk af van de omgevingstemperatuur, hoe goed de ketel wel/niet geïsoleerd is.
Met een digitale thermometer bij de hand kun je op deze wijze de temperatuur heel nauwkeurig regelen.
gr.

Peter.

Pim

Waarom zou je de spanning op het verwarmingselement willen regelen ? Je zou namelijk ook mbv een temperatuur-controller de temperatuur kunnen instelle en meten en daarme het verwarmingselement in en uitschakelen.

BierHenk

Citaat van: Pim op 04-12-2012  20:37 uWaarom zou je de spanning op het verwarmingselement willen regelen ? Je zou namelijk ook mbv een temperatuur-controller de temperatuur kunnen instelle en meten en daarme het verwarmingselement in en uitschakelen.
Logisch.
Zo regel je continue de temperatuur zoals je bijvoorbeeld het gas hoger of lager kunt zetten.

seed7

Peter,

Een simpele uitvoering bestaat uit een Solid State Relais dat afhankelijk van de input heel vaak aan en uit schakelt, fase aansnijding. De aansturing van de SSR kan bijvoorbeeld middels een potmeter. Ebay link voor een complete set. Hiermee kun je handmatig regelen.

Dit soort SSR's zijn ook verkrijgbaar met die een aansturing van 0-10volt of 4-20mA nodig hebben, die kun je dan achter een PID regelaar hangen die over een dergelijke uitgang beschikt.

Naast SSR's die middels fase aansnijding werken zijn er ook die in een zogenaamde "burst mode" werken. Ze laten gedurende een korte periode een aantal sinussen wel of niet door om zo het gevraagde vermogen van je verwarming te regelen. Is iets eleganter, geeft wat minder "rommel" op het net.

Hier een los printje met een schakeling (PDF) die je op een gewone SSR kunt monteren en die je verschillende ingangs opties geeft. Werkt in burst mode. Ebay

s7.

Pim

Weer wat geleerd!  Dank voor je heldere uitleg Seed7   :groots:   :biersmile:

pgeenen

Gerlachus

Kijk nog even in dit topic. Ik heb een STC-1000 ingebouwd om de temperatuur te regelen, nu moet ik nog een spanningsregelaar erin zetten voor tijdens het maischen.
Topic compleet met links. Zodra het af is, plaats ik een nieuw topic met bouwbeschrijving.

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,17829.450.html

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.