Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

120 liter bier brouwen!

Gestart door djeetn, 17-02-2009 17:05 u

Vorige topic - Volgende topic

djeetn

Dag beste biervrienden,

Ik moet binnenkort 120 L bier gaan brouwen voor het 5-jarig bestaan van een studentenvereniging! Mijn brouwcapaciteit is 60 liter (dus ik moet tweemaal gaan brouwen  ;) ). Ik vraag mij af waarop ik moet letten opdat deze twee brouwsels hetzelfde zouden smaken? Uiteraard moet ik exact dezelfde ingrediënten en dezelfde hoeveelheid gebruiken maar... zie ik iets over het hoofd?

JeroenCV

Om 2 precies dezelfde brouwsels achter elkaar te krijgen is onmogelijk.
Er zijn te veel dingen die net even anders gaan. De temperatuur is niet 67,2 maar 67,5 graden, er zijn 20000 meer gistcellen, je hebt gespoeld met 10,2 in plaats van 10,3 liter water.

Probeer gewoon zoveel mogelijk gelijk te houden, dan lijken de bieren erg op elkaar.

Of maak 60 liter bier x en 60 liter bier y, en je geeft de studenten een keuze.

thibolleke

Of één high gravity brouwsel.

Harold

Zo nauw komen al die verschillen niet. Als je een beetje reproduceerbaar kunt brouwen, en dat kunnen de meesten toch wel, dan komen 2 brouwsessies goed overeen voor wat betreft het brouwresultaat. Je zou evt. gistingsvaten kunnen vullen met de helft van het van elke brouwsessie resulterende wort.

gr

Harold

djeetn

Tsjerk

Ik heb ook net 100 Liter gebrouwen in 2x 50 liter. Ik heb eerst 50 liter vergist. Een week later weer 50 liter gebrouwen en op de gistkoek van het eerste brouwsel gezet. Vervolgens heb ik beide batches bij elkaar gedaan en gebotteld.

Alles smaakt nu het zelfde.  8)

Oscar

Juist dat is de truc: mengen die batches!

Liemingbrouwer

Of je brouwt 2 dagen na elkaar en giet het tweede brouwsel gewoon bij het eerste... maar dan moet je natuurlijk een groot vergistingsvat hebben (150 L).

toon van den broek

Het is in de professionele brouwerijen gebruikelijk om batches bij te vullen tijdens de beginnende hoofdgisting. Tenminste dat werd vrijwel steeds gedaan bij de Kroon Brouwerij in Oirschot waar ik in de 70er jaren vakantiewerk deed. Het eerste brouwsel werd over 3 open gistkuipen verdeeld en de volgende dag kwam het tweede brouwsel op de al gistende 1e batch. Dag 3 weer hetzelfde.  Dit wordt ook gedaan om meer gist op te kweken voor eventueel grotere batches.
Maar ook is het natuurlijk goed mogelijk om twee keer te brouwen en dit na lagering tot één bier te mengen. Dat wordt ook gedaan bij commerciële brouwerijen om de smaak constant te houden, maar dan worden vaak meer dan twee tanks gemengd. Groeten, Toon.

Vergelijkbare Topics (7)

18803

Reacties: 333
Gelezen: 140884

39463

Reacties: 5
Gelezen: 2093

31045

Gestart door Thamerdal

Reacties: 5
Gelezen: 2432

6115

Reacties: 13
Gelezen: 4058

20956

Reacties: 12
Gelezen: 3625

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.