Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Nagisting moet je overhevelen?

Gestart door Xplosiv, 10-06-2020 18:41 u

Vorige topic - Volgende topic

Xplosiv

Ik heb deze week het boek Bierbrouwen voor dummies binnen gekregen.
Nu staat daar iets in over het overhevelen voor de nagisting.
Moet dit per se gebeuren? Of kan ik het ook in het vat laten zitten tot zeg 2 weken na het moment dat ik het wort in het gistvat gedaan heb (met de gist uiteraard)

Onnodig overhevelen lijkt mij niet gewenst mbt zuurstof en/of besmetting.

Snelbier

Meningen verschillen, zie de tag https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?action=tags;tagid=280
De meesten doen het niét, heb ik de indruk.  Tenzij het bier extreem lang moet vergisten en/of veel gistrest wordt verwacht.
Succes,  Snelbier.

Koen S

Veel hangt af van
- Wat komt er in je gistvat? Vrij helder wort of ook nog heel veel eiwitten?
- Hoe lang duurt de vergisting en lagering?
Als je niet te veel trub hebt en je kan bottelen 3 tot 4 weken na je brouwdag, dan zou ik tussentijds niet overhevelen.

JanDeGraaff

Citaat van: Snelbier op 10-06-2020  18:50 uMeningen verschillen, zie de tag https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?action=tags;tagid=280
Ik zou bijna willen zeggen: het doet denken aan religieuze verschillen ;)
Brülosophy heeft ooit eens een Exbeeriment gedaan: The Great Trub Exbeeriment. Maar, daar is natuurlijk ook wel weer wat op af te dingen.
En er is een reden dat de grote brouwerijen het wel doen, natuurlijk. Ze zouden het ook kunnen laten en dan scheelt het kosten. En... dat is ook een reden dat je tegenwoordig ongefilterd bier ziet; maar, volgens een uitzending van de Keuringsdienst van Waarde, was dat juist omdat er gist naderhand wordt toegevoegd; niks ongefilterd dus.

Was wel een hele leuke uitzending! Volgens een Duitse non – hoofd brouwerij van het klooster - mag je bier nooit filteren..

Jacques

Citaat van: Xplosiv op 10-06-2020  18:41 uIk heb deze week het boek Bierbrouwen voor dummies binnen gekregen.
Nu staat daar iets in over het overhevelen voor de nagisting.
Moet dit per se gebeuren? Of kan ik het ook in het vat laten zitten tot zeg 2 weken na het moment dat ik het wort in het gistvat gedaan heb (met de gist uiteraard)

Onnodig overhevelen lijkt mij niet gewenst mbt zuurstof en/of besmetting.

In het boek Bierbrouwen voor dummies staat een genuanceerd verhaal over overhevelen.

Als je gistvat niet luchtdicht is, is overhevelen altijd noodzakelijk. Wanneer je dat niet doet krijg je gegarandeerd oxidatie van je bier. Bij heel veel startersets worden gistemmers verkocht die niet goed afsluiten.

Wanneer je gistvat wel goed afsluit is de noodzaak om over te hevelen kleiner. Dit is ook in het boek zo beschreven. Maar toch adviseer ik dit toch te doen als de vergisting nog niet is afgerond. Je raakt namelijk veel gist kwijt waardoor je minder last hebt van autolyse. Echter als het bier helemaal is uitgegist kun je beter niet overhevelen omdat dan het risico op oxidatie door het overhevelen groter is. Het ligt dus aan de omstandigheden wat je het beste kunt doen.

Voor infecties door overhevelen hoef je niet zo bang te zijn als je je spullen schoon zijn en gedesinfecteerd zijn. Je bier is vele malen minder gevoelig voor voor infecties door de gevormde koolzuur en alcohol en de lagere pH-waarde. Ook bevat bier veel minder voedingstoffen dan wort.

Vergelijkbare Topics (7)

32476

Reacties: 7
Gelezen: 2894

29256

Reacties: 6
Gelezen: 2369

30591

Reacties: 13
Gelezen: 3822

8399

Reacties: 21
Gelezen: 10463

32408

Reacties: 5
Gelezen: 1642

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.